Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-08-14, 18:37
  #25
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har inget emot litet polisbrutalitet mot huliganer, tjuvar och våldsverkare. Polisen själv utövar nog gärna detta, men bara när man är i kraftigt överläge och vittnen saknas. Men, när medborgarna skall skyddas och fienden är i överläge, då fegar polisen ur. Uppenbarligen går den egna bekvämligheten före medborgarnas skydd och då återstår för medborgarna vad då?
Rättsstaten i Sverige upphävs ideligen när organiserade brotslingar som maffia, mc-pack eller rödingar slår sig ihop.
I följande fall borde givetvis polisen ha skjutit tills ammunitionen tog slut och därefter gått i handgemäng. Men om det är allmän feghet, fackliga fegregler eller bara tokgregler att medborgarna inte får skyddas, undandra sig min bedömning. Dock måste detta ändar omedelbart och regelverket måste medge att polisbefäl som inte säkerställer att egen trupp gör sitt yttersta mot fienden fråntas all heder, jobb pengar, frihet. Katastrof för rättsstaten!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=680471
http://smp.se/article/853231_101-0-0-0


Måste vara jobbigt att ha en sådan dubbelmoral du har.
Citera
2007-08-14, 21:47
  #26
Moderator
Strix m/94s avatar
I vilket...

Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Måste vara jobbigt att ha en sådan dubbelmoral du har.

...avseende då? Jag tycker att rättssamhället skall inbanka respekt för lagen i brottslingar. Vari liger det dubbelmraliska? Det är skillnad på folk och folk. Det vet ju egentligen alla.
Citera
2007-08-14, 22:32
  #27
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...avseende då? Jag tycker att rättssamhället skall inbanka respekt för lagen i brottslingar. Vari liger det dubbelmraliska? Det är skillnad på folk och folk. Det vet ju egentligen alla.


SÅ när en person begår ett brott så borde det vara lagligt rätt att spöa skiten ur personen i fråga alltså?

Visste inte att två fel blev rätt, men ska tänka på det nästa gång jag märker att någon kör för fort för då ska jag åka efter den preja den av vägen och misshandla personen. Hey vi kan juh hålla tummarna att det är du så vi får se va du tycker om dina egna lagar.
Citera
2007-08-15, 05:31
  #28
Medlem
Skulle ha skrivit i den här tråden istället.

Svenska poliskåren har "förfittats" rejält. Inte bara genom att kvinnor tas in för att göra ett jobb som de inte är kvalificerade för utan även genom att det är en annan typ av rulla-apelsin-poliser som tas in och utexamineras idag. Den gamla typen av bastant ordningspolis är ett utdöende släkte och i hans ställe kommer "SSU-Emelie 22 år" och "Pride-Lukas 24 år". Lägg därtill andra inkvoterade nollor.
Citera
2007-08-15, 09:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOB
Om man utgår från vad som står i artiklarna kan jag lova att samtliga poliser som skjutit verkanseld hade blivit dömda i domstol. Det står inget om vapen eller tillhyggen m.m vilket leder till att det inte står i proportion att nyttja skjutvapen. Det står ju endast att det var ett storbråk med misshandlar. Då skulle polisen kunna skjuta in vilka slagsmål som helst vilket givetvis är en orealistisk tanke.

I dagens läge ska det mycket till för att man ska få anväda sitt tjänstevapen. Ett varningskott i luften på sin höjd hade man kunnat komma undan med...

Hurvida lagstiftningen ang polisens våldsanvändning är korrekt eller inte låter jag vara osagt. Det är en annan femma. Nu pratar jag bara om rådande lagstiftning.

Dessutom skjuter 98% av dagens poliser så illa att den gamla klassiska ladugårdsväggen skulle klara sig helskinnad. Skulle aldrig tordas ha en polis med laddat vapen bakom ryggen...
Citera
2007-08-15, 09:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Skulle ha skrivit i den här tråden istället.

Svenska poliskåren har "förfittats" rejält. Inte bara genom att kvinnor tas in för att göra ett jobb som de inte är kvalificerade för utan även genom att det är en annan typ av rulla-apelsin-poliser som tas in och utexamineras idag. Den gamla typen av bastant ordningspolis är ett utdöende släkte och i hans ställe kommer "SSU-Emelie 22 år" och "Pride-Lukas 24 år". Lägg därtill andra inkvoterade nollor.

Det var bättre förr när det var 50 timmar grepp- och batongteknik och 40 timmar psykologi på polisskolan...

Hur mycket respekt skulle man ha om man på småfyllan möter två flicksnärtor på 1,67 som ska spela myndiga...

Citera
2007-08-15, 11:37
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
vill se den domstol som till ansvar dömer den polis som i avsikt att skydda andra människor använder det våld som står till buds, i en underlägsen situation.
Detta är inte våldsromantik, Ditt klubbhuvud, det är en existentiell fråga om statens överlevnad och medborgarnas säkerhet.

Det är inte i proportion att använda pistol mot folk som slåss, kan inte bli nödvärn hur du än försöker. Kolla rättsfall där polis skjutit, det har ifrågasatts även när de blir anfallna med kniv.

På vilket sätt skulle staten inte överleva om polisen väljer att inte gå in och avbryta 200 slagskämpar?
Citera
2007-08-15, 11:48
  #32
Moderator
Strix m/94s avatar
Om någon...

Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
SÅ när en person begår ett brott så borde det vara lagligt rätt att spöa skiten ur personen i fråga alltså?

Visste inte att två fel blev rätt, men ska tänka på det nästa gång jag märker att någon kör för fort för då ska jag åka efter den preja den av vägen och misshandla personen. Hey vi kan juh hålla tummarna att det är du så vi får se va du tycker om dina egna lagar.

...söker stjäla Din cykel och Du kommer på vederbörande under pågående tillgrepp, kommer Du då att vara beredd att värja Din egendom med våld? Är det ett moraliskt problem om en cykeltjuv får sig ett par rejäla knytnävslag i uppfostrande syfte? Jag ser inte de moraliska problemen i detta. Ont skall med ont fördrivas.
Att köra om någon för fort skadar knappast den som blir omkörd. Men om jag försöker stjäla Din bil, eller köra på Dig, är Du i Din goda rätt.
Citera
2007-08-15, 11:52
  #33
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av folkhemmet
Det är inte i proportion att använda pistol mot folk som slåss, kan inte bli nödvärn hur du än försöker. Kolla rättsfall där polis skjutit, det har ifrågasatts även när de blir anfallna med kniv.

...för att praxis har förflackats. Se Ådalen där det faktiskt var lagligt att skjuta kulsprutegevär på demonstranter, som var på väg för att klå upp strejkbrytare. Finns det problem för juristerna så är det ju bara att ändra i lagen. Enkelt gjort.

Citat:
På vilket sätt skulle staten inte överleva om polisen väljer att inte gå in och avbryta 200 slagskämpar?

Därför att när denna lärdom sprider sig, kommer de som organiserar sig och är beredda att använda våld att själva stifta sina lagar, strunta i att betala skatt och gladeligen skratta det tandlösa rättsväsendet i ansiktet. Den som kan använda mest våld vinner, och om det inte är den demokratiska staten, då dör den snabbt.
Citera
2007-08-15, 12:13
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...för att praxis har förflackats. Se Ådalen där det faktiskt var lagligt att skjuta kulsprutegevär på demonstranter, som var på väg för att klå upp strejkbrytare. Finns det problem för juristerna så är det ju bara att ändra i lagen. Enkelt gjort.

Så nu är det domstolarna som stiftar lagar också?
Citera
2007-08-15, 12:50
  #35
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkhemmet
Så nu är det domstolarna som stiftar lagar också?

Mer än du tror.
Citera
2007-08-15, 12:55
  #36
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag tror...

Citat:
Ursprungligen postat av folkhemmet
Så nu är det domstolarna som stiftar lagar också?

...inte Du förstår hur det juridiska systemet fungerar. Riksdagen stiftar lagar, vilka sedan skall domstolarna skall döma efter. När lagarna prövas mot verkligheten utveckals sk praxis, det vill säga hur domstolarna i praktiken dömer efter lagen i specifika fall. När Högsta domstolen avgör mål, får detta prejudicerande effekt, dvs underrätter förväntas döma med HD-domen som rättesnöre. Detta innebär att HD i mycket stor utsträckning påverkar hur lagens bokstav skall tolkas. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=638970

Därför blir ibland effekterna att hur domstolen dömer kan ändras utan att riksdagen är det minsta inblandad. Vet Du verkligen inte detta?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback