2007-08-05, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Jaha? Det är ju där som proteinrik mat/proteinpulver kommer in i bilden. Själv räknar jag inte med det protein som finns i t.ex. bröd, pasta, ris, potatis, havregryn osv., eftersom det inte är fullvärdigt ändå så.

Men lilla Spuddan ... du vet väl att olika aminosyror från olika livsmedel tar ut varandra och blir fullvärdiga?

T.ex. så är havregryn, som du nämnde, ovanligt fattiga på metionin och cystein, vilket är två essentiella aminosyror, men om man äter det med några ägg, som är rika på de två. Så blir såklart det mycket bättre.

Dessutom så blir baljväxter+spannmål fullvärdigt protein.
Citera
2007-08-06, 00:29
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Äter ni det under bulk? Jag gör det, för jag älskar vitt bröd med ost på. Läser ju oftast att folk enbart äter fullkornsgrejer, men jag har aldrig sett någon beskriva vad de äter under bulken. Hur många slafsar i sig vitt bröd med ost och allt annat på under bulken, eller ska man hålla nere på sånt även då man bulkar? Ett liv utan goda nattmackor är ju som att bli avrättad av al-Qaida och få filmen utlagd på Ogrish.
När jag bulkar äter jag faktiskt som under deff fast i större och flera portioner. Ibland blir det självklart lite mera onyttiga saker
Citera
2007-08-06, 01:19
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Men lilla Spuddan ... du vet väl att olika aminosyror från olika livsmedel tar ut varandra och blir fullvärdiga?

T.ex. så är havregryn, som du nämnde, ovanligt fattiga på metionin och cystein, vilket är två essentiella aminosyror, men om man äter det med några ägg, som är rika på de två. Så blir såklart det mycket bättre.

Dessutom så blir baljväxter+spannmål fullvärdigt protein.

Mhm, men är inte precis som att gemene byggare har nån koll. Och jag skulle vilja se den person som behöver extra protein i sin kost säga "bäst jag äter mer havregryn".
Citera
2007-08-06, 02:50
Medlem
LD50s avatar
Har sagt det förr:
Ät mer, tänk mindre
Det löser sig utan några avancerade tabeller, uträkningar och kostupplägg.

LD
Citera
2007-08-06, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Har sagt det förr:
Ät mer, tänk mindre
Det löser sig utan några avancerade tabeller, uträkningar och kostupplägg.

LD

+1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här