Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-10, 00:14
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession.

Så vissa av er menar att 100 "skoj på hoj" får kalla sig procession, ligga tätt o förhindra omkörning etc? Jag ser ingen skillnad på 100 hojjar som ligger tätt o 10 långtradare som ligger tätt. Bäggedera är lika fel.

Mvh
Nej, är man 100 hojar så bör man dela upp sig i flera mindre formationer alt. ta hjälp av polisen att säkerställa säkerheten och dirigera andra trafikanter.

Vad vi pratar om är "normal" formationskörning och förhindrande av omkörning ska bara ske när det inte går att köra om hela formationen på en gång, t.ex när en 2-1-väg snart blir enfilig. Detta förfarande är accepterat av alla poliser jag pratat med om det genom åren eftersom det minskar olycksriken.
Citera
2007-08-10, 00:23
Medlem
Softails avatar
Läs då hela trafikförordningen så kanske du hittar följande paragrafer...

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket.

7 § fjärde stycket.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.

Bilisten körde om karavanen på höger sida när de höll på att köra om en lastbil. Sedan bröt han karavanen när han kom ifatt lastbilen och gick ut i vänster körfält, och höll då på att preja ut flera motorcyklar i mitträcket. Bilisten förtjänar offentligt spöstraff, och kom i detta fall lindrigt undan!
Citera
2007-08-10, 02:13
Medlem
%s avatar
Hade jag varit på väg till en kompis som hade dött i trafikens begraving och något stolpskott till bilist hade kört om mig på högersida samtidigt som jag kör om en lastbil hade jag med vevat om jag hade fått tag i aset.
Citera
2007-08-10, 02:15
Medlem
Trollishs avatar
Hur prejar man en bil med en motorcykel hahahahhaah?=
Citera
2007-08-10, 02:36
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Hur prejar man en bil med en motorcykel hahahahhaah?=

Lägger sig framför och brevid och saktar in?
Citera
2007-08-10, 03:17
Bannlyst
jag tror inte att dessa mc killarna gjorde detta av ingen anledning han körde om dom men sen och under tiden?

han måste ha pekat finger eller vart stöddig på ett eller annat sätt
Citera
2007-08-10, 03:28
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Lägger sig framför och brevid och saktar in?

Kallar du det preja? Och skulle bilen inte stanna in så har man en död motorcyklist.
Citera
2007-08-10, 03:50
Medlem
johanbtks avatar
Jag har själv kört om MC-gäng på samma motorväg och jag har aldrig råkat ut för något.
Självklart har föraren eller någon passagerare i bilen spelat allan, exempelvis genom att tycka ut anus genom sidorutan.
Citera
2007-08-10, 11:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Mja, kanske inte så man tänker om det är HA som prejar en ioförsig. Om de lyckas ta ens reg.nr. efter man gjort något sådant är man nog rätt stekt sen.

...känns som ett problem som staten skulle löst för länge sedan med hett bly!
Citera
2007-08-10, 11:38
Medlem
Aardwolfs avatar
Att bryta en mc karavan kan kosta. Det är väl troligtvis detta som har hänt här.
Har själv varit med om bilar som trängt sig in i karavan och dom har mist lite backspeglar och fått böjda radioantenner.

Man bryter inte en karavan så enkelt är det. Sen så att han blev misshandlad i detta fallet vara lite överdrivet. Men det ligger säkert mer bakom.
Citera
2007-08-10, 11:58
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Att bryta en mc karavan kan kosta. Det är väl troligtvis detta som har hänt här.
Har själv varit med om bilar som trängt sig in i karavan och dom har mist lite backspeglar och fått böjda radioantenner.

Man bryter inte en karavan så enkelt är det. Sen så att han blev misshandlad i detta fallet vara lite överdrivet. Men det ligger säkert mer bakom.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1137236,00.html

Citat:
– Fast man kan kanske säga att mannen bidrog till den här händelsen själv. Han körde nämligen om karavanen på höger sida när de höll på att köra om en lastbil. Sedan bröt han karavanen när han var tvungen att lägga sig i körfältet igen, säger Mikael Lund, vakthavande befäl vid Hallandspolisen, till aftonbladet.se.
Citera
2007-08-10, 12:07
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1137236,00.html

Tack för länken. Läser inte så mycket på Aftonbladet. Men han gjorde fel och fick betala för det. Var säkert en hobbypolis som trodde att han var duktig när han körde om på höger sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in