Citat:
Ursprungligen postat av wigwaggle
Jag skulle tippa på att de har sina servers i en kluster, med terraflop av disk som är speglad och en bandare som ta kopior vid disk ändring, och som sagt de speglar sajten till andra servers, så jag tror att det finns en minimal chans att Wikipedia skulle kraschar.
Till att börja med så tänkte jag bara påpeka att termen
"terraflop" är en term för beräkningskraft och enligt min tolkning av din text har den inget med saken att göra då vi pratar om lagringsutrymme och
"terrabyte" skulle passa bättre.
Sen till lite mera svar så JAA!
Pelles lilla hemsida om hans svampplockning har backup:er. Jag har i alla fall aldrig sett ett enda webbhotell som inte har en total backup av alla ens hemsidor (brukar vanligtvis vara en daglig backup) och jag kan ju garantera att om du har råd att skaffa dig en egen webbserver till dinhemsida så har du backup på det i form av all data på på andra diskar.
Sen när det kommer till att folk hela tiden skriver liknande; "nån form av RAID" så lär de med största sannolikhet köra RAID 1, där man har 2st likadana diskar som har precis sanna data på sig, om den ena dör så märks det aldrig av oss användare sdå den andra disken har samma data på sig och bara fortsätter att jobba.
Alternativt så kör de med RAID 1+0, för at öka prestationen av diskarna (RAID 0+1 fungerar också med när det börjar handla om stora mängder hårddiskar blir säkerheten mindre)
Bara för att ni ska fatta något så är RAID 0 något man använder för attvinna prestanda, då har man 2st likadana diskar som delar på all data, så om man sparar en bild så sparas halva bilden på vardera disk, och då detta sker sammtidigt på båda diskarna så går det (teoretiskt) dubbelt så snabbt. DOCK så om EN disk dör så är ALL data förlorad då den kvarlevande disken endast innehåller halva filer och dessa kan ej användas till något.
Så ja, wikipedia vilar säkert, du kan vara lugn, sidan kommer aldrig att totalt krascha helt så att den är borta och alla måste skriva om sina artiklar.
//M