Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-28, 13:40
  #109
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Mjälle då? Är det ett vanligt lugnt villaområde?

Inget fel med Mjälle. Typiskt familjeområde.
Citera
2018-11-01, 17:16
  #110
Medlem
Beerguy98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Får ibland sug efter stora vidder och närhet till bra skidbackar. Så, Östersund verkar vara en lämplig ort att skaffa boende i. Hur är utelivet och tillgängligheten på kvinnor?
Jag har bott i Östersund hela mitt liv så jag kan berätta allt om den här staden.

Jobb: Av min egna erfarenhet är det väldigt svårt att få jobb. Jag sökte jobb på alla matbutiker men fick inget! Vill man ha jobb på äldreboende och LSS-boende så är det enkelt.

Tjejer: Nästan alla tjejer är upptagna.

Invandring: Det är väldigt mycket invandrare här. Bor i närheten av 2 asylboenden eller vad man ska kalla det för. Det är väldigt många invandrare på bussarna.

Uteställen: Det finns många pubbar och krogar. Men det är jävligt dyrt!

Bostäder: Det byggs bostäder hela tiden. Det tar lång tid att få lägenheter här. Hyrorna är tyvärr dyra.

Restauranger: Det finns väldigt många restauranger och ställen att äta på. Det finns väldigt många pizzerior, 4 sibylla, en bastardburgers, pinchos, Max, frasses, vezzo, subway, Texas longhorn osv. Men inget McDonalds. Den brann ner i somras. Inget Burger King heller .

Människor: Av min egna erfarenhet så är personerna väldigt konstiga och dryga! Många personer är tyvärr falska. Sen finns det många surjämtar. Du får vara beredd på att många gillar att soc-anmäla varandra här. Sen är de flesta utvecklingsstörda i den här staden. Det är fan sjukt! Det känns som att alla utvecklingsstörda personer har hamnat i en och samma stad.
Men det finns folk som man kommer bra överens med ändå.

Politik: De flesta är sossar eller centerpartister.

Jag funderar på att flytta härifrån. Men jag vet inte vart jag ska flytta. Jag är trött på att bo här. Jag vill flytta söderut.
Citera
2018-11-06, 18:43
  #111
Medlem
smoerreboms avatar
Bostadsrätterna är lite dyra fn, körfältet ska man alltså undvika. Hur är det uppe på Solliden då? Överhuvudtaget är det mkt babbar uppe därikring och uppe på ÖSK och strular? Vågar man lämna vätskebälten o sånt kring rullskidbanan? De är ju normalt inte intresserade av fysisk aktivitet ute i naturen men ÖSK är ju rätt stadsnära.
Citera
2018-11-08, 00:52
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Inget fel med Mjälle. Typiskt familjeområde.

Tack!
Citera
2018-11-24, 09:47
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerguy98
Jag har bott i Östersund hela mitt liv så jag kan berätta allt om den här staden.

Jobb: Av min egna erfarenhet är det väldigt svårt att få jobb. Jag sökte jobb på alla matbutiker men fick inget! Vill man ha jobb på äldreboende och LSS-boende så är det enkelt.

Tjejer: Nästan alla tjejer är upptagna.

Invandring: Det är väldigt mycket invandrare här. Bor i närheten av 2 asylboenden eller vad man ska kalla det för. Det är väldigt många invandrare på bussarna.

Uteställen: Det finns många pubbar och krogar. Men det är jävligt dyrt!

Bostäder: Det byggs bostäder hela tiden. Det tar lång tid att få lägenheter här. Hyrorna är tyvärr dyra.

Restauranger: Det finns väldigt många restauranger och ställen att äta på. Det finns väldigt många pizzerior, 4 sibylla, en bastardburgers, pinchos, Max, frasses, vezzo, subway, Texas longhorn osv. Men inget McDonalds. Den brann ner i somras. Inget Burger King heller .

Människor: Av min egna erfarenhet så är personerna väldigt konstiga och dryga! Många personer är tyvärr falska. Sen finns det många surjämtar. Du får vara beredd på att många gillar att soc-anmäla varandra här. Sen är de flesta utvecklingsstörda i den här staden. Det är fan sjukt! Det känns som att alla utvecklingsstörda personer har hamnat i en och samma stad.
Men det finns folk som man kommer bra överens med ändå.

Politik: De flesta är sossar eller centerpartister.

Jag funderar på att flytta härifrån. Men jag vet inte vart jag ska flytta. Jag är trött på att bo här. Jag vill flytta söderut.
Utsikten mot Oviksfjällen är helt fantastiskt, det ska man inte sticka under stol med men Östersundsborna däremot är ena riktiga grisfittor. De tjänar rätt bra med pengar så de tycker att de har rätt att behandla varandra som skit. Östersundsborna är grisfittor även om man mäter med vetenskapliga mått, där objektivitet är ett måste.

Jag är helt övertygad om att jag skulle kunna skriva en vetenskaplig avhandling som kommer fram till att Östersundsborna är grisfittor även om jag skalar bort all subjektivitet. Rent objektivt är Östersundsborna grisfittor. Det går inte att komma ifrån.
__________________
Senast redigerad av akrylforlibbad 2018-11-24 kl. 09:49.
Citera
2019-03-15, 21:55
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rich
östersund är att leva i en backe...

Jag tillbringade mkt tid där under lumpen o en tid därefter....
tycker inte alls om stället....tjuriga jämtar som bara lever för sin jäkla storsjöyra....backe upp....backe ner....hela staden står i en slänt...fint på sommaren väl men vintern suck...och blåsten från sjön suck...

Som en östersundare själv så skulle jag vilja säga att det finns bättre val än österund. Liten jävla skit stad med som ovanstående SURJÄMTAR
Citera
2019-04-12, 22:36
  #115
Medlem
Östersund är helt ok, ibland dock blir man påmind om hur litet samhället verkligen är.

Alla känner alla, eller tror sig iaf göra det. Rykten om tuffingar,krösusar och allsköns bravader. Sällan något stämmer dock.

Men antar det är lika vanligt i rikets alla småstäder.
Citera
2019-09-30, 18:47
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulm
Östersund är helt ok, ibland dock blir man påmind om hur litet samhället verkligen är.

Alla känner alla, eller tror sig iaf göra det. Rykten om tuffingar,krösusar och allsköns bravader. Sällan något stämmer dock.

Men antar det är lika vanligt i rikets alla småstäder.

Östersund är inte så litet som många påstår. Tätorten är ungefär lika stor som Luleå, Sundsvall, Kalmar etc. Långt ifrån alla känner alla. Rykten finns bland alla man umgås med och deras kompisars kompisar. Det är inget som är unikt för Östersund.
Citera
2019-10-02, 13:53
  #117
Medlem
Sephir0ths avatar
Jag är uppväxt i Östersund och det är en fin stad med vackra miljöer och omgivningar. Det jag verkligen hade svårt att identifiera mig med var folks attityd där. Småstadskomplexet gjorde att folk var väldigt snofsiga och "svåra".

Men gillar man vinter och friluftsliv så är det ju mycket värt att bo där. Närheten till Åre kan säkerligen locka också. Men man är ganska isolerad där. Nästan 20 mil till närmaste stad som torde vara Sundsvall eller Örnsköldsvik.
Citera
2019-10-02, 14:30
  #118
Medlem
Som så många andra har jag gjort lumpen i Östersund. Dock 24 år sen nu...

Uppenbara nackdelar.

1. Klimatet. Det är kallt och blåsigt. Definitivt ingen sommarstad och rejält kallt på vintern.
2. Läget. Det ligger isolerat. Väldigt långt till närmaste stad (19 mil till Sundsvall och 56 mil till Stockholm). Och ska du flyga utrikes så är det ett lite större projekt än för oss som har närmare till t ex Arlanda.
3. Människorna. Det är nåt som skaver med deras attityd. Lokalpatriotiskt till tusen och en oerhörd bitterhet riktat mot kusten (klyktattarna) och mot Stockholm (fjollträsk).


Fördelarna är väl närheten till fjällen i första hand. Åre såklart men även andra typer av fjällaktiviteter. Vandring, skoteråkning, fiske...

Själva staden är väl inget märkvärdigt. Kommer inte ihåg så mycket. Är relativt kuperat som sagt och det finns väl en del äldre träkvarter som kan sägas vara mysiga. Men annars är det mycket trista 60-talshus i centrum vill jag minnas.

Jag hade inte valt Östersund om jag inte haft starka skäl till det. Vill man absolut bo i Norrland skulle jag nog rekommendera kusten. Bättre klimat med varmare somrar och mildare vintrar.

Jag bodde i Gävle förut och det är faktiskt inte så dumt. Finns fina sandstränder, skidbacke (5 mil till Kungsberget), hav, ishockey osv. Samt fina kommunikationer. Till Arlanda är det väl kanske 13 mil, till Stockholm 17 mil. Nackdelen är att man inte får riktiga norrländska vintrar om man nu är ute efter det.
Citera
2019-11-19, 18:39
  #119
Medlem
Har bott i Östersund till och från. Det är en stad i utveckling skulle jag vilja påstå. Själv så tycker jag att sommaren i Östersund är underbar, folk tinar upp. Vintern är bedrövligt hemsk om man inte är en entusiastisk vintersportare, eller har en stuga som man kan fly till och köra skoter samt grilla korv.
Citera
2019-11-21, 23:43
  #120
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Jag är uppväxt i Östersund och det är en fin stad med vackra miljöer och omgivningar. Det jag verkligen hade svårt att identifiera mig med var folks attityd där. Småstadskomplexet gjorde att folk var väldigt snofsiga och "svåra".

Men gillar man vinter och friluftsliv så är det ju mycket värt att bo där. Närheten till Åre kan säkerligen locka också. Men man är ganska isolerad där. Nästan 20 mil till närmaste stad som torde vara Sundsvall eller Örnsköldsvik.
Trondheim är ju Norges tredje största stad. Är det inte närmare än 20 mil?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback