Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Dante's Peak och året var
1997
https://www.imdb.com/title/tt0118928/?ref_=nv_sr_1
Pierce Brosnan mitt under sina år som James Bond och denna karaktärs namn är "Harry Dalton" (lite kul med tanke på Timothy Dalton!) och Linda Hamilton. Skådespeleriet är det inget fel på och det är det som ger filmen sina starkare moment. Det finns en del kul referenser och personlighet även i mindre karaktärer. Gillar även att filmen har många detaljer generellt och inte är lika rak som man skulle kunna tro.
Dessvärre är det ändå en katastroffilm. Man vet ungefär vad som kommer hända och när det väl händer är det mycket som bara är kaos och ganska tråkigt att titta på. Vissa val som görs är lika dumma som i en dålig skräckfilm. Filmen är inte dåligt gjord, men mitt intresse gick upp och ned rejält. För sin typ av film är den okej.
Värd att se? Nja. Inget jag på rak arm kan rekommendera, men värre kan man hitta!
Betyg?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kickex
Nej, knappast en film man direkt bör söka ut, men går den slumpmässigt på tven så är det i mitt tycke helt klart en bra film!
Det var så jag hittade den efter midnattens timme och jag fann den då väldigt underhållande.
Då har jag också sett
Dante's Peak. Håller med er båda om att den går att se, men inte är något man bör leta sig fördärvad efter. (Vilket man i och för sig inte behöver, eftersom den finns på Piratebay!

)
Det var väl det vanliga manuset för en katastroffilm. Man visste hur det skulle sluta - å andra sidan hade man blivit besviken om den slutat annorlunda, och då hade den heller ej varit så familjevänlig som den var. CGI:n var enkel - man såg att det var CGI - men de mekaniska effekterna med modeller som exploderar och kulisser som rämnar, var bra. Det kändes bitvis väldigt realistiskt, och blev bitvis även ganska spännande.
...annars tror jag att detta främst är en drömuppfyllelse-film för kvinnor som är i samma situation som den kvinnliga huvudpersonen. Ensam med två barn sedan mannen dragit. Utarbetad, singel, inte längre ung och inte särskilt snygg. Och så kommer Drömmannen in i hennes liv: supersnygg, internationellt erkänd akademisk expert, men för den skull inte en nörd utan tvärtom: manlig, händig, rådig, modig, handlingskraftig... Och han vill inte bara ha henne, utan även hennes barn, och han är så bra på att prata med barnen och lugna och peppa dem, och han bryr sig ända ifrån början så mycket om barnen att han riskerar till och med sitt liv för dem... Vilken ensamstående mamma drömmer inte om det, liksom?!
6/10