2012-12-19, 14:20
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cersei
Surviving Christmas. Just för att det är en julfilm. Får väl inget toppenbetyg kanske men den var ändå ok så 5/10 blir betyget

Såg den också igår kväll. Tyckte däremot den var rolig och Ben Affleck var härligt störande vilket gjorde hans desperation rätt trovärdig. Sedan trodde jag verkligen inte att det var James Gandolfini som gömde sig bakom det där skägget och Christina Applegate blir bara vackrare desto äldre hon blir.

8/10 med julfilmsskalan.
Citera
2012-12-19, 14:28
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Såg den också igår kväll. Tyckte däremot den var rolig och Ben Affleck var härligt störande vilket gjorde hans desperation rätt trovärdig. Sedan trodde jag verkligen inte att det var James Gandolfini som gömde sig bakom det där skägget och Christina Applegate blir bara vackrare desto äldre hon blir.

8/10 med julfilmsskalan.
Såg också den igår, tyckte den var riktigt dålig. Rent av fjantigt när Gandolfini inte ville ha på sig en tomteluva, han fick ju för fasen 250000 $. Eftersom jag inte har en julfilmsskala får den 3/10.
Ponera att jag hade haft det, då hade den kanske fått 5/10.
Senast redigerad av Carlcooling 2012-12-19 kl. 14:31.
Citera
2012-12-19, 14:28
Medlem
Stvrmzeits avatar
The Ten Commandments (1956)

Prinsen Moses lär sig av hans riktiga arv att han är hebreisk, därefter får han ett kall och skall leda sitt folk till frihet.

Överlag en ganska fjantig, moralisk och biblisk berättelse. Men det är snyggt som fan, förutom effekterna möjligtvis. Annars är färgerna riktigt fina. Den har en oerhört episk känsla i alla fall, men i sin genre tycker jag exempelvis att Ben-Hur är lite schysstare som film. Om vi tänker bort just bibliska filmatiseringar, så finns det förvisso bättre mastodontfilmer också. Tråkigt att man dramatiserar ungefär allt i själva handlingen och replikerna, speciellt med tanke på att filmen nästan är fyra timmar lång. Stråkarna är ju inte heller speciellt tilltalande.

2/5

Viaggio in Italia (1954)

Catherine och Alexander åker till Neapel för att sälja ett hus de ärvt. Under resan glider de allt längre ifrån varandra.

Bitvis riktigt bra. Det är inte direkt en dålig psykologisk studie i relationsproblematik, fast inte heller den bästa. Rossellini använder krig, känslokyla, döden och annat i filmen som kontraster till själva förhållandet och karaktärernas problem. Catherine vill gå på museum, men Alexander träffar gärna andra människor. Jag tycker dock att slutet var lite av en besvikelse, det känns som att Rossellini valde en lätt väg ut, något som sänker själva filmen. Ett bra val var att låta allting utspela sig i just Nepal, just för att omgivningarna, miljöerna och människorna flikas in i huvudhistorien ganska bra och nyansrikt.

3/5

Withnail & I (1987)

Två arbetslösa skådespelare i London 1969 tröttnar på huvudstaden och bestämmer sig för att ta en semester i en släktings sommarstuga. De upptäcker dock snart att de knappast är lämpade för ett liv på landet, det innebär även en hel del problem.

En liten överraskning. Det är skitigt, smutsigt, grått, brittiskt och knasigt. Humorn är rätt svart och cynisk, den får mig att tänka mycket på Mike Leighs filmer. Speciellt Richard E. Grant har en schysst komisk timing, lite som David Thewlis i Naked (på tal om Mike Leigh). Många absurda idéer och knasiga situationer med alkohol och droger involverat. Richard Griffiths som den dekadenta farbrorn är ju guld. Att starta filmen med den jazziga dängan "A Whiter Shade of Pale" av King Curtis i den trasiga lägenheten gjorde så att jag föll för tonen direkt. Jimi Hendrix i soundtracket var inte fel heller.

4/5
Citera
2012-12-19, 15:23
Medlem
Petterrors avatar
Blev En nyköpt Tora! Tora! Tora! under en film framför tvn.
Citera
2012-12-19, 17:31
Medlem
Lotsos avatar
Christmas Month!

Ernest Saves Christmas (1988)

Detta är den första Ernest filmen jag har sett och har bara hört talas om och sett något litet klipp på Ernest innan så jag är inget fan av något slag alls. Men jag måste nog i en viss mängd försvara denna filmen. Ja visst är den löjlig och en del skämt för mycket men jag finner den harmlös och den fick mig att få en riktigt god julkänsla. De flesta skämten är dåliga speciellt när Ernest är framför kameran och gör sina grimaser det blev för mycket och varje gång Chuck (Gailard Sartain) rullar sina ögon så kommer något konstigt ljud som om det var en looney tunes serie man såg samt att Noelle Parker var irriterande ibland speciellt när hon tog jultomtens säck och ville ha den för sig själv hur mer ego kan man bli?
Men de sakerna jag fann bra tyckte jag om en hel del. Åter igen så har jag sett en annan film där skådespelaren som spelar tomten gör ett makalöst bra jobb att det är en av de bästa tomterollerna jag sett jag pratar naturligtvis om Douglas Seale. Oliver Clark som Joe som då ska bli den nästa jultomten är också i sig en ganska mysig och trevlig person hans röst var skön att lyssna på.
I sin helhet en okej film jag fann den harmlös och hade en del roliga saker som jag skrattade åt dock inte allt och Douglas Seale var en fantastisk jultomte och som en julfilm var den inte så dålig faktiskt. Sen den viktigaste frågan vad tyckte jag om Ernest? Ja jag kan inte direkt säga att det är något för mig men jag kan se varför det är en älskbar amerikansk karaktär och han hade några roliga scener i filmen totalt det var bara hans ansiktsuttryck och hans huvud så nära kameran som gjorde att det blev för mycket för min del.
Har ni inte sett denna filmen nu till jul så rekommenderar jag faktiskt den. En fin julkänsla får du och ett väldigt bra skådespel från Douglas Seale och några roliga skämt.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0095107/

Hela Filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=-SbbV57jE_A
Citera
2012-12-19, 18:36
Medlem
Mino44s avatar
Shutter (2004)

Såg den asiatiska versionen och var osäker på om det var den eller remaken eller båda som jag tidigare sett då det var längesedan. Fick bekräftat att det var den asiatiska och den gav en något obehaglig känsla precis som första gången jag såg den. Har inte läst eller hört så mycket bra om remaken så känner därför inget större behov av att se den. Den här får 6 starka fotoblixtar av 10 möjliga.
Citera
2012-12-19, 19:36
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Beck - Vita nätter - 1997

Trött, seg och allmänt dålig Beck-film som aldrig tar fart. Helt klart bland de svagare i serien. Filmens stora behållning är som vanligt Persbrandt som Gunvald Larsson

2 av 5
Citera
2012-12-19, 19:44
Medlem
Petterrors avatar
Såg Hamilton - I nationens intresse alldeles nyss. Jag tyckte det var en dussinfilm. Eller dussinfilm är väl fel ord, men filmen lyfte aldrig. Iofs hade jag inte väntat mig något speciellt då jag inte gillar någon Hamilton film speciellt mkt. Gillar inte ens böckerna (förutom coq rouge boken som är bra).
Gillade dock cinematografin och David Dencik. 1,5 av 5
Citera
2012-12-19, 20:52
Medlem
John Fords mästerverk The searchers (Förföljarna). John Wayne spelar tjurig indianhatare. Oerhört vackra bilder i Monument Valley.

Jag är svag för gamla westernfilmer.
Citera
2012-12-19, 21:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
John Fords mästerverk The searchers (Förföljarna). John Wayne spelar tjurig indianhatare. Oerhört vackra bilder i Monument Valley.

Jag är svag för gamla westernfilmer.

Minns att jag såg den för ett par år sedan på julafton, konstigt nog har det inte blivit någon tradition men ska nog se den igen i dagarna.
Citera
2012-12-19, 22:02
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Beck - Pensionat Pärlan - 1998

En medelmåtta i Beck-serien enligt mig. Helt okej spänning och som alltid bra skådespel ifrån Haber. Persbrandt är kung som vanligt som Gunvald "Dirty Harry" Larsson

3 av 5
Citera
2012-12-19, 22:35
Medlem
SiSeniors avatar
The Hills Have Eyes 2/5
Svårt att bestämma mig om den ska få 2 eller 3 i betyg, men gav den 2an så länge. Rekommenderar ingen att läsa vad filmen handlar om på filmtipset. Där spoilars hela filmen i två meningar.
Filmen kändes stereotypisk och var stundtals otroligt jobbig att kolla på när kvinnorna bara gapade och skrek. Handlingen var trots allt rätt schysst och jag gillade även miljöerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in