2007-07-28, 22:12
Medlem
Zoxs avatar
Tja!

Trodde mig kunna det mesta, men det finns uppenbara luckor, är Meprobamat en barburiat..? Nja tror inte det, men vad och i vilket syfte osv. Ni som vet, tell me!
400mg x 5 intaget. Tillverkare zentiva.

COOL

ZOX
Citera
2007-07-28, 22:15
Medlem
Trollishs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Meprobamate

Där har du lite info allafall.
Citera
2007-07-28, 22:35
Medlem
Zoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
http://en.wikipedia.org/wiki/Meprobamate

Där har du lite info allafall.

Jo, kollat där, men inte mkt o framförallt inga IRL fakta!
Citera
2007-07-28, 22:38
Medlem
GaiNs avatar
Har för mig att det är en barbiturat iaf. Har inte testat den dock så kan inte komma med feedback på det. Lär ju dock krossa några av våra svenskreggade bensodiazepiner.
Citera
2007-07-29, 00:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hittat lite i en gammal läkarbok, meprobamat står under gruppen ataraktika och inte under barbiturater. Är ett propandiolderivat.
Citera
2007-07-30, 12:30
Medlem
ysd4ns avatar
meprobamat är inte en barbiturat..
karisoprodol (somadril) bryts ner till bl.a meprobamat.
jag tyckte inte meprobamat var så mycket att ha (mindre ångestdämpande än de flesta benso), men en kompis gillade det..
Citera
2007-07-30, 13:29
Medlem
Mina föräldrar hade ofta Restenil (rent meprobamat, förbjöds senare) hemma. Jag fick testa nån enstaka gång, bl a inför en begravning och när jag mådde skitdåligt av en annan anledning. Tyckte de funkade ypperligt (då) men jag var bara typ 17 år och hade inte provat något annat så jag vet inte hur det hade känts idag jämfört med alla benso jag testat. Det jag minns är iaf att jag blev kolugn av det och mådde bra.
Citera
2007-07-31, 22:31
Medlem
Man brukar säga att meprobamat, den aktiva metaboliten av karisoprodol (Somadril, Mio-relax mfl) är en Karbamat, som är besläktad med barbituraterna.

Meprobamat är anxyolytiskt (ångestdämpande) och säljes under namnet Miltown i staterna. Det är vad jag erfarit inte helt jämförbart med bzd-preparat och enligt FASS är inte mängden meprobamat som bildas efter en normaldos Somadril (350mg) tillräcklig för att meprobamatets effekter skall vara betydande. Vid högre doser och långvarig användning kan den dock vara en riskfaktor. Det tar också någon timma för karisoprodol att omvandlas till meprobamat, och de effekter åtminstone jag själv får från karisoprodol är mer omedelbara än så.

Karisoprodol är också lömskt på så vis att 2 tabletter ger kraftig effekt 1:a kvällen medan 4 st. kan vara verkningslöst 3:e kvällen om man tar dem så regelbundet. Det spekuleras också på Bluelight.nu om att effekten förstärks mycket om man äter lite fet mat 5-10 minuter efter intaget.

Själv tycker jag att det vore utmärkt om man kunde minska sitt bensopetande genom att substituera med karisoprodol ibland, men jag vet inte hur stor korstoleransen är. Det lilla jag hittat indikerar att det åtminstone är bättre än att enbart ta benso ur ett beroendeperspektiv. Någon som har mer info om detta?

(Edit: Såg nu att Zox tagit Meprobamat i ren form, jag förutsatte uppenbarligen att det var Karisoprodol av något skäl, men jag pallar inte skriva om så låt stå/radera)
Citera
2016-10-18, 08:59
Bannlyst
Har dessa hos en kran men är dom lika sköna som somadril?
Då blir det isf 300st för dom e billiga.
Citera
2016-10-21, 14:53
Medlem
Psykotons avatar
Personligen gillar jag Somadril (karisoprodol, som är isopropylmeprobamat) bättre än Meprobamat.

Fast de är rätt lika, effekten på Meprobamat blir som störst efter ca 3 dagar - karisoprodol har en högre knockout-faktor har använt grekiska Praol och franska Restenil. Meprobamat i kombination med kodein är en höjdare - speciellt för mig och andra med svår smärta.

Meprobamat modulerar både GABA-A och B precis som barbituraterna (och alkoholen) men är ingen barbiturat utan en karbamat.
Citera
2017-02-06, 20:29
Bannlyst
Hur kommer det sig att det inte löper några rc-varianter av dessa substanser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in