2011-02-17, 15:04
Medlem
christerys avatar
Detta med våg, morsan hade en typ http://stinamedk.se/wp-content/uploads/2010/07/k%C3%B6ksv%C3%A5g.jpg men vad jag vet användes den inte mycket. Kanske vid brödbak i större satser - vad vet jag. Men såg den inte ofta, kanske morsan körde på känsla. Man ser ju lite hur det blir, jag gör så i alla fall. Men då bakar jag inte nåt avancerat, sockerkaka eller så. Men 4 ägg är inte riktigt samma som 123,45g ägg direkt. (eller vad det nu blir)

Är det så jäkla noga? Då blir det inte pizzadeg för mig
Citera
2011-02-17, 18:49
Medlem
Hinner inte ta mig ut till ett förtorsköpcentrum tills imorgon och köpa en våg.
Så hur mkt väger en dl vete/durum mjöl?
Citera
2011-02-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittapa
Hinner inte ta mig ut till ett förtorsköpcentrum tills imorgon och köpa en våg.
Så hur mkt väger en dl vete/durum mjöl?

~60gr för vetemjöl
Citera
2011-02-19, 20:35
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittapa
Du har inte lust att konvertera din receptlista till volym istället för massa? Svårt för oss utan köksvåg.
Hade tänkt att göra minst två st långpannor med pizza, slica upp det och servera som lite tilltugg under kvällen.
Har ni några tips på härliga toppningar? Vad för ost, skinka och andra goa pålägg som man lätt hittar ute i handeln? Behöver inte vara det dyraste då det ska bli en del.

Det blir oerhört svårt att få till korrekta volymsiffror eftersom t ex mjöl riskeras att packas och du får mer i decilitermåttet än vad du räknat med.
Salt, olja osv är också svåra att få till exakt utan en våg.
Jag rekommenderar starkt att du investerar i en våg, helst digital. Med en våg kan du alltid reproducera din favoritdeg.

Ost : Jag brukar blanda en dyrare ost med en billig, t ex riven Västerbottenost med Gouda eller nån annan lågprisost.
Tomatsåsen : köper jag på burk som heter Mutti Polpa. Jag gillar den färska smaken plus att den inte är så rinnig men inte heller för klumpig i innehållet.
Skinka : hos delikatesshörnan som jag sedan strimlar. Behövs knappt en halv näve för annars blir det för salt.

Övrigt blir det gärna färska champinjoner eller ibland kantareller, tigerräkor, pilgrimsmusslor, Abbas musslor, tonfiskfilé på burk, vitfisk (! faktiskt gott), soltorkade tomater i olja... ja, listan kan göras lång.
Senast redigerad av pizzalover 2011-02-19 kl. 20:44.
Citera
2011-02-19, 20:37
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Detta med våg, morsan hade en typ http://stinamedk.se/wp-content/uploads/2010/07/k%C3%B6ksv%C3%A5g.jpg men vad jag vet användes den inte mycket. Kanske vid brödbak i större satser - vad vet jag. Men såg den inte ofta, kanske morsan körde på känsla. Man ser ju lite hur det blir, jag gör så i alla fall. Men då bakar jag inte nåt avancerat, sockerkaka eller så. Men 4 ägg är inte riktigt samma som 123,45g ägg direkt. (eller vad det nu blir)

Är det så jäkla noga? Då blir det inte pizzadeg för mig

Tyvärr är det så noga... innan jag började använda våg, hade jag alltid stora problem med att få konsistenta resultat. De som höftar eller kör på känsla kan möjligtvis klara sig utan våg om deras recept är flexibelt.
Citera
2011-02-19, 20:42
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Varför inte köpa en köksvåg istället? Den är värd varenda krona om man vill få bra resultat varje gång. Även de billiga vågarna duger till bakning. Har en jag köpte på Rusta för 129:- eller nåt med digital visning som visar lika korrekt som min OBH Nordica för 600:-. Dessutom går det snabbare och blir mindre disk eftersom man kan väga ner ingredienserna direkt i degbunken utan att behöva kladda med olika mått.

Väl talat.
En köksvåg och baker's % är vitala hörnstenar.
Citera
2011-02-19, 23:23
Medlem
christerys avatar
Jahapp, jag böjer mig för detta. Nästa bak som skall göras, blir med våg. Men mina kokböcker är likförb.. i dl osv.
Citera
2011-02-20, 17:09
Bannlyst
Hemgjord pizza blir oftast inte gott har testat en del.. Så blir lokala pizzerian capri championjer räkor skinka
Citera
2011-02-20, 19:13
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjutube89
Hemgjord pizza blir oftast inte gott har testat en del.. Så blir lokala pizzerian capri championjer räkor skinka
Så bara för att du "testat en del" drar du slutsatsen av att hembakad pizza inte är gott?
Citera
2011-02-20, 22:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Så bara för att du "testat en del" drar du slutsatsen av att hembakad pizza inte är gott?

Utav dom h@n smakat troligen, vad är problemet? Om jag ser en svart katt så antar jag att alla katter är svarta till jag vet mer eller...

Ökad glasskonsumtion leder till fler drunkningsolyckor åxå. Mina hempizzor är åxå sämre än butikens änsålänge. Men det är mina det. Dina har jag inte provat så det är svårt att säga nåt.

Var inte så negativ. Tänk rosa tankar...
Citera
2011-02-22, 13:43
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjutube89

Se det som en ljuvlig utmaning att försöka få pizzan smaka som de man kan köpa!
Det tar inte en dag eller några testtillfällen att uppnå detta, men skam den som ger sig. ^^
Jag har flera testare som anser att mina degar i princip smakar likadant och konsistensmässigt överenstämmer med pizzor man köper. Fast de kan ju säga såna saker för att vara snälla. :-P
Frugan är ärlig och säger vad hon tycker; Mina 24 timmars kalljästa degar tycker hon smakar som köpepizzor, rätt seghet och rätt krispighet i harmoni.

Jag kan inte vara neutral i min bedömning, det ska sägas, men jag brukar vara kritiskt inställd till sådant jag lagar. Jag utgår inte ifrån att det är gott bara för att jag har lagat det så att säga..(inte för att jag brukar laga speciellt många rätter!)
Men jag vill ändå hävda att hempizzor, kan, med en viss möda och rätt utrustning, ligga väldigt nära i smak och konsistens med köpepizzor (som håller en någorlunda bra kvalité - vissa pizzerior har pizzabakning som en sidobusiness och de ger inte helhjärtat när de bakar...och smakar därefter. en del restauranger producerar pizzor som i kvalité inte är mycket bättre än Billy's Panpizza).

Nån kanske invänder att jag fokuserar mycket på degen, men degen är det absolut viktigaste för att en pizza ska smaka pizza IMO... en dålig deg med bra topping blir som en god macka, men det är inte pizza. En bra deg med halvdåliga ingredienser smakar dock fortfarande pizza, och detta pg a degens smak och konsistens.

Min rangordning för pizzans "viktighetsfaktor" ser ut enligt följande :

1. Deg
2. Ost
3. Tomatsås
4. Topping
Citera
2011-03-05, 15:17
Medlem
TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Gluten-nätverket kanske utvecklades alldeles för mycket eller att du använde för lite vatten. En elastisk deg är inte samma sak som en elastisk deg med "spring back" (gummibandseffekten du beskrev). En elastisk deg går att töja ut utan att den drar ihop sig mer än några millimeter.
En pizzadeg ska vara elastisk, men "spring back" effekten är inte eftersträvansvärd, för då blir det ju mycket svårare att forma pizzan, ja, man blir rejält svettig av att forma en sån manuellt.
Det jag har kunnat observera hos diverse pizzerior är att degarna visserligen är elastiska men har ingen nämnvärd spring-back /gummisnoddseffekt.
Testa gärna receptet nedan om du tycker vill testa en metod som inte kräver mycket planering.

För två pizzor :

300 gram vanligt kärnvetemjöl (10 % protein)
160 ml ljummet vatten
2 matskedar olja (jag föredrar olivolja)
1 tesked socker
1/8 dels kub kronfågelns jäst
6 gram salt

1. Lös upp socker + jäst i vattnet och vänta i några minuter
2. Häll i oljan i vattenblandningen
3. Blanda mjöl och salt
4. Blanda vätskan i mjölet, lite i taget under tiden du försöker distribuera den med en spatel så att all mjöl kommer i kontakt med vätskan.
5. Knåda (helst med en degmaskin) i ca 10 min tills degen blir slät
6. Skär degen (dra inte i den) till två lika stora klumpar. Forma bollar av dessa tills de får en tajt/spänd yta. Trycker du till bollen med fingret lite lätt, ska den gropen återgå till ursprungligt läge.
7. Placera bollarna på ett fat och täck över med plastfolie (bakduk har alltid lett till en torr yta hos mig)
8. Låt jäsa i 30-40 minuter i rumstemperatur (ca +20 grader)
9. In i kylskåpet med bollarna (ca +8 C) och låt kalljäsa i 2-4 timmar (en relativt lång kalljäsning stärker glutennätverket)
10. Du kan använda de kalla degbollarna direkt utan problem.

Forma inte om degen eller knåda den ; det leder till en förstörd deg.

Ovan recept har aldrig gett mig svåra degbollar med "spring back".
Degen blir jämn, elastisk, lagom mjuk.

Bilder:

Före jäsning:
http://img221.imageshack.us/img221/7805/degh.jpg

Efter kalljäsning, i detta fall ca 24 h. Notera att storleken inte har ändrats nämnvärt. Jag använde lite för lite jäst, men degbollen ska ju inte bli överjäst. Pizzadegen smakade bra, min relativt objektiva bedömning är att degen i smak ligger nära en hyfsad pizzeriahak. Den klår inte den äkta svenska pizzan, den rätta brändheten och doften som genererats av en hög ugnsvärme går ju inte att kopiera:
http://img683.imageshack.us/img683/2716/deg2.jpg

Färdig pizza baserad på ovan recept men ca 6 h kalljäsning (dvs ca 53% vätskehalt och i en 220 graders ugn på förvärmd bakplåt):
http://img89.imageshack.us/img89/8501/pizzaz.jpg

Luftfickor med ovan recept :
http://img337.imageshack.us/i/luftficka.jpg/

Pizzaslice från en degklump som kalljäst i 24 timmar:
http://img27.imageshack.us/img27/1308/slicef.jpg

Tack för en grym deg. Använder den varje gång nu. Fungerar kanon att ha i kylen i ett par dagar och äta pizza igen. Brukar dubbla receptet och göra 4 bullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in