• 1
  • 2
2007-07-25, 13:40
Medlem
buyzabas avatar
Jag är skåning boendes i södra Småland, och jag jobbar i sommar 65 km ifrån mitt hem. Jag har noterat att en eller flera personer på min arbetsplats använder sig av uttrycket "ta dän" istället för "ta bort" eller "ta väck". Jag har säkert hört det ngn förr, men mest trott att det rörde sig om någon som försökte låta ålderdomlig. Någon som vet hur pass utbrett detta ord är? Ordet verkar finnas i SAOB..
Citera
2007-07-25, 13:42
Medlem
söltas avatar
Min farmor är från Småland, och hon säger också så. Är nog ganska utbrett i just Småland
Citera
2007-07-25, 13:48
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Ordet finns med i SAOB men stavas dädan och förhåller sig således till hädan som där och dit till här respektive hit. Det betyder alltså ursprungligen 'därifrån', liksom hädan betyder 'härifrån'. En kamrat berättade att hans far plägade bruka detta ord, och denne fader var om jag ej missminner mig från Södermanland, men det kan nog när jag tänker efter också ha varit fråga blott om det fasta uttrycket ta dän 'taga bort'.
Citera
2007-07-25, 13:49
Medlem
exerds avatar
Haha ja det är ganska vanligt bland bönderna här. Säger det inte själv, har försökt hålla mig borta från de flesta Småländska ord.
Citera
2007-07-25, 14:24
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Haha ja det är ganska vanligt bland bönderna här. Säger det inte själv, har försökt hålla mig borta från de flesta Småländska ord.
Varför?
Citera
2007-07-25, 16:01
Medlem
Egon3s avatar
Folkets Ordbok på webben klassar »ta dän« som östgötska. I mina trakter
är »Gack dän!« också ett fast uttryck. Om någon gick för nära bikupan kunde
min mormor utbrista: Gack dän! Formen gack är/var imperativ av att gå.
Citera
2007-07-25, 16:30
Medlem
buyzabas avatar
Kommer då "hän" eller "hänne" som vi använder i skånskan, i ex. "Var ska du gå hänne?" av hädan?
Skulle man kunna konstruera ett uttryck "Dän och hän" - "Hit och dit"

Edit: Nu kom låttexten Köppäbävisan mig till minnes. Jag var hänne och dänne sjunger de där. Jag var här och där?
Citera
2007-07-25, 17:00
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Varför?
Ga dän! Mö stryk pöjk..
Citera
2007-07-25, 17:10
Medlem
Doktor.Kesos avatar
Ta den/dän

Jag har även hört tan ''dän'' i dalarna och ta ''den'' (dialektalt E ist. för Ä) i Uppland.
Ordet existerar dock inte i skriftspråket.
Citera
2007-07-25, 18:05
Medlem
Cohibas avatar
Hört det använt även av blekingar.
Citera
2007-07-25, 19:35
Medlem
Jrgens avatar
Mycket välanvänt ord här. Använder det flitigt själv. Inte bara i uttrycket 'ta dän', utan även i andra sammanhang, såsom 'gå dän' och 'häva dän'.
Citera
2007-07-25, 19:42
Medlem
Silvanuss avatar
Fungerar utmärkt även på den sydvästra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in