• 1
  • 2
2007-08-13, 07:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Släpp ned lite äggskal på botten när ni pimplar röding. Gammalt trick vid kikmete.
Intressant, låter som att det är samma princip bakom som när man använder ett blänke. Ett skal borde ju så att säga vagga fr sida till sida på sin väg ner mot botten.

~Paul~
Citera
2007-08-13, 14:10
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Har läst att om man är vilsen och behöver näring kan man äta fågeläggen, inklusive skalet, som, precis som dePaul skriver, innehåller kalk
Inte helt säker, men jag har för mig att människor inte kan ta upp kalk från äggskal. Att vi inte grejar att bryta ner det.
Citera
2007-08-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Intressant, låter som att det är samma princip bakom som när man använder ett blänke. Ett skal borde ju så att säga vagga fr sida till sida på sin väg ner mot botten.

~Paul~

Det funkar på det viset att med vita äggskal på botten ser du både botten och fiskarna bättre.

Men det bygger givetvis på att man ligger och tittar ned i hålet. Inte "ståpimplar" som i södra sverige!
Citera
2007-08-13, 16:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det funkar på det viset att med vita äggskal på botten ser du både botten och fiskarna bättre.

Men det bygger givetvis på att man ligger och tittar ned i hålet. Inte "ståpimplar" som i södra sverige!
OK. Verkligen intressant.

~Paul~
Citera
2007-08-13, 16:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Inte helt säker, men jag har för mig att människor inte kan ta upp kalk från äggskal. Att vi inte grejar att bryta ner det.
Ja, det låter logiskt. Vad jag har läst så måste man ha tillräckligt med vitamin D i kroppen också. Något som tydligen hjälper att ta upp kalken i äggskalet är någon typ av syra. T ex att låta skalet ligga i ättika eller citronsaft så det blir poröst och nästan mjukt.

Antagligen skulle det också funka om man pulvriserade skalet.

~Paul~
Citera
2007-08-13, 17:08
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har då läst i flera (skönlitterära) böcker om att man gett barn pulveriserade äggskal att äta, för att de ska få bra skelett och tänder. Nuförtiden finns det ju kalktabletter men de är mycket riktigt ofta kombinerade med D-vitamin för att det ska tas upp av kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in