Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 02:57
  #24541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvart
Captain Phillips 2013.

Tom Hanks skådespeleri är felfritt. Somalierna gör skitbra ifrån sig.
Filmen i helhet är en av de bästa filmer ja sett på bra länge.
Spännande, gripande och verklighetstrogen får man sällan i samma film numera.

9,5/10.

(Vad det gäller verklighetstrogna filmer så är dethär den bästa ja sett, dömt i nulänge).
Såg också den efter din beskrivning. Riktigt bra film!
Citera
2014-03-12, 03:09
  #24542
Medlem
Fickende Fische. Helt underbar tysk film och man verkligen känner efterdyningarna från DDR. Man får följa Jan, en tysk pojke som råkar ut för en liten olycka. Tycker dock att Jan kan vara jobbig när han ältar den lilla olyckan, men jag vet inte hur man tacklat det själv.

9/10. Top 10 helt klart.

Nu ska jag kika på Sharknado innan frugan och kidsen vaknar.

Med vänlig hälsning!
Citera
2014-03-12, 04:40
  #24543
Medlem
sim-man92s avatar
Nymphomaniac: Vol. I
Det bästa von Trier har lyckats åstadkommit med sen Riget (av de jag sett). Stacy Martin som man får anses ha huvudrollen i den första delen, gör sin debutroll med bravur, grymt trovärdig i sitt agerande och men lyckas finna sympati för hennes rollkaraktär.
Det som jag fastnande mest för var helt klart Joes relationen med sin far, spelad av Christian Slater som gör lite av en comeback och även gör sin bästa roll på mycket länge. Hur som helst berördes jag starkt av deras far och dotter relation. Tyvärr ges alltför lite utrymme till det i filmen, så de når aldrig riktigt enda fram.
Annars som helhet en riktigt bra och engagerande första vol.
4 av 5

Nymphomaniac: Vol. II
Det här gillade jag däremot inte alls. Så fort Stacy Martin försvinner från filmen tappar jag allt mitt intresse. Charlotte Gainsbourg är inte på något sätt dålig, men det kändes aldrig som samma person som man följde i första vol.
Sen till skillnad från första vol, så genomsyras den här av von Triers egna uppfattning, på ett sånt övertydligt sätt att mest bara vill ge honom en käftsmäll. Gör det lite mer subtilt åtminstone.
Sen är allt som jag fann bra med den första vol, helt bortblåst i denna. Och så har vi slutet, förstår det men väldigt billigt och onödigt.
1 av 5
Citera
2014-03-12, 09:02
  #24544
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Nymphomaniac: Vol. I
Det bästa von Trier har lyckats åstadkommit med sen Riget (av de jag sett). Stacy Martin som man får anses ha huvudrollen i den första delen, gör sin debutroll med bravur, grymt trovärdig i sitt agerande och men lyckas finna sympati för hennes rollkaraktär.
Det som jag fastnande mest för var helt klart Joes relationen med sin far, spelad av Christian Slater som gör lite av en comeback och även gör sin bästa roll på mycket länge. Hur som helst berördes jag starkt av deras far och dotter relation. Tyvärr ges alltför lite utrymme till det i filmen, så de når aldrig riktigt enda fram.
Annars som helhet en riktigt bra och engagerande första vol.
4 av 5

Nymphomaniac: Vol. II
Det här gillade jag däremot inte alls. Så fort Stacy Martin försvinner från filmen tappar jag allt mitt intresse. Charlotte Gainsbourg är inte på något sätt dålig, men det kändes aldrig som samma person som man följde i första vol.
Sen till skillnad från första vol, så genomsyras den här av von Triers egna uppfattning, på ett sånt övertydligt sätt att mest bara vill ge honom en käftsmäll. Gör det lite mer subtilt åtminstone.
Sen är allt som jag fann bra med den första vol, helt bortblåst i denna. Och så har vi slutet, förstår det men väldigt billigt och onödigt.
1 av 5
Intressant läsning. Jag har hört människor i min bekantskapskrets som tyckt likadant att första delen var på gränsen till briljant, men tappar allt i andra. Jag håller dock verkligen inte med utan tyckte att båda delarna var riktigt bra och i samma klass. Om du skulle bedöma båda två delarna som en film, vad skulle betyget landa på?
Citera
2014-03-12, 11:30
  #24545
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Sett de två första filmerna för veckan och här kommer små recensioner av dem!

Princess Aurora (2005)

För projektet startade jag med denna filmen då den verkade ytterst intressant då den såg ut att vara någon slags brutal femme fatale film som skulle ligga helt i min stil. Det blev både vad jag väntade på men lite besvikelse också.

I filmen får man följa en kvinna som av någon grund som vi inte vet mördar personer som vid en första glans inte har något med varandra att göra, men när vi får följa kvinnan och polisens jakt så luckras det upp en fasanfull hemlighet bakom morden.

Måste säga att första scenen är bland de bästa öppningsscenerna jag har sett, råcoolt och brutalt så det förslår, den kvinnliga huvudrollsinnehavaren sätter egentligen vad jag tror skulle va en standard för resten av filmen och att det bara skall bli bättre och bättre (mordscenerna då vill säga). Tyvärr är det den första mordscenen som också är den bästa av dem, visst är de uppfinningsrika de andra men jag hade hoppats på nåt mer liknande i Bedevilled. Men var den mister i brutalitet tar den upp i skådespel och finurlighet. Huvudrollsinnehaver, ja hon bär filmen på sina axlar och gör en utsökt tolkning av en människa som förlorat vettet för längesedan, filmen är också väldigt spännande mot slutet och trots ganska osannolika händelser, så kommer den undan med det tack vare allt det andra.

Bra start på projektet och en film helt i min stil!

4/5
-----------------------------------------------------------------------------------------------

No Regrets (2006)

Film nummer två i projektet är helt annorlunda från den förra. Detta är en independentfilm gjord av koreas enda öppna homosexuella regissör. Temat är också homosexualitet, men av den lite mer underrepresenterande sorten. Nämligen manlig prostitution.

Filmen börjar med den unge Su-min som får sparken från sitt jobb på en stor fabrik i Seoul pga nedskärningar, han behöver pengar fort då han är ung och inte har några föräldrar, så han söker sig till prostitution där han säljer sig till andra män.
Väl där börjar han bli förföljd av en annan ung herre och förälskelse uppstår som också leder till problem för bägge parter.

Så som jag uppfattar filmen så är det lite mer tabu i Sydkorea med homosexualitet än i Sverige, speciellt bland de rika och "eliten" av samhället. Detta är en viktig film för den sydkoreanska filmkulturen då det är den första filmen från sydkorea som visar sexscener bland två män och det är en del av dem under filmens gång.

Det jag gillar mest med filmen är hur karaktärerna är och beter sig, det är inget stereotypt med dem någonstans, de har djup och karaktärsutvecklingen är bra samt deras känslor och val ter sig ytterst naturligt. Det märks att regissören Leesong Hee-ill har personlig erfarenhet och lägger till en trovärdig bild av det hela.

Nackdelen med filmen dock är att den dessvärre aldrig berör under speltiden och nästan glamouriserar prostutition men för att sedan på slutet försöka klämma till med en liten moralkaka. Vilket inte fungerar alls.

Men det är en bra film och jag tycker att den är värd att se då det också är en milstolpe inom sydkoreansk film då den förste öppna homosexuella regissören hade den som regidebut och att den är väldigt naken i sin framvisning av hur jobbigt det kan vara för unga män i dagens samhälle med både press på sig från föräldrar att vara den de vill och pressen som sätts av flickvänner och kompisar på att visa upp ett liv i lyx och flärd.

3/5
Citera
2014-03-12, 14:24
  #24546
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Okej så efter mycket om och men så såg jag äntligen Sin City, och det är en sak jag är lite förvirrad över. Hur fan kan filmfan vara så omtyckt?!!??! Jag ser absolut inte nånting bra i skiten. Överhuvud taget. Allting var fel med filmen. Jag är fanimej förbryllad att det existerar individer som faktiskt uppskattar sån här smörja.
Betyg: 1/5

För min egen del har Sin City inte direkt åldrats väl, gillade den då jag var pubertal och gillade ultravåld och så, men nuförtiden ser jag den inte med vilja direkt, en typisk film som för mig passerat sitt bäst-före-datum för längesen och som jag nog inte kommer orka se om.
Citera
2014-03-12, 17:45
  #24547
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Intressant läsning. Jag har hört människor i min bekantskapskrets som tyckt likadant att första delen var på gränsen till briljant, men tappar allt i andra. Jag håller dock verkligen inte med utan tyckte att båda delarna var riktigt bra och i samma klass. Om du skulle bedöma båda två delarna som en film, vad skulle betyget landa på?
Skulle helst vilja betygsätta dom enskilt, för de är såpass helt olika i mitt tycke. Nästan så två olika regissörer gjort den. Men fick bli en 3 av 5, en svag sådan snudd på en tvåa.
Citera
2014-03-12, 20:24
  #24548
Medlem
Rakiis avatar
300: Rise of an Empire (2014)

