• 1
  • 2
2007-07-27, 12:25
Medlem
sparv3ns avatar
Här är lite information jag har skrivit ihop för att underlätta för folk som har problem med sin ADSL-anslutning.
Detta mest för att man inte ska behöva ringa till sin support 10 gånger innan dom får något gjort.

Har du något utav följande fel så kolla nedanstående del 1.

*Jag kommer inte ut på internet, ADSL/DSL lampan lyser inte.

*Jag kommer ut på internet men har dålig hastighet. (Se även del 2)

*Jag kommer ut på internet men blir hela tiden nerkopplad (Se även del 2.2)

*Jag kommer ut på internet men det slutar funka när det ringer.

*Jag kommer ut på internet men får ingen ton i telefonerna.

1. Problem med ADSL
Självklart ska man kontakta sin Internetleverantör när man har problem med sitt internet, men gäller det ADSL
så vill dom ofta att man provar diverse olika saker. Om du då redan har provat/kontrollerat/gjort som det står
i hela del 1, så kommer antalet samtal till din support att bli mycket mindre och du slipper sitta i telefonkön i flera timmar.

1.1 Felkopplade Telefonjack.

Först och främst ska modemets splitter (Teleplugg) kopplas till det första telefonjacket i teleslingan.
Alltså det telefonjack som bryter resterande telefonjack i slingan. Det ska även sitta först i telejacket,
alltså närmast väggen.

Om man inte vet vilket som är det första jacket i slingan så finns det några saker man kan göra
för att ta reda på det.

TelefonTestet.
Koppla in två sladdtelefoner, En telefon på det du tror är det första och sedan den andra telefonen på det andra
telefonjacket, lyft sedan på telefonerna och kolla vilken av telefonerna du får ton i, Har du flera telefonjack
så gör samma sak igen, det telefonjack som du alltid får ton i är ditt första jack.
Får du däremot ton i båda telefonerna så har du antingen använt en trådlös telefon eller så har du felkopplade
telefonjack.

SplitterTestet
Funkar på samma vis som telefontestet, koppla in splittern (Endast splittern inte modemet eller kabeln till modemet)
på det du tror är första jacket och koppla sedan in en telefon på det du tror är det andra telejacket.
Lyft sedan på telefonen, får du ingen ton där så bryter alltså det jacket som du har splittern i.
Får du ton vart du än kopplar in splittern så är antingen splittern trasig eller så är det inte seriekopplade
telefonjack.

1.2 Hur kopplar man om telefonjacken?

Du börjar med att skruva loss det vita höljet som skyddar telejacket, när den är borta kommer du se Fyra alternativt Sex skruvar.
Ett korrekt kopplat telejack är koppla på följande vis.

De inkommande kablarna från telestationen går in på varsin av de nedre skruvarna, en på den högra skruven och en på den vänstra skruven.
Sedan går det två kablar vidare från de två över/översta skruvarna vidare till nästa telefonjack i slingan.
Är det felkopplat så kan det egentligen se ut hur som helst, men det är så här det ska se ut.

Det kan även sitta en metallbit mellan de två nedre och de två övre skruvarna, den måste då tas bort annars är det ändå felkopplat hur man än gör.

1.3 Lång telekabel.

Inte mycket att förklara, telekabeln som går från modemet till telefonjacket (Telefonjack är det som sitter fast på väggen INTE en förlängningskabel som går genom hela huset som sedan i slutet har en kontakt som ser precis ut som ett telefonjack)
ska vara ungefär 1,5 - 2 meter.

1.4 Trasig Splitter.

Det du kan göra för att kolla om splittern är trasig är helt enkelt att prova byta ut splittern mot en annan och sedan kolla ifall det fungerar bättre.
Har du ingen annan splitter så går det lika bra att ta en vanlig telefonplugg och koppla ur telefonerna på slingan och sedan kolla ifall det fungerar bättre.

1.5 Defekt modem.

Modem kan gå sönder, men väldigt sällan, prova med ett annat modem och se ifall du får samma resultat där.

1.6 Långtavstånd till telestation

Har man långt avstånd till telestationen finns det inte så mycket att göra, det beror dock helt på vilken hastighet du betalar för
och hur långt till stationen du har, detta bör du dock kolla med din Internetleverantör. I många fall så går det att
höja hastigheten genom att konfigurera anslutningen. Då måste du dock ha kollat de ovanstående punkterna så att allt är korrekt där, annars kan inte en felsökning göras.

2. Övriga felorsaker.

2.1 Packet Loss.

Kan bero på lite olika saker, de saker som jag har nämnt tidigare brukar ofta leda till packetloss. Har du
redan kollat sakerna som nämnts tidigare så bör du även se till så att nyaste drivrutinerna för ditt nätverkskort är installerat.
Även om du har möjlighet så kan det vara värt att prova med ett annat modem.

2.2 Skitdålig router.

Har du en router installerad så bör du även där se till så att det är nyaste firmware installerat på den. Blir det ingen skillnad där
så bör du prova utan router och köra med kabel direkt mellan modem och dator.
Blir du nerkopplad från internet då och då så kan det bero på att du har en Philips router, eller att du har en dålig router helt enkelt.

Om du använder dig utav torrents och att du ständigt bler nerkopplad när du håller på att ladda hem någonting så kan det
bero på att din router inte klarar av så många samtidiga sessioner, det du då bör göra är att ställa ner antalet samtidiga sessioner på din bittorrentklient.

2.3 Virus/spyware

En del virus och spyware använder bandbredd för att skicka information eller filer till en annan dator/server.
Den använder då din bandbredd och du upplever en lägre hastighet.

Sök igenom datorn efter både virus och spyware.

2.4 Trådlöst.
Kör du med trådlöst bör du först och främst prova köra ett test med kabel istället för trådlöst, detta för att se om det bara
är det trådlösa som är drabbat eller om det är både och.
Är det så att du får bättre hastighet med kabel så är det alltså någonting som inte är helt hundra med det trådlösa.

Vad är inte hundra?

Först och främst avståndet mellan dator och accesspunkt. Prova ställa datorn närmare routern för att se om det blir någon skillnad.
Prova även att koppla ur elektronisk kringutrustning som t.ex. Trådlösa telefoner, Radio osv.
Inne på din AC så finns det lite olika inställningar, det man kan prova där är att byta den kanal som det trådlösa sänds över.

2.5 Annan dator/annat nätverkskort.
Har du möjligheten att prova med en annan dator eller ett annat nätverkskort så gör det, det kommer underlätta felsökningen för dej när du ringer din Internetleverantör.

Ja, jag har säkert stavat fel på flera ställen.
Citera
2007-08-05, 04:37
Bannlyst
feting geting felsöknings guide

Bra skrivet sparvey !! read and learn boys och sluta ringa till supporten med dumma frågor nu kthx.
Citera
2007-12-01, 18:14
Medlem
Zayns avatar
Superb guide, det här kommer underlätta livet för mången ADSL-konsument och framförallt för alla stackars supportrar!

(bump)
Citera
2007-12-01, 18:21
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zayn
Superb guide, det här kommer underlätta livet för mången ADSL-konsument och framförallt för alla stackars supportrar!

(bump)

Förhoppningsvis *bump ;o
Citera
2008-01-28, 13:00
Medlem
Crimxons avatar
sticky?
Citera
2008-01-28, 13:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Bra guide!

En sak som av nån anledning funkar för mig när jag använder mitt Zyxel-modem som plötsligt vägrar synka, det är att byta till en annan propp.
Spelar ingen roll om det är just en splitter eller inte, bara en vanlig mellanpropp.
Jag kan inte förklara varför detta funkar, eftersom det funkar lika bra att byta från mellanproppen tillbaks till splittern nästa gång det strular...

Nu fick jag förra veckan min Wippies Homebox (gratis är gott!) med inbyggt modem, som verkar betydligt stabilare än Zyxelmodemet, så jag hoppas på att slippa de här problemen mer.
Citera
2008-01-28, 13:31
Medlem
Skitbra!

Kanske man skulle lägga till ännu mer i den om hur man felsöker via alla steg av ping.

Skulle kunna bli en superb guide om man kan få med felsökning om man har vanligt TP-uttag i sin lägenhet (FTTH, etc.), alltså, inte bara ADSL möket.
Citera
2008-01-28, 19:42
Medlem
Kan även vara värt att nämna att just när det gäller ADSL-modem så brukar faktiskt en lång omstart (strömlöst i 5-10min) fixa det mesta vid plötsliga avbrott, gäller speciellt Thompson-modem
Citera
2008-01-29, 08:35
Medlem
Satt och lirade Xbox LIVE igår (skaffade trådlös router för 3 dagar sedan) när skiten plötsligt lägger av. Kommer förvisso in på vissa hemsidor med med extrem snigelfart. Att koppla upp till Xbox var omöjligt så jag provade koppla upp mig på grannens och det gick väl i en kvart kanske.

Saken är den att jag provade byta till vanligt modem och då fungerade internet plötsligt igen. Funkar inte routern idag får man väl kalla in nån som kan sin sak.
Citera
2008-01-29, 09:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadent_NS
Satt och lirade Xbox LIVE igår (skaffade trådlös router för 3 dagar sedan) när skiten plötsligt lägger av. Kommer förvisso in på vissa hemsidor med med extrem snigelfart. Att koppla upp till Xbox var omöjligt så jag provade koppla upp mig på grannens och det gick väl i en kvart kanske.

Saken är den att jag provade byta till vanligt modem och då fungerade internet plötsligt igen. Funkar inte routern idag får man väl kalla in nån som kan sin sak.

Trådlöst kan bete sig på väldigt märkliga sätt ibland...men det hör ju inte riktigt hit så ställ frågan i en annan tråd!
Citera
2008-01-29, 10:33
Medlem
Megaforces avatar
Felet med många routrar är att de har för lite minne. Det gör att om man spelar spel, fildelar eller går in på www.aftonbladet.se (som länkar in en massa reklam) så kan minnet helt enkelt ta slut.

Att uppgradera routerns firmware är därför bra eftersom de i regel optimerar koden så att minneskonsumtionen blir lägre. Problemet är att vissa firmware-versioner inte är optimerade och minnesförbrukningen därför kan bli högre.

Det är också viktigt att man ser upp med vilka specialfunktioner etc man har i routern, som t.ex. SPI, blockering av siter osv. Även DHCP-utdelningar tar minne och man kan spara genom att stänga av DHCP och använda fasta IP på klienterna istället.
Citera
2008-07-13, 03:08
Medlem
6(sic)6s avatar
Hejsan jag har lite problem med hastigheten just nu. Jag kommer ut på nätet men fan vad extremt segt det går.
Jag har adsl ej trådlöst och kör med glocalnet som suger. Nån som känner för att hjälpa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in