• 1
  • 2
2007-08-10, 16:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Kvinnor måste alltid städa och feja flera gånger i veckan. En ungkarlskvart städas inte på ett halvår. Soppåsarna travas i hallen i väntan på att den slöa typen orkar gå till sopnedkastet. Skura golvet har han aldrig gjort och inte torkat toa sitsen, en centimeter tjocka bruna avlagringar på undersidan. Varför är det så?

Kvinnor är också mycket känsligare för lukter och de finsniffar kylskåpets alla vrår i jakt på varor med utgångna datum. En man kan ha en öppnad surströmmingsburk så länge i kylen att den inte längre luktar.

Förklaringen ligger i generna. När vi bodde i grottor så var kvinnorna hemma och passade barnen medan männen var ute och jagade och samlade byte. De kvinnor låt oss kalla dem ”subbor” för att jämföra med dagens dito, som inte höll rent och slängde ut ruttnande och illaluktande matrester fick se sina barn dö i sjukdomar. Barnen till de kvinnor som höll rent överlevde. Sedan har detta, det naturliga urvalet, under tusentals år raffinerats mer och mer så att kvinnor ren generellt är luktkänsliga, renlighetssträvande individer. Men de orienterar taskigt i skogen, helt enkelt för att det var inte deras naturliga tillhåll att vistas i.

I dag är detta system satt ur spel även skitgrisar överlever, feta rökande subbor med snuskiga bakteriehärdar till knähundar som ständigt slickat dem i ansiktet, överlever också på grund av modern sjukvård.

Men håll men om att du också vill ha en renlig kvinna även om hon är tjatig och kräver att du hjälper till med att dammsuga och att torkar golven.
Citera
2007-08-10, 16:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det är enklare än så: hem och relationer är för kvinnor vad status och pengar är för män.

En kvinna som har ett skitigt hem är alltså misslyckad i andra kvinnors ögon, på samma sätt som en man med ett skitjobb är misslyckad i andra mäns ögon.
Citera
2007-08-10, 16:48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är enklare än så: hem och relationer är för kvinnor vad status och pengar är för män.

En kvinna som har ett skitigt hem är alltså misslyckad i andra kvinnors ögon, på samma sätt som en man med ett skitjobb är misslyckad i andra mäns ögon.

Du förenklar saker givetvis har du rätt i att kvinnor bryr sig om vad andra kvinnor tycker men det är inte bara konventionens tryck. Det finns en bakgrund långt tillbaks i vårt ursprung. Jag tror de vill ha det snyggt omkring sig för sin egen skull, för att trivas och må bra. Ett skitigt hem kan ge en kvinna psykisk ångest.

Män jagar pengar och makt helt enkelt för att de verkar attraherande på kvinnor. Lättare att få knulla helt enkelt, vilket är en mans helt avgörande drivkraft. Man skaffar inte pengar och bra jobb bara för att imponera på kompisar.

Kvinnor lockar män nästan enbart men sitt utseende. Det är därför de kan tillbringa timmar framför spegeln.
Citera
2007-08-12, 12:19
Medlem
W.Hallonsafts avatar
[quote=Ankdammsman]En kvinna som har ett skitigt hem är alltså misslyckad i andra kvinnors ögon, på samma sätt som en man med ett skitjobb är misslyckad i andra mäns ögon.]

Samma sak som Gefundenes skrev, fast enklare.
Ni har ju rätt båda två. Även om vi inte längre lever i ett stenålderssamhälle så finns vissa tankesätt kvar.
Citera
2007-08-14, 21:55
Medlem
Jag städar varje vecka ORDENTLIGT.
Det gör en RIKTIG MAN.
Citera
2007-08-14, 21:59
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Jag städar varje vecka ORDENTLIGT.
Det gör en RIKTIG MAN.

Ledsen att säga det, men det där vittnar om en uråldrig böginstinkt.

Du städar egentligen i hopp om att locka till dig män till din grotta, du vet bara inte om det.
Citera
2007-08-15, 10:12
Medlem
SgtApones avatar
"Städnoja"?

Jag citerar Lt S, KA1 1993: "Är det inte rent, så är det smutsigt."
Det sitter i fortfarande, det SKALL vara rent i byssan, det SKALL vara skåpsordning så inte hela sovrummet spyr.

Ordnung muss sein!

Det är så enkelt som att vissa har ordningshållning antingen i ryggraden rent naturligt, eller fått det gediget intrummat någon gång. Jag tillhör de senare.

I mitt hem (min hustru är jungfru och har sålunda lite naturlig städnoja) råder preussisk ordning - utan att för den skull likna ett museum.

Hur ditt hem ser ut, visar hur du egentligen är. En skitig kvart = en skitig och lat person = omedelbart "RÖK! BAKÅT!".
Citera
2007-08-15, 11:01
Medlem
kafkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Ledsen att säga det, men det där vittnar om en uråldrig böginstinkt.

Du städar egentligen i hopp om att locka till dig män till din grotta, du vet bara inte om det.

Då kanske jag och Goriot borde gå lite husesyn hos varandra, jag har nämligen också för vana att ha det rent omkring mig. Detta är dock något som inte kom fram förrän jag flyttade hemifrån. Innan dess såg rummet alltid ut som en knarkarkvart.

Att jag och Goriot båda också har litteraturinspirerade nicks kanske också är en bögstämpel?
Citera
2007-08-15, 11:10
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tror det beror mycket på vad man har för intressen och värderingar... En kvinna som är intresserad av heminredning vill att hemmet skall vara städat medan en manlig musiksamlare är pedant när det kommer till att sortera skivsamlingen...

Annars finns det ju en hel del kvinnor som är riktiga smutsgrisar och män som är städgalningar också...
Citera
2007-08-16, 09:24
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Kvinnor måste alltid städa och feja flera gånger i veckan. En ungkarlskvart städas inte på ett halvår. Soppåsarna travas i hallen i väntan på att den slöa typen orkar gå till sopnedkastet. Skura golvet har han aldrig gjort och inte torkat toa sitsen, en centimeter tjocka bruna avlagringar på undersidan. Varför är det så?

Kvinnor är också mycket känsligare för lukter och de finsniffar kylskåpets alla vrår i jakt på varor med utgångna datum. En man kan ha en öppnad surströmmingsburk så länge i kylen att den inte längre luktar.

Förklaringen ligger i generna. När vi bodde i grottor så var kvinnorna hemma och passade barnen medan männen var ute och jagade och samlade byte. De kvinnor låt oss kalla dem ”subbor” för att jämföra med dagens dito, som inte höll rent och slängde ut ruttnande och illaluktande matrester fick se sina barn dö i sjukdomar. Barnen till de kvinnor som höll rent överlevde. Sedan har detta, det naturliga urvalet, under tusentals år raffinerats mer och mer så att kvinnor ren generellt är luktkänsliga, renlighetssträvande individer. Men de orienterar taskigt i skogen, helt enkelt för att det var inte deras naturliga tillhåll att vistas i.

I dag är detta system satt ur spel även skitgrisar överlever, feta rökande subbor med snuskiga bakteriehärdar till knähundar som ständigt slickat dem i ansiktet, överlever också på grund av modern sjukvård.

Men håll men om att du också vill ha en renlig kvinna även om hon är tjatig och kräver att du hjälper till med att dammsuga och att torkar golven.
Så är det!

Kvinnor har även bättre förmåga för att se små detaljer, i hemmet tex, där små dammtussar ligger, sådant ser mannen inte ens, medans kvinnan genast ser allt sådant! Kvinnan har även bättre vidvinkelseende, vilket är bra för att upptäcka såväl faror som skräp i hemmet. Mannen har i sin tur en skarpare blick med bättre fokus, vilket är bra vid jakt.

En annan intressant sak är att kvinnors redan goda luktsinne förbättras YTTERLIGARE vid graviditet! Vore det inte för barnets skull så skulle gravida kvinnor kunna bli framstående vinprovare...

Kvinnors städinstinkt är något förprogrammerat, ibland lätt tvångsmässigt... En hel del kvinnor kan inte slappna av i ett ostädat hem, vilket i sin tur inverkar negativt på sexlivet i ett förhållande, så tänk på det alla män! Städa som sjutton så ska ni se att det blir fart i sexlivet!

Citera
2007-08-16, 10:09
Medlem
Fierys avatar
Jag tror jag är ganska laidback för att vara kvinna när det gäller städning. För mig är det en enorm skillnad på ett skitig hem och ett stökigt hem. Utspridda leksaker, skohögen i hallen och klädesplagg som någon "glömt" på en stol kan jag leva med, likaså obäddade sängar, men smutsigt får det inte vara. Jag trivs inte med att ha golvet fullt av hundhår, leriga tassavtryck, sand, spillfläckar och brödsmulor och dammsuger och våttorkar varje dag. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag mellan varven kan glömma bort någon grönsak eller bytta med rester som jag stoppat in i kylen och som vid tidpunkten för återfinnandet har genomgått en rent häpnadsväckande metamorfos.
Citera
2007-08-16, 11:37
Medlem
Rinoas avatar
Men,

det förvånar mig att ingen nämnt att kvinnors ökade renlighetstänk kan ha med uppfostran att göra. När jag var liten hade jag en liten rosa dammsugare och tvättmaskin.

Det hade inte min bror.

Jag har förbannat svårt att tro att jag är lite bättre på att diska än min kille utifrån att det skulle ligga i mina gener. Är vi också bättre på nymodigheterna också, som inte fanns då vi var grottmänniskor? Typ starta tvättmaskinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in