2025-02-12, 18:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Föreningen Aktieägarna reagerat reagerat på Nordnets tabbe.
Aktiespararnas vd Joacim Olsson och chefsjurist Sverre Linton beskriver i ett öppet brev till Nordnets vd Lars-Åke Norling tisdagens it-sammanbrott som mycket allvarligt med ”potentiellt långtgående konsekvenser”.
Dels att obehöriga kunnat se andras tillgångar vilket beskrivs som en stor risk för integritetsintrång och något som i värsta fall kan utnyttjas för ekonomisk utpressning, dels att det i praktiken varit möjligt att genomföra affärer på andras konton vilket kan ha lett till betydande ekonomiska konsekvenser för drabbade.
https://www.di.se/live/aktiespararna...r-fortroendet/

Just nu utan betalvägg.
Låter ju helt sjukt! Tänk er att någon har sina livsbesparingar i likvida medel som någon obehörig köper hävstångsprodukter av och *vips* är alla pengar borta. Mardröm. Som tur är har jag mina besparingar i primärt fonder, så det tar ju några dagar för någon obehörig att sälja av och använda pengarna.
Citera
2025-02-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Låter ju helt sjukt! Tänk er att någon har sina livsbesparingar i likvida medel som någon obehörig köper hävstångsprodukter av och *vips* är alla pengar borta. Mardröm. Som tur är har jag mina besparingar i primärt fonder, så det tar ju några dagar för någon obehörig att sälja av och använda pengarna.
De har tagit tillbaka felaktiga affärer, men vem vet vad som kan hända nästa gång?
Citera
2025-02-12, 19:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Jag kan tycka att jag loggar in på mitt Avanzakonto alldeles för ofta, men det är kanske bäst ändå att ha lite koll.

Även om detta fall var extremt, så kan det ju bli fel med notor m.m. Jag upptäckte t.ex. att jag fått betala 200 kr för mycket i courtage vid en affär, och när jag hörde av mig till Avanza förnekade de det först. Jag stod dock på mig, gav dem notanummer m.m. och till slut insåg de sitt misstag och återbetalade. Dock får jag medge att jag inte kollar varje nota trots detta.
Citera
2025-02-12, 20:23
Medlem
4 miljarder tappade Nordnet.
”Jag vill be om ursäkt till de kunder som har drabbats”, säger han efter kaoset som minskade värdet på bolaget med över 4 miljarder kronor.
https://www.di.se/nyheter/nordnets-v...-som-drabbats/

Tydligen var det inte deras egen kod, vilket någon i tråden påstod.
Skyller på tredje part: ”Inte vår kod”
Kan tyvärr inte länka.
Citera
2025-02-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
4 miljarder tappade Nordnet.
”Jag vill be om ursäkt till de kunder som har drabbats”, säger han efter kaoset som minskade värdet på bolaget med över 4 miljarder kronor.
https://www.di.se/nyheter/nordnets-v...-som-drabbats/

Tydligen var det inte deras egen kod, vilket någon i tråden påstod.
Skyller på tredje part: ”Inte vår kod”
Kan tyvärr inte länka.
Naturligtvis har Nordnet det yttersta ansvaret för sitt eget system men jag blir så klart nyfiken på vilken mjukvara det gäller och vad som gick fel. Hur som helst ska sånna här grejer inte få hända men nu blev det så och människor är människor.
Citera
2025-02-12, 21:04
Medlem
ingetbranicks avatar
En del som känt att det är tryggare och säkrare att vara kund hos jättar som Nordnet i stället för nykomlingar som Montrose och SAVR fick sig kanske en tankeställare nu. Därmed inte sagt att det inte kan hända andra också.
Citera
2025-02-12, 21:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Naturligtvis har Nordnet det yttersta ansvaret för sitt eget system men jag blir så klart nyfiken på vilken mjukvara det gäller och vad som gick fel. Hur som helst ska sånna här grejer inte få hända men nu blev det så och människor är människor.

Eftersom inloggnigarna ledde fel vore det intressant att veta om det gällde alla typer av inloggningar som Nordnet erbjuder. Eller om felet först uppstod efter att en autentisering genomförts.

Till exempel dansken i exemplet loggar in med helt annan autentisering än finnen vars konto han fick tillgång till. Nordnet har en mängd autentiseringslösningar, i flera länder.
Citera
2025-02-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Eftersom inloggnigarna ledde fel vore det intressant att veta om det gällde alla typer av inloggningar som Nordnet erbjuder. Eller om felet först uppstod efter att en autentisering genomförts.

Till exempel dansken i exemplet loggar in med helt annan autentisering än finnen vars konto han fick tillgång till. Nordnet har en mängd autentiseringslösningar, i flera länder.

Ja det stämmer att alla fyra nordiska länder har olika Eid-lösningar men Nordnet använder en tredjepartslösning för integrering av alla dessa fyra.

Felet uppkom säkert bara just vid Eid-inloggning och inte när man loggar in med användarnamn + lösen.

https://www.signicat.com/
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2025-02-13 kl. 15:06.
Citera
2025-02-13, 16:54
Medlem
Citat:

Man kan ju ha tur också att nån köpte bull x 100 så när man loggar in är man plötsligt stormrik.

Fy fan om Nordnet skulle vilja backa en sån affär
Citera
2025-02-13, 19:21
Medlem
Haha!
Börspodden tar i varje avsnitt upp marknadshändelser från veckan som gått. Men poddens största sponsor Nordnets it-haveri nämndes inte alls i onsdagens episod.
https://www.di.se/nyheter/borspodden...rdnets-haveri/

Fegt värre.
Citera
2025-04-04, 20:23
Medlem
Bunnys avatar
Är det inte j-vligt konstigt att man inte kan välja att få ett automatiskt mail från Nordnet när en köporder gått till avslut? 🤔
Citera
2025-04-10, 09:54
Medlem
Adelsdams avatar
Nu har det snart gått en timme sedan börsöppning och det går fortfarande inte att se kontoinnehaven i Nordnetappen. Riktigt uselt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in