Förväntade mig i ärlighetens namn ingenting storartat av denna då första 300 var otroligt usel och Snyders i särklass sämsta film fortfarande även om Man of Steel slåss om den platsen lite nu då jag tänker efter. Såg aldrig första filmen på bio och den gick under min radar lite då jag under ett par år i samband med att den gick upp på bio och fick sådan hajp av alla inte såg så mycket film alls, kanske ett tjugotal i månaden och det var mest gamla skräckfilmer eller annan genrefilm. Kort efteråt fick jag höra av en kille på gymmet som snackade gott om filmen, tog honom inte direkt på orden då det inte går att ta den människan seriöst, men jag gav den en chans trots allt då jag vill vara up to date med mycket av det som släpps, och blev gruvligt besviken, fast å andra sidan hade bara Snyder gjort Dawn of the Dead innan (tror jag), så det satte väl spiken i kistan för min del.

Nya 300 såg jag mest av uttråkning och att jag inte hade något bättre för mig på min lediga dag, så åkte in till stan och såg den, nu i efterhand kan jag inte säga att jag ångrade mig direkt att jag gick och såg den. Som ni kanske förstod av den meningen blev jag positivt överraskad men å andra sidan förväntade jag mig mest skit, och trots att uppföljaren går i samma spår som föregångaren märker man att det är en ny regissör vid rodret och ett nytt källmaterial med Frank Miller's seriealbum Xerxes. Filmen kändes inte heller lika stel eller överambitiös som den första, och man blandade hejtvilt med drama, svärdstrider och sjöfartsstrider vilket jag gillade, en härlig mix av lite av varje och inte bara fokus på svärdfajter. Främst sjöstriderna gick hem mest hos mig, de var episka och väldigt snygga i 3D (denna ska helst ses på stor duk i 3D), och Eva Green spelade riktigt fint som slug amiral för den persiska arméen, skönt också att Gerard Butler var ute ur bilden, maken till tråkigare skådis går fan inte att hitta!

Som sagt, det är främst Green som gör filmen sevärd tillsammans med sjöstriderna och den fina 3D:n, som jag inte fick ont i skallen eller i ögonen av som då jag såg Desolation of Smaug, här flöt det hela på riktigt bra utan att vara för ansträngande. En stor överraskning även om jag kanske borde smälta filmen ett par, två dagar innan jag uttalar mig, men den gick hem och hittills årets bästa film, då de filmer ifrån 2014 jag sett hittills varit uteslutande ettor!

3/5
Citera
2014-03-12, 20:33
  #24549
Medlem
upperkatts avatar
Jiao zi. Nej, det var inte mycket att ha. 2/10.
Citera
2014-03-12, 20:46
  #24550
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
300: Rise of an Empire (2014)

Inte direkt sugen på att se den. Men Skins skådisen Jack O'Connell är ju med, som verkar vara nästa uppcomig star i hollywood från den serien efter Nicholas Hoult. Så de är väl enda anledning plus ditt betyg då.
Citera
2014-03-12, 20:49
  #24551
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Inte direkt sugen på att se den. Men Skins skådisen Jack O'Connell är ju med, som verkar vara nästa uppcomig star i hollywood från den serien efter Nicholas Hoult. Så de är väl enda anledning plus ditt betyg då.

Jag har inte sett mer än ett par få avsnitt av första Skins-säsongen och mitt betyg kanske inte säger så värst mycket, vi brukar väl ha en del delade meningar ibland?
Citera
2014-03-12, 20:51
  #24552
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Robocop (2014)

Positivt överraskad, trodde den skulle vara ren action och inget mer, långt från Verhoovens original men det var en hel del om hans perosnlighetsproblem, relation med sin familj och lite etiska aspekter. De hade missat lite på det dystopiska och utelämnat reklamfilmerna men inkluderat små tributer till originalet.

Sevärd, 3/5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback