Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-13, 12:37
  #1
Medlem
nops avatar
FAQ Överdos amfetamin

Pointerar att följande överensstämmer med fler centralstimulantia.


Överdos
Observera att LD50-värdet för amfetamin är otroligt hög (amfetaminsulfat i möss respektive råtta är 24,2 mg/kg och 55 mg/kg, peroralt). Men andningsförlamning, hjärtstillestånd etc kan döda dig långt innan du uppnår de mängderna.

En person som överdoserar centralstimulantia kan gripas av panik istället för att uppleva eufori. Personen kan bli väldigt förvirrad och plötsligt aggressiv. Han eller hon kan få kramper, svimma och sedan hamna i koma. Hjärtverksamheten ökar, ibland dramatiskt och kan framkalla oregelbunden hjärtverksamhet. Detta kan leda till hjärtstillestånd. Man kan också dö av plötslig andningsförlamning.


Subjektiv erfarenhet
När jag själv var för kartig gällande amfetamin så blev kontentan en otroligt obehaglig erfarenhet som slutade på akuten. Symptomen stämde överens väldigt bra med en amfetaminöverdos. Det yttrade sig i avdomningar i hela kroppen, susningar, stelhet, enorma kramper (ibland statiska) och ryckningar, oregelbunden hjärtverksamhet, ostadig puls och stora andningssvårigheter. Det var först när andningen blev så dålig att jag svimmade från och till som jag bad mina kamrater ringa ambulans.


Ring 112
Om du är osäker så ring. Så länge en eventuell överdos inte är förknippad med något brott samt att personen är myndig så kommer sjukhuset ej att anmäla detta vidare till någon instans, ex. social eller polis. De kontaktar familj men endast om du ger dem tillåtelse.


Lösa det själv
Det som hjälper i de flesta fall är lugnande medel. Detta bör administreras så fort som möjligt. Bensodiazepiner är en bra lösning. Om ej oral administration går att tillämpa på grund av kramper i käke, svalj, tunga etc så är rektal administration att rekommendera. Håll ett öga på puls och andning. Pulsen kan vara oregelbunden men bör stabiliseras efter ett tag då kroppen börjar slappna av. Se till att personen andas lugnt och metodiskt; in genom näsan och ut genom munnen. Prata med personen och försök få den så avslappnad som möjligt. En panikattack förvärrar bara situationen eftersom detta resulterar i bland annat ökad spänd muskulatur.


Referenser
M. R. Warren, H. W. Werner, J. Pharmacol. Exp. Ther. 85, 119 (1945)
http://www.rikspolisstyrelsen.polise...eversion=1.jsp
Citera
2007-08-13, 18:45
  #2
Avstängd
Brain Formulas avatar
Nice.
Citera
2007-08-23, 12:57
  #3
Medlem
Nazipolizeis avatar
Bra jobbat Nop!
kanske t.om. kan utveckla det till en överdos @ Centralstimulantia tråd?
Är ju ganska lika symptomer osv. Kan väll vara bra att lägga till hur man skall agera för att slippa komma i jobbiga situationer på stimulantia med, t.ex. dricka rätt mängd vatten osv.
Thumbs up!
Citera
2007-08-23, 21:24
  #4
Medlem
Ansiktsvargs avatar
Mycket bra att du gjorde en sån här, vet själv hur jävla nojig man kan bli ibland när man slängt i sig lite för mkt
Citera
2007-08-23, 23:24
  #5
Medlem
Blev lite smått chockad av att se tråden först, men den kan säkerligen komma att hjälpa alldeles för nojjiga tjackisar i framtiden, och ja, även de som råkar ut för/bevittnar någon som råkar ut för en överdos. Well done!
Citera
2007-08-29, 15:08
  #6
Medlem
mike6971s avatar
Vitamin C

Hört att man får vitamin C i stora doser på sjukhus vid OD. Brukade ha ett rör c vit hemma förr när man låg i. Blir d för mkt så hjälper 2-3 st i ett stort glas vatten tyckte..Kanske ngt som bör kollas upp?!

Fast d bästa är ju att skita i tjacket helt eller alt ta mindre..
Citera
2012-08-30, 00:45
  #7
Medlem
Hej! Skriver här i hopp om ett svar innan jag vågar gå o lägga mig. Har de senaste dagarna fått i mig på tok för mkt tjo, och idag runt kl 18 fick jag väldigt obehagliga symptom med hög puls och kraftiga hjärtslag. Det har nu lugnat ner sig en aning, men pulsen går upp när jag anstränger mig. Undrar om det är riskabelt att gå o lägga sig?

väldigt tacksam för svar
Citera
2012-08-30, 00:58
  #8
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itturiotz
Hej! Skriver här i hopp om ett svar innan jag vågar gå o lägga mig. Har de senaste dagarna fått i mig på tok för mkt tjo, och idag runt kl 18 fick jag väldigt obehagliga symptom med hög puls och kraftiga hjärtslag. Det har nu lugnat ner sig en aning, men pulsen går upp när jag anstränger mig. Undrar om det är riskabelt att gå o lägga sig?

väldigt tacksam för svar
Självklart skulle vila vara allt annat än onyttigt.
Citera
2012-08-30, 01:04
  #9
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itturiotz
Hej! Skriver här i hopp om ett svar innan jag vågar gå o lägga mig. Har de senaste dagarna fått i mig på tok för mkt tjo, och idag runt kl 18 fick jag väldigt obehagliga symptom med hög puls och kraftiga hjärtslag. Det har nu lugnat ner sig en aning, men pulsen går upp när jag anstränger mig. Undrar om det är riskabelt att gå o lägga sig?

väldigt tacksam för svar
Det där är ju typ standard när man går på vanligt gatutjack, som det är meta och ofta även efedrin i. I regel inte särskilt farligt, men inte nyttgt, och kan vara obehagligt. Försök äta, men ta benzo om du har det första du gör. Porr eller en kvinna är det bästa under en AT dock.
Citera
2012-08-30, 01:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvelpajsaren
Det där är ju typ standard när man går på vanligt gatutjack, som det är meta och ofta även efedrin i. I regel inte särskilt farligt, men inte nyttgt, och kan vara obehagligt. Försök äta, men ta benzo om du har det första du gör. Porr eller en kvinna är det bästa under en AT dock.

tack för svaret!
Citera
2012-08-30, 13:37
  #11
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itturiotz
tack för svaret!
Hur mår du nu? Hur gick det? Får jag gissa? Antingen åt du lite benzo och mat lyckades sova, eller så sitter du kanske och masturberar fortfarande? Eller så har du gått och nojjat ihjäl dig nästan? Vill inte låta respektlös eller som att jag skojar om det, men det är ju på något av dessa vis tjackrace ofta slutar, iaf för mig.
Citera
2012-08-31, 08:23
  #12
Medlem
fanskithelvetes avatar
Första gången jag tog amfetamin fick jag en överdos, svimmade av och var helt okontaktbar i flera timmar. Rutinerad som man var tog man 0.5g på stört så man lärde sig på klassiskt manér. Det viktigaste är att inte nojja ur p.ga hjärtklappningen, men alla är vi olika såklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback