Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-31, 18:26
  #1
Medlem
Rois avatar
Funderar på att söka detta nästa år men jag skulle gärna vilja höra mig för ungefär hur marknaden ser ut för "designingejörer" och ungefär vad för arbetsuppgifter man kan vänta sig som högskole respektive civilingenjör från en lite mindre ansedd(?) utbildning.
Citera
2007-08-11, 04:56
  #2
Medlem
Rois avatar
Här var det dött. Är det verkligen ingen som har någon erfanenhet av design eller konstruktion som kan ge några tips eller inblickar???
Citera
2007-08-11, 13:53
  #3
Medlem
devtonixs avatar
Det här kanske är något: http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskri...px?iYrkeId=493

I övrigt rekommenderar jag inte att läsa vid något mindre lärosäte. Sök dig till KTH, Chalmers eller Lund istället.
Citera
2011-02-17, 19:01
  #4
Medlem
hugo91s avatar
Drar upp en otroligt gammal tråd nu! Bättre än att skapa en egen.

TS, hur blev det för dig? Läser du något nu? Jag funderar nämligen starkt på att söka till teknisk design. Kikat runt på diverse universitet och Luleå verkar vettigt, inte allt för höga intagningskrav. Har 1.0 HP så där kommer jag förmodligen in.

Är det någon som går där eller har gått där som kan ge lite info? Hur mycket gör det egentligen om man läser på de lite större universiteten? Tänkte om jag ska välja något som jag tycker är mindre intressant men istället gå KTH, Lund eller Chalmers.
Citera
2011-02-19, 19:24
  #5
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo91
Drar upp en otroligt gammal tråd nu! Bättre än att skapa en egen.

TS, hur blev det för dig? Läser du något nu? Jag funderar nämligen starkt på att söka till teknisk design. Kikat runt på diverse universitet och Luleå verkar vettigt, inte allt för höga intagningskrav. Har 1.0 HP så där kommer jag förmodligen in.

Är det någon som går där eller har gått där som kan ge lite info? Hur mycket gör det egentligen om man läser på de lite större universiteten? Tänkte om jag ska välja något som jag tycker är mindre intressant men istället gå KTH, Lund eller Chalmers.
Jag går där just nu. Har dock valt inriktningen mot produktionsdesign, som är lite åt I-hållet. Det är även värt att nämna att programmet även fokuserar ganska en del på ergonomi, vilket gör att det sammantaget blir ett ganska brett spektrum av ämnesområden. Vi har inte heller lika mycket mattetunga kurser som exempelvis maskinarna, utan har istället en hel del projektarbeten där vi ska vara kreativa.
Citera
2011-02-19, 23:51
  #6
Medlem
hugo91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Jag går där just nu. Har dock valt inriktningen mot produktionsdesign, som är lite åt I-hållet. Det är även värt att nämna att programmet även fokuserar ganska en del på ergonomi, vilket gör att det sammantaget blir ett ganska brett spektrum av ämnesområden. Vi har inte heller lika mycket mattetunga kurser som exempelvis maskinarna, utan har istället en hel del projektarbeten där vi ska vara kreativa.

Ball! Har faktiskt också tänkt köra på produktionsdesign, vad menas med "I-hållet"? Tycker du om universitetet, campus osv.?
Citera
2011-02-19, 23:55
  #7
Medlem
Molkes avatar
Bra utbildning, men jävligt tråkigt stad att bo i! Är redan trött på Luleå har varit här ett år snart.
Finns fan inget roligt att göra.
Citera
2011-02-20, 04:00
  #8
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo91
Ball! Har faktiskt också tänkt köra på produktionsdesign, vad menas med "I-hållet"? Tycker du om universitetet, campus osv.?
I = Industriell ekonomi. Vi har haft en del kurser som logistik och introduktionskursen till hur industrier fungerar tillsammans med dem.

Campus tycker jag är ganska mysigt, särskilt sen det nya fiket med intilliggande datorsalar kom till. Dock ligger hela alltihop 5 kilometer ifrån centrum, med ett industriområde/företagspark emellan, så det är inte allt för ofta man orkar ta sig in till stan. Det är också lite irriterande att det bara finns en enda studentkrog.
Citera
2018-05-29, 09:03
  #9
Medlem
henkegs avatar
Vill blåsa lite nytt liv i denna tråd. Inga TDare därute som vill dela med sig av lite erfarenheter från programmet? Är det värt att flytta norrut bara för utbildningens skull även om man inte finner staden intressant? Vad för typ av folk går programmet?
Citera
2018-06-09, 16:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkeg
Vill blåsa lite nytt liv i denna tråd. Inga TDare därute som vill dela med sig av lite erfarenheter från programmet? Är det värt att flytta norrut bara för utbildningens skull även om man inte finner staden intressant? Vad för typ av folk går programmet?

Utbildningen är riktigt bra, den skiljer sig från de andra liknande utbildningarna i Sverige och har ett större fokus på användarna. Det är helt klart värt att flytta upp. Det är väldigt blandat folk som läser programmet, det är ju väldigt brett. På skolan i stort så har teknisk design en speciell sammanhållning även mellan årskurserna, rekommenderar det starkt.
Citera
2018-06-12, 18:36
  #11
Medlem
henkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johohodu
Utbildningen är riktigt bra, den skiljer sig från de andra liknande utbildningarna i Sverige och har ett större fokus på användarna. Det är helt klart värt att flytta upp. Det är väldigt blandat folk som läser programmet, det är ju väldigt brett. På skolan i stort så har teknisk design en speciell sammanhållning även mellan årskurserna, rekommenderar det starkt.
Vad menas med just större fokus på användarna och hur skulle du säga att den skiljer sig från liknande alternativ på andra universitet? Vad jag förstått så innehåller programmet i Luleå mer kreativa inslag än ex. KTH och Linköping samt att det är mindre "maskinigt" men har endast en väldigt vag bild om vad detta innebär annat än att det är mindre matte... Finns det några nackdelar med detta vad du märkt av i framtida jobbmöjligheter eller dylikt? Vad är vanligt att folk jobbar med efter examen enligt din uppfattning? :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback