2007-08-02, 02:50
Medlem
Riddick_bs avatar
Tja!.

jag har formaterat om min dator. Efter detta hittar inte datorn min externa hårddisk. en WD 5000KS. Det konstiga är att jag kan se den i enhetshanteraren och när jag kopplar in den så dyker den upp i "säker borttagning av maskinvara".

Men den dyker inte upp i "den här datorn" så jag kan komma in i den. vad kan det vara?

tacksam för hjälp!
Citera
2007-08-02, 06:16
Medlem
gubbjävels avatar
Jag kan vara ute och cykla nu, men kanske är det så att hårddisken inte tilldelats någon enhetsbeteckning?
Isf, testa följande:

1. Klicka på START
2. Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera"
3. Klicka på "Diskhantering" som finns ganska långt ned i vänstra fliken
4. Då bör dina hårddiskar dyka upp i högra fliken, kika där om din externa hårddisk tilldelats någon enhetsbeteckning. Om så inte är fallet, tilldela.
Citera
2007-08-02, 14:19
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
Jag kan vara ute och cykla nu, men kanske är det så att hårddisken inte tilldelats någon enhetsbeteckning?
Isf, testa följande:

1. Klicka på START
2. Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera"
3. Klicka på "Diskhantering" som finns ganska långt ned i vänstra fliken
4. Då bör dina hårddiskar dyka upp i högra fliken, kika där om din externa hårddisk tilldelats någon enhetsbeteckning. Om så inte är fallet, tilldela.

Jag kan säga dig att du är verkligen inte ute å cyklar!

ser dock inte hur man ska tilldela en beteckning. sen är det såhär att. det står att alla 465.76 GB är "ej alokerade" vad innebär detta? jag hade massa viktiga grejer på denna och hade ungefär 100gb kvar på disken. Har jag förlorat allt nu? vill helst inte göra nåt förhastat och råka ta bort allting om så inte är fallet.

tack för enormt bra svar föresten!
Citera
2007-08-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddick_b
ser dock inte hur man ska tilldela en beteckning.!

Högerklicka på den externa hårddisken i "Diskhantering" och välj "ändra enhetsbeteckning och sökvägar..."

Där borde du kunna ändra det
Citera
2007-08-02, 18:13
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderpig
Högerklicka på den externa hårddisken i "Diskhantering" och välj "ändra enhetsbeteckning och sökvägar..."

Där borde du kunna ändra det

http://i20.photobucket.com/albums/b2...ck_b/nja-1.jpg

så ser det ut. den är inte med i listan. men den finns på den listan där nere. där finns inte det alternativet om man högerklickar.

jag tror att man måste skapa en ny partition på den externa hårddisken. för då kan man ange volymetikett. men då undrar jag om jag kommer förlora all data på hårddisken? om jag skapar ny partition på disken dvs?

passar även på att fråga om en annan sak som jag upptäckte nu:

jag glömde spara drivrutiner till ljudkortet. inga problem om man vet vad ljudkortet heter eller hur? . nu är det såhär att jag har ingen aning om vad jag har för ljudkort. och när jag kollar i enhetshanteraren så står det bara "ljudstyrenhet för multimedia"

hur löser jag detta tro?
Citera
2007-08-02, 18:28
Medlem
Finns det ingen partition så måste du skapa det, ja.
En enhetsbeteckning kan ju inte finnas om det inte finns någon enhet.
Men det kan ju inte finnas någon data på disken eftersom den inte innehåller någon partition Är inte riktigt 100 men är du säker på att det ens finns någonting på disken just nu?
Citera
2007-08-02, 18:33
Medlem
Jag börjar bli lite osäker på det här, så jag överlämnar det till de som kan mer så jag inte ger fel råd

Angående ljudkortet, det är inte integrerat i moderkortet?
Citera
2007-08-02, 19:22
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderpig
Jag börjar bli lite osäker på det här, så jag överlämnar det till de som kan mer så jag inte ger fel råd

Angående ljudkortet, det är inte integrerat i moderkortet?

nepp. eller det går att ta loss iaf

angående disken så är jag helt 100 på att det iaf FANNS ungefär 400gb filmer, spel och musik på den. men jag formaterade min interna hårddisk genom att ta bort partitioner osv. kan det vara så att när jag formaterade datorn så formaterade den även min externa? den var nämligen ansluten till datorn under hela processen. ångrar detta nu

EDIT:

nu är det såhär. jag skapade en "utökad partition" på den externa håddisken jag valde att inte formatera den. nu står det att hela utrymmet finns "felfritt" på enheten. men när jag kollar på den här datorn och kollar i egenskaper så står det att kapaciteten är 0 byte :S.. jag fattar ingenting. jag vill verkligen inte förlora allt på disken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in