2007-07-28, 12:18
Medlem
Rekos avatar
Om jag spelar in ett TV-program p min DVD-recorder, vilket r d det enklaste sttet att konvertera DVD-skivan till ngot vanligt filformat (helst AVI)? Det fiformat som jag ska konvertera ifrn tycks bli olika beroende p om jag anvnder en DVD-R eller DVD-RW skiva, det kan vara antingen VRO eller VOB. S vad har ni fr tips, fins det ngot bra konverteringsprogram, helst freeware?

(jag r medveten om att samma frga frmodligen har stllts tidigare i det hr forumet, men fr det frsta s fungerar faktiskt inte skningen, och fr det andra s kan det ju komma na program).
Citera
2007-07-28, 12:21
Medlem
Rekos avatar
Nu hittade jag faktiskt en gammal trd...
Jag formulerar om frgan s hr: r det nn som har ett bttre tips n http://www.autogk.me.uk ?
Citera
2007-07-28, 17:59
Medlem
DennisOlofs avatar
Ok. Jag tar mig tid att svara d jag har pysslat en del med detta. Och detta stt r garanterat bra, hg kompabilitet i externa spelare och det blir inte ljud/video sync problem.

Det funkar dock inte med HDTV vad jag vet n s lnge i alla fall.

1. Spela in frn TVn, med ngon form av dosa, gr bra med USB2 lda, TV kort eller hur du nu gr. Vlj spara i vanligt MPEG2 (dvd) format. Det bsta r att hr vlja att spara till en enda stor .vob fil (med ljud och bild).

2. Kr .vob filen i Tmpgenc plus och kr en "deinterlace" p filen (utan att ndra storlek eller gra ngot med ljudet). Du fr ska lite p ntet fr att hitta vilka settings man ska ha osv, r knepigt. Tmpgenc r bst p att fixa "deinterlace".

3. Nr detta r gjort har du en ny .vob fil. Nu kan du importera den i VirtualDub (den versionen som har mpeg2 std). Man mste ocks ha DivX, XviD, samt Power DVD installerat fr att kunna dra nytta av dessa codecs. Plus ven MP3 filter, fraunhofer eller ngot annat.

Ladda in filen i VirtualDub, och radera allt som inte ska vara med, reklam, brjan, slutet osv. Nr det r klart, r det bara vlja DivX, eller XviD samt vilken upplsning det ska vara. Hr behver man se till att man fr rtt format. P ljudet kr man MP3, det duger fint, ingen ide att anvnda annat plus man br anvnda 128 (eller bttre) samt CBR.

Kr inte VBR, man sparar inte s mycket plats och det blir mycket jobbigare att redigera. T.ex. om du upptcker eftert att du missade ngon reklamsnutt eller liknande kan man g in igen i .avi filen och ladda in den i VirtualDUB och klippa bort det sista sedan bara vlja att kopiera den nya filen till ny destination.

D slipper man encoda om hela filen etc. VBR stds inte i VirtualDUB och jag anser det r larvigt att man kanske sparar 10mb p filens storlek, viktigare man har bra std fr externa spelare samt det r ltt att redigera filen.

Tnk ocks p att dom du kr XviD ska du INTE vlja GMC och Qpel. Dessa stds oftast inte av externa spelare och brukar inte vara aktiverade som standard.

Finns guider som visar lite hur man gr i de olika programen, har inte lnkarna. Plus jag tycker ovanstende r skert, garanterat minst problem och mycket bra resultat. Att joxa med 5.1 ljud och annat blir jobbigare, det gr men lite verdrivet. Om man inte ska spela in frn HDTV.

Till sist, det r ocks bra om man INTE har massa codec paket instellerade, det ska rcka med AC3 filters, mp3, divx, xvid, mjligen mkv. Power dvd. Har man codec paket kan det bli problem med filter och annat, jobbigt fixa till.

Det r metoden jag anvnder. Hoppas detta hjlper dig.
Citera
2007-07-28, 23:29
Medlem
Rekos avatar
Oj, det lt avancerat.
Tack DennisOlof fr ditt lnga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem