Citat:
Ursprungligen postat av Patrikk2
Jag tittar nyss på Wizards hemsida ifall man skulle orka med att
börja spela igen, men det har blivit så sjukt mycket nya regler
och expansioner! 10:th editions är ute.
Spelade för övrigt mest olika sorter utav blåhoror, med mer eller
mindre inslag utav vitt. Tyckte dom var lätt bäst.
Samt det fast en del hel svart lekar som kunde vara roliga att köra.
10th edition är bara basseten. Dvs, inte särskilt superintressanta. M2010 kommer till sommaren, vilket i effekt är 11th Edition. Menar, om du kollar på hur många expansioner det finns så är det ju över 40 talet sammanlagt.
I vilket fall så anser jag att det lättaste sättet för en nybörjare (vilket du då är, även om du har vissa kunskaper. Men var beredd på att du har en del saker fel, tex interrupts finns ej längre + tappa en blockande varelse gör inte längre att den inte delar ut skada etc) att komma in i spelet igen är att dra på en pre-release av ett nytt sätt. En begränsad kortpool samt att du inte behöver köpa på dig en grym lek lägger dig mer på samma grund som alla andra.
Själv är jag i princip enbart en limitedspelare. Även om du inte är det, så är limited det bästa setet enligt mig att komma tillbaka in i spelet om man varit borta ett tag.
Förövrigt är de nya reglerna mycket logiska och sammanhängande i de flesta fall. Magic's styrka är att i princip varje situation finns exakt preciserad av reglerna, och de få situationer som är mycket svårlösta finns det officiella rulings på. Det är en helt annan sits är många spel där rulings kommer lite hursomhelst och ibland är motsägande mot tidigare rulings.