• 1
  • 2
2007-08-08, 15:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Vilken våg ska man satsa på om man är ute efter en våg för att väga mat o dylikt?
Citera
2007-08-08, 15:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilken våg ska man satsa på om man är ute efter en våg för att väga mat o dylikt?
Så kan du tyvärr inte fråga. Vilka intervaller? Manuell eller elektronisk? Krönt eller inte krönt? Vilken prisklass? Vilken storlek? Osv, osv.

Var mer specifik.

~Paul~
Citera
2007-08-08, 16:32
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så kan du tyvärr inte fråga. Vilka intervaller? Manuell eller elektronisk? Krönt eller inte krönt? Vilken prisklass? Vilken storlek? Osv, osv.

Var mer specifik.

~Paul~

Såklart han kan fråga så. Han ska väga mat och vill ha den bästa vågen för det. Min tips är att hitta den dyraste vågen, då får man antagligen den bästa.
Citera
2007-08-08, 16:57
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Såklart han kan fråga så. Han ska väga mat och vill ha den bästa vågen för det. Min tips är att hitta den dyraste vågen, då får man antagligen den bästa.

Bara för att en våg är gjord i guld och tillverkad av påven själv så behöver det ju inte vara den bästa vågen i världen

Jag skulle först och främst rekomendera en våg som antingen är digital eller vars mekaniska delar består av metall. Det finns gott om billiga skitvågar med plastfjärdar och liknande och vill man ha en någorlunda pålitlig våg så är dessa värdelösa.

Fördelen med digitala vågar är att dom tar rätt liten plats, sattsa på en digitalvåg av någorlunda känt märke i 3-400:- klassen så kommer du att ha en våg som troligen mer än väl uppfyller alla dina behov. Dessa brukar ha en nogranhet om +/- 1 g och väga upp till ca 5 kg.

Ska du väga väldigt stora och tunga saker och ha vågen tex i ett slakteri så pratar vi ju naturligtvis om helt andra grejer.
Citera
2007-08-08, 17:04
Medlem
erikbes avatar
Soehnle brukar ha bra modeller som är pålitliga. Lågprismärken har en tendens till att flippa ur
Citera
2007-08-08, 17:05
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Bara för att en våg är gjord i guld och tillverkad av påven själv så behöver det ju inte vara den bästa vågen i världen

Jag skrev att den dyraste antagligen skulle vara den bästa, jag skrev inte att dyraste=bäst.
Citera
2007-08-08, 17:05
Medlem
FarbrorGuds avatar
Denna våg har 2 av köken jag jobbat i haft och den duger helt utmärkt. Men för mig är en våg en våg och de flesta mäter ofta rätt. Satsa istället på en design som passar in i köket samt att den ska vara hållbar. (rostfrittstål rekomdenderas då av mig)
Citera
2007-08-08, 17:28
Medlem
woofers avatar
Citat:
Jag skrev att den dyraste antagligen skulle vara den bästa, jag skrev inte att dyraste=bäst.

Jo jag vet vad du skrev och jag håller inte med, jag ville poängtera att en dyrare våg behöver inte vara bättre än en billigare. När det gäller dyra köksvågar så betalar man oftast för märket och designen och inte för någon ökad tillförlitlighet. Nu pratar vi enbart normala köksvågar och inte för industri eller labbändamål naturligtvis och självklart finns det undantag med dyra vågar som håller hög kvalitet och kan förväntas ha en mycket lång livslängd vilket på så sätt gör som bättre än en billigare motsvarighet även om deras tillförlitlighet som vågar är likvärdiga.
Citera
2007-08-08, 17:37
Medlem
NinjaRövardottes avatar
När vi endå är inne på detta, någon som vet en våg (märke, serienr etc) som klarar 10kg men endå visar ensaka gram. Digital med nollställning/borträkning.
Citera
2007-08-08, 17:41
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
När vi endå är inne på detta, någon som vet en våg (märke, serienr etc) som klarar 10kg men endå visar ensaka gram. Digital med nollställning/borträkning.

Oj det där var en svårare nöt att knäcka nu blev jag nyfiken och får googelidoa lite.
Citera
2007-08-08, 17:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Jag har inte hittat en sådan. När det gäller engrammare så är belastningen oftast max 5 kg.

~Paul~
Citera
2007-08-08, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det här uttalandet var nog inte helt genomtänkt eller hur?

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in