Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-03-03, 20:40
  #85
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Har läst alla Jo Nesbös böcker.

Är nu inne i sluttampen på Macbeth. Liknar inget han skrivit tidigare. Och jag som är helt borta när det gäller gamla Shakespeare-dramer fick ju googla för att förstå vad romanen försöker efterlikna.

Han gör det möjligen skickligt, mer än vad jag kan bedöma. Men den här dystopiska staden utan namn där knarket flödar och ingen har jobb utom snutarna känns väldigt främmande. Inte alls som Harry Hole-karaktärerna där man kunde tamigfan kunde känna igen lukten genom boksidorna.

Känns som ett litterärt experiment, som inte alls tilltalar mig. Det ibland högtravande språkbruket mellan delinkventerna, eller det som rör sig i deras huvuden, känns malplacerat.

Jag såg någon recension på nån nätbokhandlares sida att detta skulle utspela sig på 70-talet. Finns inte nåt i boken som säger det, det är tidlöst. Recensenten har tydligen snappat upp lite hänvisningar till Stones-låtar som det beryktade MC-gänget lirar i sin klubblokal. Och sen har hon frågat sin farsa. Som sa att sånt lyssnade man på på 70-talet.

Vi får se hur slutet artar sig. Men som jag fattar Shakespeare rätt så trycker han i Macbeth på det gamla och väl kända ordspråket: HÖGMOD GÅR FÖRE FALL. Vilket då gäller huvudpersonen i boken.
Macbeth är den första av Nesbøs böcker jag läser, och jag gillar den skarpt! Har svårt att lägga den ifrån mig, jag gillar verkligen noir-känslan, och gick in i den här tråden för att se om hans andra böcker är lika bra, men om de är väldigt annorlunda mot Macbeth är de kanske inget för just mig.

Det nämns f.ö. väldigt tidigt i boken att andra världskriget tog slut för 25 år sen i berättelsen, alltså är året kring 1970.

Sen är "experimentet" inte bara Nesbøs påhitt, han och några andra författare blev inför 400-årsminnet av Shakespeares död tillfrågade att skriva moderna tolkningar av poetens klassiker, som del av ett internationellt projekt.
__________________
Senast redigerad av Moramannen 2019-03-03 kl. 20:43.
Citera
2019-03-03, 20:53
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen

Det nämns f.ö. väldigt tidigt i boken att andra världskriget tog slut för 25 år sen i berättelsen, alltså är året kring 1970.

Sen är "experimentet" inte bara Nesbøs påhitt, han och några andra författare blev inför 400-årsminnet av Shakespeares död tillfrågade att skriva moderna tolkningar av poetens klassiker, som del av ett internationellt projekt.

Missade den hänvisningen, dåligt av mig. Slarvigt.

Det sista stycket av dig fick jag klart för mig när jag googlade lite. Tydligen ett internationellt projekt. Och kanske Nesbö avgår med segern. Det är ju definitivt ingen dålig berättelse.

Men för mig var det/ är det bara en liten halv chock att se att han skriver på ett totalt annat sätt än tidigare.

Du kommer att gilla Harry Hole-böckerna också. De är också "noir" så det räcker. Men beskrivet på ett helt annat sätt.
Citera
2019-03-03, 21:03
  #87
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Missade den hänvisningen, dåligt av mig. Slarvigt.

Det sista stycket av dig fick jag klart för mig när jag googlade lite. Tydligen ett internationellt projekt. Och kanske Nesbö avgår med segern. Det är ju definitivt ingen dålig berättelse.

Men för mig var det/ är det bara en liten halv chock att se att han skriver på ett totalt annat sätt än tidigare.

Du kommer att gilla Harry Hole-böckerna också. De är också "noir" så det räcker. Men beskrivet på ett helt annat sätt.
Ok, det kan jag förstå. Förmodligen hade jag också fått samma chock om jag gått direkt från Macbeth till Harry Hole utan att ha klart för mig att han skriver dem på olika sätt. Men nu känner jag mig sugen på att läsa dem ändå.
Citera
2019-07-19, 19:39
  #88
Medlem
Fråga ,,måste dom läsas i rätt ordning?
Citera
2019-07-19, 20:26
  #89
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Fråga ,,måste dom läsas i rätt ordning?

Absolut! Harry Holes personlighetsutveckling är röda linjen man bör följa slaviskt
Citera
2019-07-19, 20:30
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Absolut! Harry Holes personlighetsutveckling är röda linjen man bör följa slaviskt
Ok stort tack, har du tid så i vilken ordning finns dom, fick denna av rekad av en vän, behöver dock mer info
Citera
2019-07-19, 20:31
  #91
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Ok stort tack, har du tid så i vilken ordning finns dom, fick denna av rekad av en vän, behöver dock mer info

https://www.minabibliotek.se/sv/arti...-om-harry-hole
Citera
2019-07-19, 20:32
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
https://www.minabibliotek.se/sv/arti...-om-harry-hole
Tack
Citera
2020-02-01, 22:54
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Har nu läst klart Törst:
Slutet på epilogen: Det kommer definitivt en fortsättning som jag redan ser framemot.

Hade missat att nästa del redan släppts. Har nu köpt kniv för ynka 50 kronor! Återkommer med en liten recension så småningom.
__________________
Senast redigerad av J-dilla 2020-02-01 kl. 23:01.
Citera
2020-11-23, 03:06
  #94
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Jag har inte läst böckerna i följd. Borde man göra det? Är inte böckerna olika handlingar?
Citera
2020-11-26, 22:12
  #95
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har inte läst böckerna i följd. Borde man göra det? Är inte böckerna olika handlingar?
Du bör läsa dom i följd för att följa Harry Hole med fleras karaktärsutveckling. Själv har jag läst böckerna i ordning sen snömannen. Tyckte inte Nesbøs tidigaste böcker var riktigt lika bra. Snömannen och framåt är guld värt dock.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback