Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 21:31
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Vilka var hennes största belackare när det begav sig?
Maria Schottenius var en av de mest högljudda.
Förutom världens fegaste och mest karriäristiska människa Schottenius så finns ju de sköna juvelerna Håkan Jeansson och Carl-Johan Vallgren högt uppe på listan.
Citera
2017-12-06, 22:13
  #194
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgerde
Förutom världens fegaste och mest karriäristiska människa Schottenius så finns ju de sköna juvelerna Håkan Jeansson och Carl-Johan Vallgren högt uppe på listan.

Ska nog vara Carl Johan Malmberg. Tror inte Vallgren kommenterade boken officiellt när den kom ut, hittade inget i alla fall.

Från Wikipedia.
Kritikern Carl-Johan Malmberg gick hårt åt Lundgrens verk när det utkom (dock utan att gå så långt som att klassificera författaren som "psykiskt instabil", vilket Dagens Nyheters Maria Schottenius gjorde). I en krönika i Svenska Dagbladet några år senare hade Malmberg hunnit få ett perspektiv på romanen:

” Nu, ett par år efter publiceringen och turbulensen boken vållade med sina namngivna skurkar – kulturjournalister och författare i jagets närhet – ter den sig som en milstolpe. Det är den känslomässiga kraften men också det osovrade hos den, bristen på avklarnad form som är bokens styrka. Jag missade något av det när jag skrev om den här i SvD men jag imponerades av författarens önskan att totalöversätta sitt liv till en bok. „
– Artikeln "Strindbergs sena arvtagare", SvD 29 december 2009
Citera
2017-12-06, 22:22
  #195
Medlem
crocodilelilos avatar
Myggornas gift biter inte längre

Delar av massuthängningen är förvisso mycket roliga, som Björn Ranelids fixering vid att tala med Maja Lundgren om urin eller när en ej namngiven men lätt igenkänd ”redaktör med italienskt påbrå som driver ett förlag kallat Modernista” beskrivs ha ”en stelt glasartad blick, ungefär som om han höll på att smygrunka ihjäl sig”. Ändå känns det som att läsa en fem år gammal Hänt Extra i ett väntrum – varför ska jag bry mig om det här nu?

Dålig tajming på artikeln, den kom i juli. Nu vet vi varför.
Citera
2017-12-06, 22:42
  #196
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgerde
Förutom världens fegaste och mest karriäristiska människa Schottenius så finns ju de sköna juvelerna Håkan Jeansson och Carl-Johan Vallgren högt uppe på listan.

Det var Åsa Linderborg som fick äran att försvara Håkan Jeansson.
Svar på tal
Citera
2017-12-06, 22:55
  #197
Medlem
crocodilelilos avatar
Men en sak är samma som för 10 år sedan man försöker fortfarande stämpla den anklagande som galen.
Citera
2017-12-06, 23:17
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nu när du sett reaktionerna på Metoo-uppropen, känns det bittert att du fick ett helt annat mottagande för tio år sedan?
– Nej, det gör det inte. Jag tror inte att man ska lita så mycket på det välvilliga mottagandet av Metoo. Det är mer som en flockmekanism, det blir väldigt tydligt när jag ser hur samma personer som kritiserade mig nu hakar på Metoo-debatten, säger hon och upprepar:

– Bitter är jag inte.


Vilka var hennes största belackare när det begav sig?
Maria Schottenius var en av de mest högljudda.

Schottenius satte väl tonen så att säga. Dan Josefsson lät DN publicera hennes gamla kärleksmejl. Helle Klein på Aftonbladets ledarsida tog henne i örat. SvD:s ledarsida också, har jag för mig. Väderkvarnar, narcissism... osv. Nu senast Greta Thurfjell i DN. Jag tror inte att de har förlåtit Maja för Myggor och tigrar så någon ursäkt kommer nog inte. Men det verkar hon inte vilka ha heller
Citera
2017-12-07, 00:09
  #199
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Det var Åsa Linderborg som fick äran att försvara Håkan Jeansson.
Svar på tal

Jävligt elak artikel... Jag har läst boken två gånger och tycker den är fantastisk, konstnärlig, storslagen. Men det här är alltså vad Åsa Linderborg ser:

Citat:
författarjaget – Maja Lundgren själv – förmår inte förklara varför hon uppvaktar män som inte vill ha henne.

Hm hm. Hur som, tror att man får en ledtråd till varför Majas myggor och tigrar inte kan få ett erkännande idag utom av enstaka röster som Ulrika Knutsson. Det är en fråga om litterär smak. Linderborg tycker att Myggor och tigrar är kass litteratur till skillnad från... tadaaaa!

Citat:
skönlitteratur är bästa formen att illustrera samhällsproblem, se bara Maria Svelands Bitterfittan

Bitterfittan var god feminism till skillnad från Majas dåliga feminism. Men ärligt talat, Bitterfittan är faktiskt rätt kass litteratur...
Citera
2017-12-07, 00:22
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jävligt elak artikel... Jag har läst boken två gånger och tycker den är fantastisk, konstnärlig, storslagen. Men det här är alltså vad Åsa Linderborg ser:

Hm hm. Hur som, tror att man får en ledtråd till varför Majas myggor och tigrar inte kan få ett erkännande idag utom av enstaka röster som Ulrika Knutsson. Det är en fråga om litterär smak. Linderborg tycker att Myggor och tigrar är kass litteratur till skillnad från... tadaaaa!

Bitterfittan var god feminism till skillnad från Majas dåliga feminism. Men ärligt talat, Bitterfittan är faktiskt rätt kass litteratur...

En misslyckad Bitterfittan. Ja det minns jag också som att den beskrevs som.
Orättvist.
Minns att innan jag läst boken reagerade jag på debatten: ok men om hon är så galen, patetisk, hysterisk osv - varför slänger alla sig över henne då? Borde de inte tycka synd om henne i stället? När jag läste den själv var det som att debatten inte handlat om den boken. Så sjukt. Likadant med den här Greta Turfjells nya sågning.
Heder åt Ulrika Knutsson tycker jag. Fel att släpa en författare i smutsen tio år efter en bok.
Citera
2017-12-07, 01:26
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jävligt elak artikel... Jag har läst boken två gånger och tycker den är fantastisk, konstnärlig, storslagen. Men det här är alltså vad Åsa Linderborg ser:



Hm hm. Hur som, tror att man får en ledtråd till varför Majas myggor och tigrar inte kan få ett erkännande idag utom av enstaka röster som Ulrika Knutsson. Det är en fråga om litterär smak. Linderborg tycker att Myggor och tigrar är kass litteratur till skillnad från... tadaaaa!



Bitterfittan var god feminism till skillnad från Majas dåliga feminism. Men ärligt talat, Bitterfittan är faktiskt rätt kass litteratur...

Ja, Bitterfittan är verkligen inget vidare som litteratur betraktad. Konstigt försvar.
Citera
2017-12-07, 01:46
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Ska nog vara Carl Johan Malmberg. Tror inte Vallgren kommenterade boken officiellt när den kom ut, hittade inget i alla fall.
Menade faktisk Vallgren, som fick sina fiskar varma i boken och definitivt inte uppskattade det, men hans ilska mot ML var han dock inte karl nog att publicera. Du har rätt att den andra CJ var mycket mer kritisk i skrift.

Gillar ÅL, men hennes artikel om Myggor & Tigrar var verkligen full av tjyvnyp.
Citera
2017-12-07, 13:47
  #203
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgerde
Menade faktisk Vallgren, som fick sina fiskar varma i boken och definitivt inte uppskattade det, men hans ilska mot ML var han dock inte karl nog att publicera. Du har rätt att den andra CJ var mycket mer kritisk i skrift.
Gillar ÅL, men hennes artikel om Myggor & Tigrar var verkligen full av tjyvnyp.

Ja alla de här ilskna männen i kulturvärlden, på Akademiebokhandeln, på krogen, osv, publicerade sig inte men de påverkade ju det som blev skrivet. En som inte ska ha blivit så arg är Paulrud på Aftonbladet, och så Nils Schwartz på Expressen som faktiskt skrev riktigt uppriktigt att det hade lika gärna kunnat handla om honom.
__________________
Senast redigerad av sillynamnam 2017-12-07 kl. 13:51.
Citera
2018-01-29, 22:39
  #204
Medlem
Snopphanens avatar
Varför är det ingen som har skrivit att Maja Lundgren har blivit våldtagen av en gangster?
Jag har kollat igenom en del av det som skrevs i den vevan och hon blev ju galenförklarad men mycket av det som framkommit senare t.ex om Kulturprofilen visar att hon hade rätt. Hon borde hyllas egentligen eller få en ursäkt av DN. Men värst av allt är nästan att de inte ens nämde att hon blev kidnappad av en camorra. Jag har läst ut Myggor och tigrar nu, körde fast ett tag på mitten men sen blev det spännande igen. Och läskigt, man känner liksom hur omgivningen fångar in henne. En del detaljer hon skriver om fattar man inte förrän i efterhand att de är viktiga. Jag tycker att det om camorran är det mest spännande egentligen.
Jävligt fult av DN att låta någon såga henne igen i år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback