Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaroliaEbba
Detta fall tas upp i en ny serie som släpps i podcasten MOTIV imorgon. Serien heter Grottmordet och trailer finns tillgänglig redan nu.
Intressant att dom tar upp fallet.
Makabert om han slogs i hjäl frivilligt med en vass sten i en grotta. Han den där sk, Hajen verkade ju vara lika bortkommen socialt. Ingen mäster psykopat utan en nörd med spelskulder. Jag följer fortsättningen.
Citera
2024-10-24, 23:11
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Intressant att dom tar upp fallet.
Makabert om han slogs i hjäl frivilligt med en vass sten i en grotta. Han den där sk, Hajen verkade ju vara lika bortkommen socialt. Ingen mäster psykopat utan en nörd med spelskulder. Jag följer fortsättningen.
Den misstänkte gärningsmannen kallades ju Hajen men ingen av de medverkande i podden förstår varför.
Jag tycker att den rimliga förklaringen till det är att han ju var ökänd för att vilja låna pengar av alla hela tiden. Begreppet lånehaj finns ju och även om det egentligen avser någon som lånar ut pengar till hög ränta så är det väl möjligt att irriterande kollegor och bekanta börjar säga "den där jävla lånehajen" om någon som tjatar om lån i tid och otid och att det senare förkortas till Hajen.

Ungefär sådär brukar öknamn utvecklas enligt min erfarenhet.
Citera
2024-11-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Den misstänkte gärningsmannen kallades ju Hajen men ingen av de medverkande i podden förstår varför.
Jag tycker att den rimliga förklaringen till det är att han ju var ökänd för att vilja låna pengar av alla hela tiden. Begreppet lånehaj finns ju och även om det egentligen avser någon som lånar ut pengar till hög ränta så är det väl möjligt att irriterande kollegor och bekanta börjar säga "den där jävla lånehajen" om någon som tjatar om lån i tid och otid och att det senare förkortas till Hajen.

Ungefär sådär brukar öknamn utvecklas enligt min erfarenhet.
Han kallades för Hajen redan som ung i Färila. Det nämns i podden att hans ansikte hade ett hajliknande utseende. Beredd att hålla med om det.
Citera
2024-11-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Han kallades för Hajen redan som ung i Färila. Det nämns i podden att hans ansikte hade ett hajliknande utseende. Beredd att hålla med om det.
Jasså? Arbetskamraten skrattade lite och tyckte det var lustigt i podden. Hans smeknamn. Om jag inte minns fel ställde han sig frågande till varför han kallades så.
Citera
2024-11-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Jasså? Arbetskamraten skrattade lite och tyckte det var lustigt i podden. Hans smeknamn. Om jag inte minns fel ställde han sig frågande till varför han kallades så.
Jag personligen anser att mannens ansikte liknade en haj. Jag är därför benägen att hålla med personen i podden.
Citera
2024-11-06, 10:58
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fram till fjärde avsnittet var det inte särskilt mycket nytt som framkom i fallet. Men, i det fjärde avsnittet fick man veta att den som fick ärva MGM (400 000 kr) var nyhetsankaret Rikard Palm. Tydligen så hade MGM ”sällskap” med Palms bror. Det var i detta sällskap som MGM iklädde sig i kvinnokläder och gick under namnet ”Morsan”, enligt polisutredaren. Jag vill dock minnas att jag läst i någon handling att det var ”Mormor” han kallades, men jag kan minnas fel? Det ska i a f bli intressant att få höra Palm berätta om detta i den nästa och avslutande delen av Motiv.
Citera
2024-11-07, 13:10
Medlem
Thrilmangs avatar
Citat:
Jag personligen anser att mannens ansikte liknade en haj. Jag är därför benägen att hålla med personen i podden.
Finns det bild på hajen? Och vad heter han egentligen?
Citera
2024-11-10, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thrilmang
Finns det bild på hajen? Och vad heter han egentligen?
Tror inte det, om det inte finns i fupen, om den ens går att få ut efter så lång tid. Jag såg honom på riktigt sent 90-tal, men jag tycker inte att han var speciellt lik filmkaraktären Frank Cannon som de pratar om i podden. Men tydligen tyckte folk att att han var tillräckligt lik för att nån skulle tipsa polisen om honom.
Citera
2024-11-10, 10:45
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Tror inte det, om det inte finns i fupen, om den ens går att få ut efter så lång tid. Jag såg honom på riktigt sent 90-tal, men jag tycker inte att han var speciellt lik filmkaraktären Frank Cannon som de pratar om i podden. Men tydligen tyckte folk att att han var tillräckligt lik för att nån skulle tipsa polisen om honom.
Vad heter han egentligen?
Citera
2024-11-10, 11:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Vad heter han egentligen?
Han hette K*rl Ol*v Er*ksson (a, o, i).
Citera
2024-11-10, 11:20
Medlem