Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-26, 14:41
  #1
Medlem
Arns avatar
Jag köpte nya dator högtalare för ca 2 år sedan, Logitech Z2300.

När jag köpte dom så brusade ingenting när jag ändrade volymen, nu har det börjat knastra och brusa när jag både höjer och sänker volymen.

Vad beror detta på? Dom gamla högtalarna jag hade gjorde likadant innan jag slängde dom, nu har dessa också börjat göra så.

Finns där något man kan göra åt det?
Citera
2007-07-26, 18:58
  #2
Medlem
Krafses avatar
Vet inte vad det beror på, kan bara trösta dig om att jag har haft en förstärkare som började krasa när man höjde och sänkte. Mycket irriterande, till slut började allt krasa och spraka, så jag fick byta till min andra förstärkare som inte pallar mina högtalare.

Har hört att det beror på ärg eller hur det nu stavas inuti volymvridmojjen. Vet inte om det stämmer, men hur fixar man det liksom? Man kommer ju inte åt att göra rent så..

Men i ditt fall kanske du har glapp i nån kabel eller en kallödning?
Citera
2007-07-26, 19:07
  #3
Medlem
Noobermans avatar
Det är potentiometern (dvs vridmotståndet) som blivit utsliten - byter man den så försvinner knastret.
Citera
2007-07-26, 19:25
  #4
Medlem
Doctor Whos avatar
Har haft samma problem med olika datorhögtalare, har för mig att det hade med oxidering av nån/några delar i direkt anslutning till volymratten, för mig löste det sig genom att vrida ratten snabbt fram och tillbaka från min. volym till max. volym ett par dussin gånger.

Annars har jag ingen aning.
Citera
2007-07-26, 19:46
  #5
Medlem
m_carbons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Har haft samma problem med olika datorhögtalare, har för mig att det hade med oxidering av nån/några delar i direkt anslutning till volymratten, för mig löste det sig genom att vrida ratten snabbt fram och tillbaka från min. volym till max. volym ett par dussin gånger.

Annars har jag ingen aning.

Korrekt med oxidering. Man brukar kunna fixa det med att spruta in 5-56 eller liknande i potentiometern (vridmojjen som sitter innanför volymratten), i alla fall i okritiska applikationer som datorhögtalare. Är det ett high-endförsteg för sextio papp går man till verkstan.
Citera
2007-07-27, 01:39
  #6
Medlem
Arns avatar
Tack för hjälpen! Ska prova med lite 5-56 och vrida ett dussintals ggr på volym knappen.

Thanx!
Citera
2007-07-27, 11:26
  #7
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooberman
Det är potentiometern (dvs vridmotståndet) som blivit utsliten - byter man den så försvinner knastret.


helt rätt! lite 5-56 å sedan lite kontaktspray löser problemet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback