Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-13, 11:21
  #457
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetwalrus
Jo det har jag, vet inte vad du sitter och dricker för vodka men ju dyrare vodka du köper, ju mindre smak får du eftersom de är bättre filtrerande, det är det som är hela poängen med vodka, att de ska vara så neutrala och klara som möjligt.
Tja, den vodka jag har hemma för det mesta är Vanlig Vodka, en riktigt dyr jävel som kostar 188 skattade svenska kronor på bolaget. Om man jämför den med Absolut som ska vara en "bra" Vodka så tycker jag att den billigare har mindre bismaker, Absolut är rent av äcklig. Dyr vodka köper jag inte eftersom jag bara använder den till att dricka grogg på när jag ska bli full.
Citera
2013-07-13, 11:21
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Oavsett estrar eller ej så smakar de ändå olika.
Ja, men smaklökarna bedövas av alkoholen så du känner bara smaken i första drinken.

Citat:
Ursprungligen postat av Wetwalrus
Om du tillsätter estrar så är de klart att de blir olika smaker, men om du skulle hälla upp tre glas av olika rena vodkor så kommer du inte känna någon skillnad. Det är hela poängen med vodka, det är inte som en whisky där du vill att smaken från mäsken ska sitta kvar i den färdiga produkten, utan att filtrera bort allt så du får den ultimata rena och genomskinliga vodkan.
Men det finns ju rätt många Vodka-sorter som är smaksatta (titta bara på Absolut Vodka).
__________________
Senast redigerad av Kaymano 2013-07-13 kl. 11:23.
Citera
2013-07-13, 15:29
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Ja, men smaklökarna bedövas av alkoholen så du känner bara smaken i första drinken.


Men det finns ju rätt många Vodka-sorter som är smaksatta (titta bara på Absolut Vodka).

Jo men vi snackar fortfarande om ren vodka, inte smaksatta.
Citera
2013-07-13, 15:35
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetwalrus
Jo men vi snackar fortfarande om ren vodka, inte smaksatta.
Ja, då stämmer det säkert. Annars hade väl knappast smaksatt Vodka varit populärt.
Citera
2013-07-15, 16:17
  #461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tja, den vodka jag har hemma för det mesta är Vanlig Vodka, en riktigt dyr jävel som kostar 188 skattade svenska kronor på bolaget. Om man jämför den med Absolut som ska vara en "bra" Vodka så tycker jag att den billigare har mindre bismaker, Absolut är rent av äcklig. Dyr vodka köper jag inte eftersom jag bara använder den till att dricka grogg på när jag ska bli full.

Håller med, dricker du vodka som grogg så kan du ju dricka det mesta. Men ska du dricka den rent typ som ist för en whiskey så räcker det inte med absolut vodka tycker jag, du måste punga ut med nån hundring till.

Nuförtiden finns det knappt fin vodka på systembolaget längre så man får passa på i tax-free el på finare krogar i typ gtb sthlm etc.

runt 400-500 måste du upp i. Så tro inte att absolut är fin vodka för det är det inte.
Citera
2013-07-17, 16:43
  #462
Medlem
BeeGeesnoses avatar
* Jag är glad i Bacardi för att den sticker ut bland de få spritsorterna jag stött på *

Så onödigt med en tråd på min fråga så tar den här där folk ändå är i kontakt med sprit...

Varför har vissa luffare sina spritflaskor inlindade i papper? Är det för polisen?
Citera
2013-07-17, 23:04
  #463
Medlem
Germanofils avatar
Bästa vodkan enligt mig är random tysk billigvodka för 5-6 € / 70 cl. Tycker nämligen att smakskillnaden gentemot dyr vodka är minimal så då kan jag lika gärna dricka det billigaste så länge det inte är metanol. Har inga som helst problem med att dricka sådan vodka ren om målet är att uppnå ett rus. Om jag däremot vill ha en välsmakande dryck så väljer jag ett annat alternativ än vodka.
Citera
2013-07-19, 17:56
  #464
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
* Jag är glad i Bacardi för att den sticker ut bland de få spritsorterna jag stött på *

Så onödigt med en tråd på min fråga så tar den här där folk ändå är i kontakt med sprit...

Varför har vissa luffare sina spritflaskor inlindade i papper? Är det för polisen?
Bacardi? Det är rom, inte vodka.

Har du sett luffare i just Sverige med papper runt spritflaskan?
Citera
2013-07-24, 21:52
  #465
Medlem
failures avatar
Smirnoff #21, Renat eller vilken annan vodka somhelst som är destillerad 3 gånger eller mer. Gillar ej finkelvodka.
Citera
2013-07-24, 22:14
  #466
Medlem
MeanMEs avatar
Smirnoff blå 50%
Citera
2017-07-21, 21:05
  #467
Medlem
Kebabfysikers avatar
Jag måste säga att jag börjat gilla Smirnoff mer och mer. Förut blev det mest Absolut då jag drack vodka, men jag tycker Smirnoff funkar bättre till grogg.
Citera
2021-04-29, 02:22
  #468
Medlem
Äntligen fick jag tag på Absolut "Watermelon", blev dock väldigt besviken snabbt, smakar som smaksatt tuggummi. Var godare i rumstemp. Den bästa smaksatta vodkan är fortfarande kurant enligt mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback