Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-27, 12:43
  #829
Medlem
[quote=irrljus|58621642]Nyss hemkommen från Paris kan jag berätta lite om hur det är där och hur några saker fungerar.

För att ta sig mellan flygplatsen och Paris är tåget (RER) bästa val, det går ofta och tar bara 30 minuter till Gare du Nord och kostar 10eur enkel resa/person. Det är lätt att köpa biljett i någon av alla grå biljettmaskiner och det är ypperligt skyltat.
Tunnelbana eller buss åkte jag aldrig då hotellet låg bara 500m från Gare du Nord.
"

Det kändes inte "farligt " att åka RER genom norra förorterna ? Stannar den där överhuvudtaget ?
Farbror Sven vad säger du att åka RER , är Taxi lämpligare ? Eller ska man ta ev buss ?
__________________
Senast redigerad av pollarn 2016-11-27 kl. 12:49.
Citera
2016-11-27, 19:10
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Angående wifi så finns det gratis i Les Halles (i köpcentrumet). Kan vara bra att veta om man är i akut behov.

samt varenda mcdonalds.

[quote=pollarn|59145495]
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Nyss hemkommen från Paris kan jag berätta lite om hur det är där och hur några saker fungerar.

För att ta sig mellan flygplatsen och Paris är tåget (RER) bästa val, det går ofta och tar bara 30 minuter till Gare du Nord och kostar 10eur enkel resa/person. Det är lätt att köpa biljett i någon av alla grå biljettmaskiner och det är ypperligt skyltat.
Tunnelbana eller buss åkte jag aldrig då hotellet låg bara 500m från Gare du Nord.
"

Det kändes inte "farligt " att åka RER genom norra förorterna ? Stannar den där överhuvudtaget ?
Farbror Sven vad säger du att åka RER , är Taxi lämpligare ? Eller ska man ta ev buss ?


Det är inte farligt överhuvudtaget. När vi åkte för ett år sedan så fanns det två linjer, en express och en som stannade på några ställen. Det är troligen farligare i området runt gare du nord än att sitta på själv tåget.
Citera
2017-02-18, 22:23
  #831
Medlem
Åka bil till Paris första gången, behöver lite info.

Hej,

Vi skulle åka till Paris med bil någon gång i juni. Jag har hört att trafiken i Paris är ett stort problem, därför ville jag parkera bilen utanför Paris.

Vi är fyra personer två vuxna och två barn. Vi tänker stanna två nätter och utnyttja tiden på bästa sättet och se allting. Sedan åker vi vidare till Spanien.

Vi vill åka till både centrala Paris och Disneyland med kollektivtrafik. Därför behöver vi en långtidsparkering och bra hotell nära Disneyland.

Jag behöver tips och information om kollektivtrafiken i Paris, hotellet, Disneyland och långtidsparkering?

Ytterst tacksam.
Citera
2017-02-19, 00:07
  #832
Medlem
BernardLoutres avatar
Ta ett hotell nära Disneyland och ställ bilen där. Åk pendeltåg (RER) och métro. Info (även på engelska!) finns på www.RATP.fr
Citera
2017-02-19, 00:14
  #833
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns en husbilsparkering precis vid Eurodisney!
Ställer er där, besök Disney, åk till Eifelltornet med pendeltåg/tunnelbana...
Citera
2017-02-19, 23:31
  #834
Medlem
quts avatar
Ta en uppdaterad gps sen är det bara att åka, visa turistbyrå på gps:en, parkera utanför Paris ta en pendel in det är enklast...
Citera
2017-06-18, 00:44
  #835
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Nyss hemkommen från Paris kan jag berätta lite om hur det är där och hur några saker fungerar.

För att ta sig mellan flygplatsen och Paris är tåget (RER) bästa val, det går ofta och tar bara 30 minuter till Gare du Nord och kostar 10eur enkel resa/person. Det är lätt att köpa biljett i någon av alla grå biljettmaskiner och det är ypperligt skyltat.
Tunnelbana eller buss åkte jag aldrig då hotellet låg bara 500m från Gare du Nord.

Det bästa sättet att ta sig runt i Paris är antingen till fots (gratis) eller med hyrcykel (nästan gratis). De grå cyklarna står på många ställen i Paris och för 24 timmar kostar det 1,7eur och de första 30 minuterna är gratis. Vi gjorde så att vi lånade i 25 minuter och sen lämnade in cykeln i ett ställ, efter två minuter kunde man låna en ny i 30 minuter utan kostnad. Bara en gång var vi tvungna att gå över 30 minuters gränsen då stället vi tänkt använda var fullt och nästa var längre bort än planerat, det kostade 1eur extra då. Jag satte alarm på 25 minuter och hade velib-appen igång för att se var stationerna fans.
Trafiken är ganska hemsk, men parisarna är väldigt respektfulla mot cyklister och gående... om du inte gör dig skyldig till något klanteri, då får du en hög tuta och skrik.

Frukost åt vi på hotellet och lunch köpte vi i någon affär och åt i en park eller sittandes längs Seine. Middag var svårt, dock rekommenderar jag INTE "Victoria Station" på Boulevard Montmartre, kul inredning men maten smakade inte bra och var mycket slarvigt tillagad (jag är verkligen inte petig). Det bästa var när vi hittade restaurang "L'anvers du decor" på rue dórsel som serverade mussor, mycket gott och mycket mat. Det går att äta billigt och säkerligen väldigt dyrt i Paris, många restauranger har dock ett trerätterserbjudande för ca 20eur.
En halv flaska vin på restaurang kostar mellan 14-20eur men såklart finns det dyrare... ett glas kostar runt 8eur. Det finns en app som heter "happy hours paris" och som (naturligtvis) visar var det finns happy hour och vad det kostar, bra app och det blev många drinkar mellan 16-02 för bara 5eur/st.

Sevärdigheter då? Jo såklart jag såg de "viktigaste" som eiffeltornet, sacre-coer, moulin rouge, triumfbågen, Louvre, Notre-Dame m.m. men bara från utsidan, kändes inte nödvändigt att gå in. Vi åkte en kvällsrunda med buss och såg nästan allt upplyst, det var väldigt fint och man fick även en lektion i Paris historia via en ljudslinga på bussen. Turen kostade 19eur/person och avgick från "France Tourisme Louvre" på Rude de l'amiral de Coligny.

Efter många mil i benen och en hel del vin var vi för trötta på kvällarna för att orka med något party så jag kan inte dela med mig någon erfarenhet därifrån, jag vet heller inte hur trygg man känner sig nattetid. Jag upplevde aldrig mig otrygg, varken dagtid eller kvällstid och jag såg inga grupperingar i centrala Paris av personer som skulle kunna ge problem.

Det finns nästan inga restauranger som har gratis wifi (vad jag hittade) men hotellet hade så jag överlevde ändå, jag har kontantkort och ibland behövdes mobildata på stan och totalt använde jag 150mb på diverse gps-spel, velib samt google map. Apparna jag hänvisat till går att använda offline men uppdateras inte då.

Mycket bra info! Tack för det
Jag var själv lite tveksam om cykeln ska vara bättre än kollektivtrafik, men nu efter att ha laddat ner appen, blev det mycket lättare att hitta alla ställen med cyklar/lediga platser.
Citera
2017-10-02, 10:37
  #836
Medlem
http://www.ibis.com/gb/hotel-7402-ib...te/index.shtml

Kommer bo där...

Är de ett bra område?

Kommer jag ha nära till sevärdheterna?

Kan inget om paris......
Citera
2017-10-05, 11:12
  #837
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
http://www.ibis.com/gb/hotel-7402-ib...te/index.shtml

Kommer bo där...

Är de ett bra område?

Kommer jag ha nära till sevärdheterna?

Kan inget om paris......

Ok område men undvik Gare du Nord (tågcentralen) och området kring Sacre Coeur nattetid. Gatorna nedanför Sacre Coeur är typ Paris ”Red light district” och Gare du Nord är nedlusat med droghandlare och annat skumt folk på kvällar och nätter.

Det finns en del museer i området och Sacre Coeur är fint att besöka dagtid. Annars är det en bit till typ Eiffeltornet och sevärdhetern i centrala stan, men med tunnelbanan är du ju där på ett litet kick.
Citera
2017-10-05, 13:44
  #838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ok område men undvik Gare du Nord (tågcentralen) och området kring Sacre Coeur nattetid. Gatorna nedanför Sacre Coeur är typ Paris ”Red light district” och Gare du Nord är nedlusat med droghandlare och annat skumt folk på kvällar och nätter.

Det finns en del museer i området och Sacre Coeur är fint att besöka dagtid. Annars är det en bit till typ Eiffeltornet och sevärdhetern i centrala stan, men med tunnelbanan är du ju där på ett litet kick.

Är de värt att bo där eller ska man avboka?

Är de som Södermalm i Stockholm eller typ Farsta?
Citera
2017-10-06, 07:48
  #839
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Är de värt att bo där eller ska man avboka?

Är de som Södermalm i Stockholm eller typ Farsta?

Där kan du lugnt bo. Går inte att jämföra med några bostadsområden i Stockholm, det är så mycket större, mer av allt.
Citera
2017-10-06, 19:41
  #840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Där kan du lugnt bo. Går inte att jämföra med några bostadsområden i Stockholm, det är så mycket större, mer av allt.

OK , stort tack
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f522358

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback