Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-09-19, 00:07
  #49
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Även bodde han i Hudiksvall ett tag och var rätt nergången av sprit .Och gjorde en del infall även där .
Citera
2019-03-06, 17:15
  #50
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Författaren Tom Malmquist håller på att skriva en bok om den här märkliga historien som jag inte förstår mycket av. Vad var det som hände 1977 och vad var det som hände 1991 och hur hänger det ihop?

http://www.expressen.se/nyheter/tom-...-kommande-bok/

Och nu är boken utgiven:
Citat:
Bland porslinet i vindsförrådet hos sina föräldrar hittar Tom en gammal tidningsnotis om ett ouppklarat mord på en ung man, Mikael K. Han kastas tillbaka till sina barndomsår i Huddinge och bestämmer sig för att ta reda på mer om denna händelse. Vem var Mikael K? Varför dödades han? Sökandet blir också Toms konfrontation med sitt förflutna. "All den luft som omger oss" är en berättelse om främlingskap, ensamhet och förgänglighet. Och om året 1991.
https://www.albertbonniersforlag.se/...som-omger-oss/
Citera
2020-10-24, 12:35
  #51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
MGM ringde in till "Heta linjen" och gav detaljerade återberättelser om mordet på Mikael Ek. Detta enligt en polis som höll i utredningen, och var med och avlyssnade MGM:s telefon.
Citera
2021-09-17, 02:16
  #52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Lever MGM?
Citera
2021-09-18, 01:26
  #53
Medlem
Leg.krimjournalists avatar
Makabert mordfall.
Den 51-årige mannen som fann BO i Sörskogen ovanför Flemingsbergsviken berättade alltså bl.a. detta, via Aftonbladets artikel "Hela ansiktet var sönderskuret" några dagar efter att kroppen hittats:
- När jag var nästan framme vid kojan och skulle sätta mig fick jag se ansiktet, eller det som var kvar av det.

- De hade också skurit av underläppen.
Ett par dar senare beskrevs detta i samma tidning, via journalisten Anders Johansson (tillagd fetning):
Av skadorna att döma är ritualmord uteslutet. Det rör sig i stället om besinningslöst våld.
Mördaren har i vilt raseri slagit och knivhuggit sitt offer, kring näsan och munnen men också över bröstet. Kanske även efter det att döden inträtt.
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Om jag inte missminner mig läste jag några månader efter mordet att BO var HIV-positiv och att detta togs upp som ett av skälen till att det hände. Någon annan som minns?
BO var inte HIV-positiv. Aftonbladet beskrev felaktigt BO som HIV-smittad i artikel 18 juni 1991, via en polisuppgift. Den felaktiga uppgiften lär finnas beskriven i boken All den luft som omger oss som kom ut för några år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Varifrån kommer uppgifterna att han skulle ha beställt mordet på sig själv? Hittar inte det i nån text mer än att nån sk "vill minnas att man hört det eller läst det när det begav sig".
Trådsanning, dålig sådan. Användare i början av tråden som mest bara spekulerar i det inklusive att TS hänvisar ett det skulle ha varit en av teorierna i ett Efterlyst-avsnitt om mordet.
__________________
Senast redigerad av Leg.krimjournalist 2021-09-18 kl. 01:58.
Citera
2021-09-21, 12:13
  #54
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.krimjournalist
BO var inte HIV-positiv. Aftonbladet beskrev felaktigt BO som HIV-smittad i artikel 18 juni 1991, via en polisuppgift. Den felaktiga uppgiften lär finnas beskriven i boken All den luft som omger oss som kom ut för några år sedan.

Ok, bra. Mina tankar kring det här fallet, som jag aldrig har kunnat släppa, har stundtals kretsat kring det möjliga hämndmotiv som följer av HIV. Och vid den tiden, 1991, var förstås HIV en mycket mer laddad fråga än idag, vilket påverkade såväl polis som tabloider.

Men åter till vad vi faktiskt vet. Random, kollegan, hatmotiv eller annat? Hur spekulerar du, Leg.krimjournalist?
Citera
2021-11-15, 16:17
  #55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Den mördades bror, Kim Säterbro, är nu misstänkt för våldtäkt på sin egen dotter; http://politisktinkorrekt.info/2011/...ter-pa-dotter/
Nu svarar jag på ett mycket gammalt inlägg, men det är ändå värt att svara på enligt mig.

Kim Säterbro var inte BO:s biologiska bror, utan ett ”bonussyskon” som BO:s styvmor hade med sig från ett tidigare förhållande när hon träffade BO:s far.
Citera
2021-11-20, 21:10
  #56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Ja vad jag hört hette han trestavigt för namn och ek i början av efternamnet .Tänk tål och sätt ett P framför det så ja
Det stämmer att det gick rykten om att P H (den person du åsyftar) låg bakom mordet i Färila 1976 och det förmodade mordet på Nils Halvarsson 1972. P H hade varit en av Halvarssons närmaste vänner.
P H var dock inte samme man som senare åtalades för morden i Färila och Huddinge. Den mannen hade ett mycket vanligt son-efternamn.
Citera
2021-11-20, 21:18
  #57
Medlem
Om jag beställer ett mord på mig själv, inte fan vill jag bli lemlästad då. Det ska gå snabbt och enkelt så ett skott.

Uppenbarligen ett rån av någon okänd. Killen hotade att döda han om han inte hängde med och då tog mördaren han ut till avskild plats där han krävde koden till kortet och sen slaktade han honom.

Man ska aldrig hänga med någon okänd till avskild plats och göra det enkelt för dessa människor. Ta stryk direkt i så fall men häng aldrig med.

Det är inte heller vem som helst som klara av att slakta någon. det är där man får leta efter personen.
Citera
2021-11-20, 21:39
  #58
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om jag beställer ett mord på mig själv, inte fan vill jag bli lemlästad då. Det ska gå snabbt och enkelt så ett skott.

Uppenbarligen ett rån av någon okänd. Killen hotade att döda han om han inte hängde med och då tog mördaren han ut till avskild plats där han krävde koden till kortet och sen slaktade han honom.

Man ska aldrig hänga med någon okänd till avskild plats och göra det enkelt för dessa människor. Ta stryk direkt i så fall men häng aldrig med.

Det är inte heller vem som helst som klara av att slakta någon. det är där man får leta efter personen.
Intressant teori. Enligt rättsläkaren hade GM förmodligen använt en sten med vassa kanter, som h*n slagit Ek upprepade gånger i huvud och ansikte med.

När Ek hittades var han naken, och blöt på kroppen. Han hade varit kraftigt berusad vid tiden för sin död. Detta var märkligt, eftersom Ek i stort sett aldrig drack alkohol annars.
Citera
2021-11-20, 21:48
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Intressant teori. Enligt rättsläkaren hade GM förmodligen använt en sten med vassa kanter, som h*n slagit Ek upprepade gånger i huvud och ansikte med.

När Ek hittades var han naken, och blöt på kroppen. Han hade varit kraftigt berusad vid tiden för sin död. Detta var märkligt, eftersom Ek i stort sett aldrig drack alkohol annars.

Jag tror mördaren tvinga i han alkohol för att lättare tvinga han, att han är naken är väl för att mördaren inte vill ha några bevis så han tog med sig kläderna. Kan varit en del av förnedringen. också att tvinga offret att klä av sig.

Kan va något sexuellt också att han var smygbög och skulle träffa en okänd att ha sex med ute i skogen. Problemet var att denna okända hatade bögar så han lura han att dricka först och sen klä av sig och när han var naken så tvinga han av koden och sen slog ihjäl han.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback