Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 23:24
  #45397
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Da Vinchkoden (2006)

En amerikansk professor blir inblandad i jakten på den jättehemliga gralen.

En orgie i dolda meddelanden och hemliga koder.

Det gick lite för fort, publiken lämnades på efterkälken.
Men välgjort, och lite spännande var det.
3/5
Citera
2018-02-15, 09:59
  #45398
Medlem
Kickexs avatar
The killing of a sacred deer

Åter igen en väldigt underlig film av Yorgos. Dessvärre inte i samma klass som The Lobster men den lyckades ändå framhäva charmen med dess konstigheter.

Karaktärerna var dock inte riktigt komplett skrivna så kan inte ge denna film samma betyg dom jag gav Lobster, därmed får denna i allra bästa fall en riktig svag 7/10

Man måste nog för övrigt vara lite knasig i huvudet för att gilla denna typen av film. Trots att den är väldigt stiligt filmad.
Citera
2018-02-15, 18:44
  #45399
Medlem
Geomeisters avatar
The Greatest Showman | Året var 2017
http://www.imdb.com/title/tt1485796/?ref_=nm_flmg_act_4

Jag går rakt på sak. Det här är en musikal och därmed mer riktad åt tjejer än killar. Jag tror helt enkelt tjejer, i regel, får mer ut av denna film än en kille.

Likt majoriteten av samtidens större produktioner går allt i ett snabbt tempo. Det finns snygga växlingar och snabbheten är inte dåligt gjord (som i många andra filmer), men samtidigt tycker jag en del scener kunde fått vara lite längre. Det blir mest att saker blir sagda för att bli sagda.. Inte så mycket fokus på skådespeleriet.

Det är mycket musik och det är mainstream-musik. Kanske inget för ingrodda musiknördar utan för en bredare/kvinnlig publik. Det är en rad olika skådespelare som sjunger och inget är direkt dåligt, men jag hade gärna sett att man klippt bort 2-3-4 nummer och lagt tiden på att ge handlingen lite mer djup. Några låtar stack definitivt ut som bättre.

Tror även barn skulle tycka rätt bra om filmen. Kanske till och med viktig för barn då den fokuserar kring saker dagens yngre behöver lära sig eller reflektera över.

Betyg?
Citera
2018-02-16, 00:12
  #45400
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The sadist (1963)

Tre lärare på väg till en basebollmatch får bilproblem och söker hjälp på ett skrotupplag, något dom inte borde ha gjort.


En tidig psykopatfilm, jag kommer inte på att jag sett någon äldre film i den stilen.
Mindre övertygande skådespel, och på tok för lång.
3-/5
Citera
2018-02-16, 17:32
  #45401
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The sadist (1963)

Tre lärare på väg till en basebollmatch får bilproblem och söker hjälp på ett skrotupplag, något dom inte borde ha gjort.


En tidig psykopatfilm, jag kommer inte på att jag sett någon äldre film i den stilen.
Mindre övertygande skådespel, och på tok för lång.
3-/5

Jag tycker ungefär som du. Ganska trevlig och intressant som föregångare till Last House on the Left, Funny Games och andra filmer som kom däremellan som handlar om några som blir terrade av en eller flera kriminella. Men lite för seg.

Har du sett The Hitch-Hiker (1953) av Ida Lupino? Som handlar om två män som plockar upp en liftare som visar sig vara en farlig brottsling. Det är lite samma tema. Jag tycker den är riktigt bra och det kan säkert tilltala dig extra att den utspelar sig i princip helt och hållet on the road. (Dvs i en bil, som kör, ibland bland andra bilar).
Citera
2018-02-16, 21:17
  #45402
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
The Wages Of Fear (1977)
Rekommenderar den franska istället från 1953 som är mer spännande och psykologisk.
Betyg 6/10
Håller med, originalet är klart bättre.
Citera
2018-02-16, 21:46
  #45403
Medlem
PsychoChillers avatar
Brawl in Cell Block 99

Av Zahler som gjorde Bone Tomahawk. Ultravåldsexploitation med fånen Vince Vaughn, kan det funka? Svar ja. Ni som har sett säsong två av True Detective vet att Vaughn ägde sönder alla och var säsongens enda behållning. Tänk er den rollen fast ett dussin gånger mer badass så har ni honom i Brawl in Cell Block 99. Vaughn spelar en runner som torskar när han är ute på jobb. Väl på kåken måste han slåss för att rädda sin fru. Vaughn är för övrigt helt jävla fantastisk och fullständigt övertygande.
Det här är våldsamt. Det är rått och grafiskt och det gör ont att se smällarna landa. Fajterna är mycket bra koreograferade. Udo Kier, Marc Blucas och Don Johnson sätter sina intressanta biroller. Frun är väl som kärringar är mest. Regin är tajt, det förekommer inte en filmruta som inte driver storyn framåt. Scenografin inne på kåken är schysst. Kort sagt så är filmen jävligt bra.
__________________
Senast redigerad av PsychoChiller 2018-02-16 kl. 21:48.
Citera
2018-02-17, 01:05
  #45404
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Jag tycker ungefär som du. Ganska trevlig och intressant som föregångare till Last House on the Left, Funny Games och andra filmer som kom däremellan som handlar om några som blir terrade av en eller flera kriminella. Men lite för seg.

Har du sett The Hitch-Hiker (1953) av Ida Lupino? Som handlar om två män som plockar upp en liftare som visar sig vara en farlig brottsling. Det är lite samma tema. Jag tycker den är riktigt bra och det kan säkert tilltala dig extra att den utspelar sig i princip helt och hållet on the road. (Dvs i en bil, som kör, ibland bland andra bilar).

Filmerna du nämner har jag aldrig hört talas om, men ska kika på vad det kan vara.

Hitch-hiker från -53, den tänkte jag inte på.
Jo, den såg jag för två-tre år sedan.
Den var ganska bra tyckte jag.
Kanske har mitt bilintresse lyst igenom, men det är sant, det fanns en del trevliga fordon med i den filmen.
Citera
2018-02-17, 05:42
  #45405
Medlem
Samizdats avatar
mother! (2017)

Såg Aronofskys senaste för ett par dagar sedan och har inte riktigt kunnat hitta några vettiga ord att beskriva vare sig filmen eller mina känslor för den. Lawrence & Pfeiffer är riktigt bra, Bardem är inte dålig men inte heller lika bra som han kan vara. Nej. Jag vet fortfarande inte vad jag ska skriva om den här filmen. Det går inte. Men tänk er en blandning av Polanskis Rosemary's Baby, von Triers Antichrist och någon Buñuel-film så kanske ni blir lite klokare (eller inte, förmodligen inte). Betyget blev en sexa inledningsvis men frågan är om inte filmen förtjänar en sjua. Jag kan dock tänka mig att filmen är en riktig vattendelare, som för många inte alls kommer gå hem.

7/10

Pontypool (2008)


Kanadensisk film som jag aldrig hade hört talats om med Stephen McHattie (biroll i ovannämnda mother!) i huvudrollen där han briljerar som radiovärd för en lokalradio i lilla Pontypool där något väldigt konstigt händer. Simpel men unik skräckfilm som förvisso inte är särskilt läskig men ändå sevärd.

6/10
Citera
2018-02-17, 06:41
  #45406
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Pontypool (2008)

Kanadensisk film som jag aldrig hade hört talats om med Stephen McHattie (biroll i ovannämnda mother!) i huvudrollen där han briljerar som radiovärd för en lokalradio i lilla Pontypool där något väldigt konstigt händer. Simpel men unik skräckfilm som förvisso inte är särskilt läskig men ändå sevärd.

6/10

Det var bra sammanfattat. Jävligt udda film. Ibland säger man ju om filmer "så dålig att den blir bra", jag tycker Pontypool är så konstig att den blir bra.
Citera
2018-02-17, 17:36
  #45407
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Get Out (2017) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Chris har dejtat sin flickvän i flera månader nu och det är dags för det oundvikliga - att träffa hennes föräldrar. En helg ute på landet på deras herrgård stundar, och allt hade väl varit okej om inte för en liten detalj som gnager - han är svart, hon är vit. Detta vet tydligen inte föräldrarna, hur kommer de reagera när dottern presenterar en svart pojkvän?

Vilken fantastisk rysare som greppar tag om en vid första bildrutan och släpper inte taget förrän eftertexterna rullar. Regissören Jordan Peele har i sin regidebut fått till en riktig filmpärla. Vad är det som är så bra? framförallt att den mindfuckar med tittaren så effektivt. Det här är psykologiskt obehag på allra högsta nivå, jag har sällan känt mig så obekväm, och faktiskt skrämd, som under vissa scener i Get Out.

Känslan av att någonting inte riktigt står rätt till är ständigt närvarande och jag uppskattar något enormt att Daniel Kaluuya i huvudrollen spelar så naturligt. Hans reaktion på bisarra situationer överdrivs inte - han är cool och försöker tänka logiskt vilket är en bristvara i många rysare. Älskar det, grymt skådespel och regi. Det gör att inlevelsen blir total för min del och därför skrämmer den ordentligt när den sätter den sidan till.

För när Catherine Keener snurrar med sitt finger runt tekoppen kryper det kalla kårar längs ryggraden. Likaså en nattlig scen jag inte vill avslöja men satan vad överraskad och skrämd jag blev. Keener och Bradley Whitford spelar alltså de rika föräldrarna, med bravur. Jag vill dock slå ett extra hårt slag för Lakeith Stanfield som gör en fantastisk roll. Han kommer bli en stjärna - sanna mina ord.

Get Out är närapå ett mästerverk när det kommer till psykologiskt obehag, spänning och är också en lysande satir över vardagsrasism och fördomar. Dess svaga sida är komediinslagen med polaren Rod som gör varken till eller från. Hans detektivarbete är måttligt underhållande och på gränsen till irriterande. Slagkraften i filmen mattas även av en smula i sista akten när den slutar vara så unik.

Men sammantaget är Get Out en av årets bästa filmer och jag skulle inte ha något emot om den svepte rent på Oscarsgalan.
Citera
2018-02-17, 17:54
  #45408
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Get Out (2017) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
För att inte ens nämna hur mästerligt Peele, under filmens gång, ger ut flertals ledtrådar om tvisten som man inte märker första gången gången man ser filmen.
Rekommenderar att man ser den igen just för den anledningen.
Otroligt smidigt gjort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback