Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-02, 18:57
  #1
Medlem
"Våldtäkter ökar kraftigt"

Anna Gustavsson, chef familjevåldsenheten på polisen i Malmö,
Tina Acketoft (fp) riksdagsledamot,
Susanne Ljungqvist, advokat som varit målsägandebiträde i ett antal våldtäktsmål,
Josefin Grände, utbildningsledare vid operation kvinnofrid och
Caroline Willfox, författare till boken ”Våldtagen – men jag är fanimej inget offer” medverkar.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...ProgramID=1637


Jag lyssnade på det politiskt korrekta programmet och har

några kommentarer. Vad gäller ev falska anmälningar så sa

polisen Anna G att det handlar om "någon promille". Det finns

ingen vetenskaplig täckning av den låga siffran
. En uppgift jag

minns är polischefen i Skaraborg. Han menade då att av det

gångna årets anmälningar så hade hälften visat sig aldrig ägt rum.


Sen tog dom inte alls inte upp att det finns en överrepresentation

av män med invandrarbakgrund bland framförallt överfallsvåldtäkter.

Det har bl.a BRÅ skrivit om.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...726204,00.html


Tycker också det var märkligt att det bara var kvinnor med i

diskussionen och att dom inte tog upp rättssäkerheten för BÄGGE parter.


Ps. Josefin Grände är lesbisk och "gift" med en kvinna. Vad vet hon

själv om relationer mellan män och kvinnor? Hur har det och hennes

feministiska inställning påverkat hennes syn på ämnet? Ds.
Citera
2007-08-03, 15:53
  #2
Medlem
Sånt här folk får tydligen stanna i Sverige.
allehanda.se/avdelning/harnosand/10961
Citera
2007-08-03, 16:01
  #3
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Sånt här folk får tydligen stanna i Sverige.
allehanda.se/avdelning/harnosand/10961

Å andra sidan höjdes straffet från 2 år till 4 år. Och det var "grov våldtäkt", inte "normalvåldtäkt".

Det gäller att se det lilla positiva som finns.
Citera
2007-08-03, 16:03
  #4
Medlem
Fan, varför får jag inte länken att funka nu då?
Citera
2007-08-03, 16:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Å andra sidan höjdes straffet från 2 år till 4 år. Och det var "grov våldtäkt", inte "normalvåldtäkt".

Det gäller att se det lilla positiva som finns.
http://allehanda.se/avdelning/harnosand/10961
Det ser inte iallafall inte jag som positivt. Bättre att ge det aset 2år och livstids utvisning, än 4års fängelse.
Han kommer troligtvis aldrig att tillföra något gott endå, så varför ha kvar honom här?
Citera
2007-08-03, 18:02
  #6
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjs
http://allehanda.se/avdelning/harnosand/10961
Det ser inte iallafall inte jag som positivt. Bättre att ge det aset 2år och livstids utvisning, än 4års fängelse.
Han kommer troligtvis aldrig att tillföra något gott endå, så varför ha kvar honom här?

Orsaken är väl självklar, han har ett barn i Sverige.

Men detta kan ses som prejudikat för kommande fall:

Citat:
Hovrätten skärpte inte bara påföljden från två till fyra års fängelse. Det skadestånd som 28-åringen skall betala till kvinnan höjdes från 90 000 kronor till 150 000 kronor plus ränta.

Högre straff och högre skadestånd för kommande offer. Där gärningsmannen kan vara svensk medborgare och utvisning alltså ändå inte möjlig.
Citera
2007-08-03, 18:24
  #7
Medlem
börsvalps avatar
Jag känner mig inte mer benägen att våldta någon även ifall jag har en utlandsfödd förälder.
Citera
2007-08-03, 19:50
  #8
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Jag känner mig inte mer benägen att våldta någon även ifall jag har en utlandsfödd förälder.
Impulsen kommer när du minst anar det
Det är nog ingen som påstår att alla eller ens i närheten av de flesta med utlandsfödda föräldrar går runt och våldtar.
Citera
2007-08-03, 21:42
  #9
Medlem
TearZdudes avatar
har för mej att ja läste/hörde om nån studie som visade på att över hälften av alla anmälningar om våldtäkter var falska
sk "hämnd"
Citera
2007-08-04, 02:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Å andra sidan höjdes straffet från 2 år till 4 år. Och det var "grov våldtäkt", inte "normalvåldtäkt".

Det gäller att se det lilla positiva som finns.

Jag tror inte straffet spelar någon roll, även om det var livstid så skulle fortfarande problemet existera... eller det vet jag inte.
Jag vet inte vad det är för folk som våldtar, men fyra år på kåken säger mig att den personen inte kan tänka efter mycket. Fyra år är tillräckligt för att förändra och förstöra äns liv, ganska rejält.

Frågan kvarstår, det vore intressant om Sverige på test kunde införa dödsstraff på något brott och fortfarande se om det begås och på så sätt bedöma om det är "straffet" som är orsaken, iom att det är för lindrigt eller om det är personen det är fel på, alltså att personen saknar något.

Det kanske finns en bristande respekt för lagen och den respekten kanske skärps av hårdare straff.
Citera
2007-08-04, 03:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Orsaken är väl självklar, han har ett barn i Sverige.
Och? Det hade han antagligen när han begick brottet också. Är man nyimporterad så ska man sköta sig annars ska man skickas hem, enligt mig då givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Boots&Braces
Frågan kvarstår, det vore intressant om Sverige på test kunde införa dödsstraff på något brott och fortfarande se om det begås och på så sätt bedöma om det är "straffet" som är orsaken, iom att det är för lindrigt eller om det är personen det är fel på, alltså att personen saknar något.
Det hade säkert varit kul att testa, men det räcker att kolla över till USA så ser man att det inte är så framgångsrikt.
Men permanent utsvisning vid första minsta våldsbrott tror jag hade fungerat ganska bra. Om inte annat så hade vi sluppit betala för många års fängelsevistelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback