Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-13, 02:40
  #1
Medlem
För att gå rakt på sak så har ett problem som jag inte lyckas lösa. Google is your friend, jag vet, men nu har Goggle svikit mig och lämnat mig utan en lösning på mitt problem. Ja, som sagt så har jag ett problem. Problemet är det att jag hadde tänkt att installera Fedora 7 på min burk. en vanlig live CD hade och är för mig det självklarar valet de den får plats på en vanlig cd-r skiva, oftast. men nu är fallet så att Fedora 7:s live CD inte får plats på mina cd-r skivor. Full distro behöver man en en DVD skiva men min dvd brännare är pajj. Detta lämmnar mig med ändast ett val, Minimal CD boot media. Minimal CD boot media med network installation är det jag måste köra och allt går så finnt tills jag skall skriva in addressen som Fedora 7 skall laddas ned ifrån.

Jag vill använda FTP på sunet.se men jag förstår inte riktigt vilken sökväg jag skall skriva in.
jag har testat med följande:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...mages/boot.iso
- iso filen för själva Minimal CD boot media
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...6_64/os/images
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...dora/x86_64/os
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...Fedora/x86_64/

men ingen vill funka
Citera
2007-08-13, 03:35
  #2
Medlem
qetuRs avatar
läste fel, är trött.
Citera
2007-08-13, 10:18
  #3
Medlem
McBs avatar
Måste du verkligen fylla i adressen manuellt? Jag vill minnas att det finns ett defaultalternativ som används om man inte anger någon egen sökväg.

Hursomhelst, det kanske inte är sökvägen det är fel på. Är du säker på att du har internetåtkomst under installationen?
Citera
2007-08-13, 14:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Måste du verkligen fylla i adressen manuellt? Jag vill minnas att det finns ett defaultalternativ som används om man inte anger någon egen sökväg.

Hursomhelst, det kanske inte är sökvägen det är fel på. Är du säker på att du har internetåtkomst under installationen?

Tråkigt nog så måste adressen fyllas i för mig. när det gäller min internet åtkomst under installationen så ja, jag har internet åtkomst under installationen (Jag behöver bara konfigurera internet anslutningen så funkar det iallafall under alla andra liknande installationer).
Citera
2007-08-13, 14:38
  #5
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asphp
Tråkigt nog så måste adressen fyllas i för mig. när det gäller min internet åtkomst under installationen så ja, jag har internet åtkomst under installationen (Jag behöver bara konfigurera internet anslutningen så funkar det iallafall under alla andra liknande installationer).

Prova med en http-sökväg till någon annan site?
Citera
2007-08-13, 14:39
  #6
Medlem
Mr_Crowleys avatar
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...6_64/os/Fedora borde funka. Var noga med versalerna
Citera
2007-08-13, 14:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...6_64/os/Fedora borde funka. Var noga med versalerna

Versalerna glömde jag bort totalt.
Citera
2007-08-13, 16:34
  #8
Medlem
Ja versalerna är viktiga när det gäller Linux.
Det är bara ett par veckor sedan jag körde en SUSE network-install och jag hade lite problem med att komma på hur jag skulle skriva. I SUSE ska man först skriva in server, t.ex. ftp://opensuse.org, och sedan katalog, till exempel /pub/linux/opensuse/distro/10.2/oss. Det var lite knepigt när jag satte något "/" vid fel ställe men det ordnade sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback