Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-13, 14:43
  #1
Avstängd
Odess avatar
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....=rubrik_883898

Citat:
Ett hundratal svensk-irakier sitter fast i norra Irak sedan Luftfartsstyrelsen införde flygförbud till Arbil i slutet av förra veckan, enligt uppgifter till SVT.

Det är väl knappast man blir förvånad längre? Men vad gör hundratal svensk-irakier i norra Irak? Kurder? Har UD rekommenderat att inte åka till dessa områden?
Citera
2007-08-13, 14:55
  #2
Medlem
Utgårdalokes avatar
Åka på semester från bidragsparadiset och hälsa på lite i forna hemlandet går tydligen hur bra som helst. Att bli utvisad från bidragsparadiset till det forna hemlandet går däremot inte lika bra eftersom man då riskerar livet.

Hur kan det komma sig att semesterfirare inte riskerar livet när de besöker Irak?
Citera
2007-08-13, 15:17
  #3
Medlem
Calle.s avatar
Vad bra! Hoppas de får sitta där, och aldrig sätter sin fot i Sverige igen.

Som förgående talar sade: Hur i helskotta kommer det sig att de alltid kan åka hem på "semester" utan att riskera livet? Men så fort de blir utvisade så är de förföljda och riskerar livet.
Citera
2007-08-13, 15:21
  #4
Medlem
Krappfiskarns avatar
Ja det är kurder.

Ibland känns det som att jag är den ende som inte besökt hemlandet sen jag flyttade till Sverige. Och jag är inte ens flykting.
Citera
2007-08-13, 15:21
  #5
Medlem
Raketosts avatar
Dags att varva upp regeringsplanet. Sverige riskerar ju att stå stilla utan dessa samhällsbärare.
Citera
2007-08-13, 17:50
  #6
Medlem
ayanamiis avatar
Jaså, nu är det svensk-irakier. För två veckor sen var det irakier som var ute och firade på gator och torg. Jag får ingen rätsida alls på detta
Citera
2007-08-13, 17:51
  #7
Medlem
Gudmunds avatar
Om jag förstått det hela rätt beror det på att "motståndsgrupper" har beskjutit planet som direktflyger bidragstagarna till sveriget eller ?
Fö, är det nån som vet om dom har ett konto nr..
Citera
2007-08-13, 18:04
  #8
Medlem
Men är det ens klarlagt att planet blivit beskjutet? Var det inte så att piloten såg ett ljust sken och trodde att han var beskjuten (iofs bättre att ta det säkra före det osäkra och landa =))
Citera
2007-08-13, 18:25
  #9
Medlem
Auditors avatar
Nu är det plötsligt tusentals personer som är strandsattta där..

När ska vi fatta att vi blir lurade?
Citera
2007-08-13, 18:30
  #10
Medlem
Freedom Fighters avatar
Det finns alltså direktflyg....? Jaja, det hade man ju kunnat gissa - ett kundunderlag finns ju uppenbarligen. Berättade jag att min deserterade morfar brukade semestra i skyttegravarna på västfronten också?
Citera
2007-08-13, 18:38
  #11
Medlem
Falkenhayns avatar
Vad kostar en Stinger missil på svarta marknaden, och en flygbiljett till Irak?
Citera
2007-08-13, 19:17
  #12
Medlem
stfu!s avatar
Hoppas bara att de stannar i Irak. Varför kom de till Sverige om det inte är farligt för dem i sitt hemland?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback