Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-08, 02:22
  #913
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Vi (3 vuxna och 2 barn) åker till Paris i september och anländer kl 22:15 på en söndag till Orly. Jag undrar om hur vi ska ta oss till hotellet som ligger nära Disneyland. Jag har kollat Uber och det verkar finnas minibussar men undrar om någon som hade beställt Uber från Orly just på en söndag sen kväll och tipsa om det finns tillräckligt med utbud av bilar. Eller är det säkrare att boka en taxi?
Nu har du säkert redan åkt men här finns mycket matnyttig information hur man tar sig från/till de stora flygplatserna i Paris: https://www.parisaeroport.fr/en/orly-airport.

Åker som sagt till Paris för första gången i november, tänkte på detta med restaurang vilket verkar ta en evig tid att äta på. Är servitörerna alltid så långsamma, finns det inga snabba bra restauranger/brasserier?
Citera
2022-10-27, 01:41
  #914
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ska till Paris senare i år och undrar om man klarar sig med engelska på restaurang? Kan lite franska men nackdelen när man försöker sig på turistfranska kanske de tror att man kan jättemycket och sen förstår man inget alls och måste ursäkta sig? Liksom det är 2022 hur svårt är det att lära sig engelska i en internationell huvudstad...
Ni klarar er gott med engelska. Varit där 3 ggr i år. Franska begriper jag väl sisådär, men det kan trassla till sig när man talar i bland. Fransmän uppskattar dock alltid att man försöker med franska. Enkla, vänliga fraser som hälsningar beroende på dygnet då, "merci" och "s'il vous plait", etc., kommer man också långt på. Att "les Parisiens" är ohyfsade är egentligen skitsnack.

Vilket arr. har du hotell eller Airbnb i?
Citera
2022-10-27, 03:41
  #915
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Ni klarar er gott med engelska. Varit där 3 ggr i år. Franska begriper jag väl sisådär, men det kan trassla till sig när man talar i bland. Fransmän uppskattar dock alltid att man försöker med franska. Enkla, vänliga fraser som hälsningar beroende på dygnet då, "merci" och "s'il vous plait", etc., kommer man också långt på. Att "les Parisiens" är ohyfsade är egentligen skitsnack.

Vilket arr. har du hotell eller Airbnb i?
Okej, tack för svar. Jag bor på hotell.
Citera
2022-10-27, 13:50
  #916
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Okej, tack för svar. Jag bor på hotell.
Vilket arrondissement?
Citera
2022-10-27, 23:39
  #917
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Vilket arrondissement?
11e.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f522358

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback