2011-03-15, 17:29
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carfreak
Är det nån som har nåt tips på vart man kan få tag på en billig sten att ha i ugnen? Måste gå att köpa billigare än en som säljs som just "pizzasten" för typ 700kr

Jag köpte en på Bagaren och kocken, de har några olika varianter:

http://www.bagarenochkocken.se/shop/
Citera
2011-03-15, 17:55
Medlem
Som en del är inne på ang råvaror. Vi är så vana att proppa i oss skit att när vi äter mat gjorda på bra råvaror tycker vi det smakar konstigt.
Citera
2011-03-15, 17:55
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Men hur kör du med kall sås om du inte gjort såsen ännu? Om man inte kokar/puttrar såsen så blandas inte kryddorna ordentligt, desto varmare det är desto mer kemikaliska reaktioner blir det. Tomater i burk är ingen pizza sås förrän man kokat den med t.ex krydor, salt, peppar, vitlök, olja, osv.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag använder en kall sås där jag redan blandat i diverse örter. Jag använder alltså passerade tomater, den såsiga/blaskiga versionen som säljs överallt.

Jag har aldrig sjudit en sås i mitt liv så jag vet inte vad jag har att jämföra med.
Citera
2011-03-15, 17:58
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Det stämmer, pizzorna höll bättre kvalitet förr och det var fler européer som hade pizzerior vill jag minnas. Pizzabagarna i exempelvis Jönköping är nästan uteslutand från Mellanöstern, vill jag påstå och av dessa är få från Turkiet i vart fall talar de annat än turkiska med varandra. Vissa pizzor är dock fortfarande riktigt goda och de ska ha all heder för jobbet de lägger ner på dessa. Jag beställer så gott som alltid s.k. kebab-pizza numera. I Jönköping är dessa riktigt goda eftersom kebabköttet och kebabsåsen är annorlunda gentemot vad jag testat i Stockholm, tycker jag. Det är också mycket svårt att laga något liknande hemma. En standardpizza säg en capricciosa (tomat, ost, skinka och champinjoner) blir i mitt tycke mycket godare om jag lagar den hemma, framförallt om man gör degen själv, gör egen tomatsås och använder bra råvaror t. ex. färska champinjoner. Även prismässigt kommer man lindrigare undan (< 50 kr/pizza) framförallt om man lagar några stycken. Nackdelen är naturligtvis att detta tar tid.

I exempelvis Tyskland är italiensk pizza snarare regel än undantag och det är stor skillnad gentemot svensk/mellanöstern pizza. Detta beror i första hand på råvarorna t. ex. oftast färsk mozarella istället för billig gummi-ost, färska champinjoner och andra grönsaker istf att ta allt på burk. Däremot är varianterna mer traditionella, har exemeplvis aldrig sett ngt i stil med "Pizza HV71" där nere dvs. tomat, ost, lök, kebabkött, kebabsås, pommes frites och sallad.

Det är dock orättvist att gnälla för mycket på pizzabagaren. Det är inte lätt att bedriva restaurang och få den att gå runt i Sverige med all beskattning och avgifter. Samtidigt är det svårt att få utskänkningstillstånd, ens för öl och vin (så är inte fallet på kontinenten). Man är därför i princip tvungen att köra svart och spara där man kan.

En fråga, känner någon till en pizzeria som bedrivs av svenskar/nordeuropéer i Sverige? Vad kör de för stil på pizzzorna?

Ett balanserat och bra inlägg. Det hela handlar till syvende och sist om vad för sorts pizza man gillar. Gillar man det italienska originalet finns det bra recept att hitta.

Jag föredrar svenska pizzor som bakats av turkar. Den italienska neapolitanska pizzan är helt blaskig och tråkig IMO.
Citera
2011-03-15, 18:08
Bannlyst
Oftast har dom fullt i frysen i grejor, Slänger dom ihop pizzan i elektriskt upvärmd ugn, stenugn gör koaz med pizzan.
Citera
2011-03-15, 18:12
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seiMo
Jag har jobbat på en pizzeria , och jag kan berätta hur man gör degen och kebabsåsen, eftersom det andra är redan "gjort"

Degen,

använder en skitstor matbredare
, detta blir jobbigt, eftersom det är väldigt konstiga mått.

typ,

En halv liter matolja
2 L vatten

blanda det

3 jäst pk

blanda det

i med 12 skopor vetemjöl, uppskattar skopan till 1L vilket jag tror den är,

dvs 12 L vetemjöl,

sen jäsa i runt 40h +

Kebabsås,

för en liten sats,

½ dl majonäs
½ dl filmjölk
½ msk peppar/salt
½ vitlök
-- sen tabasco om du vill ha det starkare!

om det är några mer frågor är det bara att ställa!

riktigt pissigt där jag jobbade btw.

Vet inte om jag räknat rätt, men det låter som att vattenmängden är något liten.. jag hamnar på 2000 ml vatten och 7200 gram mjöl, kan det stämma?

Ska testa din kebabsås nästa gång! Jag har letat efter en bra kebabsås.
Citera
2011-03-15, 18:21
Medlem
Little Joes avatar
Är det inte någon slags genomskinlig sås som de har på? Har alltid trott att det var något slags fett som droppat från pizzorna men det är tydligen en sås, kan det stämma?
Citera
2011-03-15, 18:31
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Joe
Är det inte någon slags genomskinlig sås som de har på? Har alltid trott att det var något slags fett som droppat från pizzorna men det är tydligen en sås, kan det stämma?

Det är nog fettet från t ex osten som svämmar över?
Citera
2011-03-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Turkpizzabagaren köper alla sina råvaror på Lidl och kvalitén blir därefter. Mängder med fett, totalt smaklös men fruktansvärt billig ost, inga som helst kryddor, en skinka som påminner om flottig wellpapp och så vidare.

Om du själv gör pizzan hemma så går du upp flera steg i råvarukvalitet även om du väljer billigare ICA-märken, därav den kraftigt förbättrade smaken.

Fast nu tror jag att TS menade att hans egen pizza smakade bättre än lågpristurkpizzan.

// Roger P.

Fast de flesta varorna på Lidl är ju samma sak som t ex ICA förutom att det är annat märke, de görs t o m i samma fabriker. Nu säger jag inte att allt är lika men många varor från Lidl är exakt samma sak som ICAs fast ett annat märke.

Källa: Min fästmö jobbar där och har varit på utbildningar där hon har fått höra detta.
Citera
2011-03-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Vet inte om jag räknat rätt, men det låter som att vattenmängden är något liten.. jag hamnar på 2000 ml vatten och 7200 gram mjöl, kan det stämma?

Ska testa din kebabsås nästa gång! Jag har letat efter en bra kebabsås.

som jag sa, jag vet inte de exakta måtten eftersom att man bara kastar i tills det blir bra, men försök få till det för enlight chefen så är det matoljan som är viktigast. Salt och socker är också en ingridigens men jag utesluter den när jag ska baka hemma! (mest för konservationen tror jag)

inga problem!

kan dock säga att kebabsåsen är godare dagen efter pga att vitlöken ger ifrån sig smak över natten
Citera
2011-03-15, 18:37
Medlem
Det är öl i tomatsåsen. Helt ärligt.
Citera
2011-03-15, 18:47
Medlem
Feberns avatar
Har du någonsin spottat på en pizza som du sedan har serverat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in