Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 03:07
  #433
Medlem
Jag är en bit över 30 och aldrig läst böcker men sett det mest i film och även tv-serier, jobbar konstant natt och tröttande på att lyssna på Darin och all skit som spelas på radio och sprang på gratis ljudböcker på nätet och nu lyssnat på säkert 30 böcker.

Tröttnade dock på gratis böckerna som erbjuds på nätet för de med en högre kvalitet är runt hundra år gamla(HC Wells mm) och engelskan är inte modern för fem ören så man började kolla efter ifall någon billig sida där man kunde köpa dom, insåg snabbt att lyssna på en bok i veckan skulle ruinera mig och såg inget alternativ än att börja "låna" dem från torrent sidor.

Lyssnar helst på sci-fi eller fantasy och ifall jag ska vara ärlig är ljudböcker det bästa som har hänt mig på många år, räddat mig från långa tråkiga nätter på jobbet. Har bara några timmar var på sista GoT böckerna och de är de bästa böckerna jag har lyssnat på och känner redan nu att jag kommer sakna dem efter de är slut.

Skulle inte falla mig in att lyssna på översatta böcker när man kan lyssna på original språket, testat och tycket det var väldigt konstigt så det kommer bli engelska framöver också.

Har några böcker som jag ska lyssna på efter GoT och de är "The Martian - Andy Weir" och "Brilliance - Marcus Sakey", ser fram i mot bägge.

Kan slänga in ett tips på bästa gratis böckerna jag lyssnat på, Traders tale - Nathan Lowell och det är 6 böcker som är en sci-fi\drama blandning som jag inte kunde slita mig från och lyssnade både på jobbet och hemma.
__________________
Senast redigerad av KalleKofot 2014-04-15 kl. 03:12.
Citera
2014-05-01, 16:43
  #434
Medlem
hksnismos avatar
Någon som vet vart ljudboken 438 dagar finns att få tag i.
Citera
2014-05-03, 21:12
  #435
Medlem
Storytel och Adlibris ljudböcker

Har någon provat de här tjänsterna? AdLibris Mondo har ett 30-dagars gratis-provperiod och Storytel har 14 dagar. Jag håller på självklart att prova både två själv, men jag är nyfiken av att höra andras erfarenheter med dessa tjänster. Vilken av de har ett bättre sortiment? Jag är främst intresserad av att lyssna på böcker på engelska.
Citera
2014-05-03, 21:36
  #436
Medlem
psyDucks avatar
Jag har inte provat de två tjänster du nämner. Men jag kan rekommendera theaudiobookbay.com Deras utbud är helt ok, speciellt den engelskspråkiga. Framförallt är deras tjänst väldigt prisvärd.
Citera
2014-06-20, 10:02
  #437
Medlem
Jag har storytel, hade mina böcker på offline läge men sen så försvann det, och nu kan ja inte ladda ner dom igen, böckerna fastnar på 10% o så, känner nån igen de här?
Citera
2014-06-21, 23:13
  #438
Medlem
Gditzs avatar
Har använt mig av tjänsten Audible i lite mer än ett år nu och tänkte för det första säga att det är ett väldigt smidigt sätt att få tag i ljudböcker. Det andra jag tänkte göra var att rekommendera lite böcker som jag arbetat mig igenom och varför de sticker ut från mängden.

Titel: The Martian
Författare: Andy Weir
Berättare: R. C. Brady
En bok som ger en relativt realistisk bild av hur rymdutforskning ser ut i dagens samhälle och de problem som uppstår då en mars expedition skall återvända till jorden. Jag tycker att författaren gör ett bra jobb i att måla upp olika situationer och karaktärernas reaktioner.

Titel: Nineteen Eighty-Four
Författare: George Orwell
Berättare: Tim Pigott-Smith
En dramatisering av en välkänd klassiker. Det är mer än en berättare och de gör alla sitt jobb extremt väl genom att ge de olika parterna röster och genom att få deras känslor att föras över via endast ljud. Lite väl kort men helt underbar.


Titel: The Name of the Wind: Kingkiller Chronicles, Day 1
Författare: Patrick Rothfuss
Berättare: Nick Podehl
En av de längre böckerna jag tagit mig igenom men samtidigt så gick tiden extremt snabbt. En fantasi bok som har magi och andra klassiska element men lyckas vrida till det och gör det hela unikt. Något som är svårt i denna genre.

Titel: The Old Man and the Sea
Författare: Ernest Hemingway
Berättare: Donald Sutherland
Denna klassiker passar bra som ljudbok på grund av innehållet men berättaren (som många säkert kommer känna igen) gör en perfekt insats som den gamle mannen.
Citera
2014-06-24, 23:31
  #439
Medlem
Nackdelen är att försöker du ladda hem gratis (via torrents) från audiobookbay tar det enormt lång tid. Skitsega hastigheter och i princip ingen som delar. Men bästa utbudet av piratkopierade ljudböcker som jag har hittat.
Citera
2014-06-30, 23:38
  #440
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Sandmannen!

Ja men han måste ju läsa dom andra först så han får nått begrepp!

Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Någon som kan rekommendera någon bra bok som typ El choco, alltså fängelsebok.

Jag är wanted kanske kunde vara nått?
Citera
2014-06-30, 23:57
  #441
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Ja men han måste ju läsa dom andra först så han får nått begrepp!



Jag är wanted kanske kunde vara nått?
Går utan problem att läsa Sandmannen utan att ha läst dom andra.
Har lyssnat på Jag är wanted. Och hans andra med
Citera
2014-07-01, 20:45
  #442
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Går utan problem att läsa Sandmannen utan att ha läst dom andra.
Har lyssnat på Jag är wanted. Och hans andra med

Jag skulle ändå rekommendera Keplers alla böcker, även fast jag gillade sandmannen bäst
Citera
2014-07-02, 01:26
  #443
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag skulle ändå rekommendera Keplers alla böcker, även fast jag gillade sandmannen bäst
Gör du rätt i.
Har du lyssnat på Buthler Öhrlunds böcker om psykopaten Christopher Silfverbielke?
Där har vi några riktigt bra böcker!
1 En nästan vanlig man
2 Grannen
3 Återvändaren
4 Uppgörelsen
5 kommer innom kort... Är Stefan Sauk som läser med grym inlevelse
Citera
2014-07-03, 00:34
  #444
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Går utan problem att läsa Sandmannen utan att ha läst dom andra.
Har lyssnat på Jag är wanted. Och hans andra med

Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag skulle ändå rekommendera Keplers alla böcker, även fast jag gillade sandmannen bäst
Om man nu klarar av att höra Jonas Malmsjö...

Man vet när det är ett nytt kapitel i boken. Han läser de fem sista orden långsammare och långsammare samtidigt som han läser tystare och tystare så att det sista ordet i varje kapitel slutar med en viskning.

Det kanske inte behöver vara så störande men Sandmannen har typ 150 kapitel...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback