Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 19:07
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejkono
Är irriterad på Jakob. Gillar verkligen hans musik, men han har i flera år sagt att "snart kommer en ny skiva". Tror inte ett dugg på det längre. Vi får nog nöja oss med mästerverket "Och stora havet".
Den som väntar på något gott. Vore kul om det kom en uppföljare. Den är efterlängtad.
Citera
2019-07-06, 20:42
  #146
Medlem
fardtjanstens avatar
Vem fan är Kitok som han uppträde med i sommarkrysset ?

Förövrigt var det bara jag som tolkade ögonen som påtända, han var ovanligt pratsam.

Kul om han kommer med något nytt bra men jag fick rapp känsla med den här Kitok.

Edit:
Stavfel
Citera
2019-07-07, 00:34
  #147
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Vem fan är Kitok som han uppträde med i sommarkrysset ?

Förövrigt var det bara jag som tolkade ögonen som påtända, han var ovanligt pratsam.

Kul om han kommer med något nytt bra men jag fick rapp känsla med den här Kitok.

Edit:
Stavfel

Kitok (heter Magnus Ekelund men Kitok är hans samiska efternamn) är Sveriges skönaste rappare. Han nämner faktiskt Flashback i en av sina låtar: https://www.youtube.com/watch?v=Uy3flbDe__E

Jakob Hellman och Kitok började spela ihop redan 2011, så samarbetet är inte helt nytt. Båda kommer ju från små hålor i norraste Norrland (Lappland) Jokkmokk resp Vuollerim.
Citera
2019-07-07, 01:16
  #148
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Man ser att han är en riktig pundare, den gode gamle Hellman.
Citera
2019-07-07, 02:58
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Man ser att han är en riktig pundare, den gode gamle Hellman.

det är vanligt med pundare och lodisar i Malmö så han passar nog in där. När han behöver lite extra svarta pengar spelar han lite och kan handla knark och supa för pengarna.
Citera
2019-10-20, 13:31
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Man ser att han är en riktig pundare, den gode gamle Hellman.
Det är han inte. Han är gift med en präst och har två barn och bor för tillfället på Mallorca där hans fru arbetar på svenska kyrkan. Annars bor de i finare villaförorten Bunkeflo i Malmö. Han dricker knappt ens och är helt normal, trevlig och frisk. Ni är sjuka i huvudet här.
Citera
2019-11-12, 11:49
  #151
Medlem
EnGodForlorares avatar
Turné med Jakob Hellman på gång och han lovar...

Citat:
Jakob Hellman åker på turné och utlovar ny musik
Hur kom det sig att det bara blev ett album? Var det prestationsångesten som slog till efter att du blivit så unisont hyllad?

– Man kan nog säga att prestationsångesten var en del av det, men det handlade också om att jag kände mig skitmärkvärdig där efter debuten, *samtidigt som jag fick det bekräftat från alla tänkbara håll. Därmed krånglade jag till det. Istället för att bara göra en till popplatta kände jag mig skyldig att visa fram ”hela mig”, eller nåt sånt. Jag kände att de låtar jag skrev och försökte spela in blev för fattiga.

Kommer det någonsin att ges ut en ny inspelning med Jakob Hellman?

– Jag spelar några nya låtar live, och har gjort det nästan hela tiden. Men nu känns det faktiskt för första gången som att jag även skulle vilja spela in något nytt. Jag bor på Mallorca sedan ett par månader tillbaka, och det har bidragit till att jag funnit ett nytt lugn. Det gör i sin tur att jag får mer saker gjorda, så ja, jag tror faktiskt det kommer att komma lite ny musik snart.

https://www.etc.se/kultur-noje/jakob...lovar-ny-musik

Den som lever får se!
Citera
2020-10-16, 00:07
  #152
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Jakobs nya singel finns nu att hitta på valfri streamingtjänst! 32 år senare kommer alltså äntligen ny musik. Underbara låtar, men varför i hela friden är hans röst så processad och tonkorrigerad? Vem tog det beslutet? Det förstör massor. Bristfälligheten i hans röst är ju hela charmen.

Det är inte ens snyggt korrigerat. Vissa ord låter rent slaktade.
__________________
Senast redigerad av BaronVonHelsing 2020-10-16 kl. 00:32.
Citera
2020-10-17, 18:51
  #153
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jakobs nya singel finns nu att hitta på valfri streamingtjänst! 32 år senare kommer alltså äntligen ny musik. Underbara låtar, men varför i hela friden är hans röst så processad och tonkorrigerad? Vem tog det beslutet? Det förstör massor. Bristfälligheten i hans röst är ju hela charmen.

Det är inte ens snyggt korrigerat. Vissa ord låter rent slaktade.

Hellmans röst och frasering kan vara den enda kända entitet som är helt intakt sedan Berlinmurens fall.

Hur var livet 1989? Jo, det var aningen fattigt. Man satt och tänkte ut rollspels-kampanjer i "Mutant", drömde om mer tajta byxor i "V" på TV, mer realistiska datorspel, och lättare tillgång till naket än smyginspelade VHS band runt midnatt samt vattenskadade, sorgligt kvarlämnade, tidningar i skogen.

Det var drömmarnas tid. Och Hellmans strängar gav vibrationer av något mer konkret.

Kul att han är tillbaka!

Men hur har produktionen gått till? Gillade "... inte säga hejdå". Men i den andra låten lät det som om någon konstruerat musik på en dator, och placerat in sången separat, som om det inte riktigt hör ihop. Synd, på grym sång, och då jag hoppats på just lite snabbare rock och mer tempo med karln.

Nåja, det ska bli spännande att höra plattan!
Citera
2020-10-17, 19:38
  #154
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hellmans röst och frasering kan vara den enda kända entitet som är helt intakt sedan Berlinmurens fall.

Hur var livet 1989? Jo, det var aningen fattigt. Man satt och tänkte ut rollspels-kampanjer i "Mutant", drömde om mer tajta byxor i "V" på TV, mer realistiska datorspel, och lättare tillgång till naket än smyginspelade VHS band runt midnatt samt vattenskadade, sorgligt kvarlämnade, tidningar i skogen.

Det var drömmarnas tid. Och Hellmans strängar gav vibrationer av något mer konkret.

Kul att han är tillbaka!

Men hur har produktionen gått till? Gillade "... inte säga hejdå". Men i den andra låten lät det som om någon konstruerat musik på en dator, och placerat in sången separat, som om det inte riktigt hör ihop. Synd, på grym sång, och då jag hoppats på just lite snabbare rock och mer tempo med karln.

Nåja, det ska bli spännande att höra plattan!
Underbart att höra hans frasering faktiskt. Sättet han lägger till bokstäver för att binda samman ord, sättet han andas medan han sjunger, sättet rösten spricker ibland, sättet han låter tveksam men samtidigt stensäker.. han har ett sätt, Hellman.

Tycker bara det är synd att han inte anställde någon av Sveriges proffsigaste producenter, utan istället lät sina egna kompisar producera. Det har gått över 30 år sen mästerverket, och en så pass legendarisk comeback förtjänar bättre än de billigaste pianoljuden och autotune. Det är inte så att det fattas pengar, storbildsskärmen på Stureplan kan inte ha varit särskilt billig. Nåväl, låtarna i sig är fantastiska och jag ser också framemot plattan!
Citera
2020-11-07, 00:26
  #155
Medlem
mothafokas avatar
Sällar sig till andra föredettingar i "SåMyckeSämre" patetiskt...
Citera
2020-11-28, 16:53
  #156
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothafoka
Sällar sig till andra föredettingar i "SåMyckeSämre" patetiskt...
Tvärtom, JH är ett av de större namnen Så Mycket Bättre vaskat fram på länge. Hans platta är den bästa svenska plattan i modern tid och nu är han aktuell igen med en ny, och därmed aktiv och högst relevant.

I dag gör han äntligen entré!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback