2003-09-29, 20:24
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Här kommer bild på en av mina pizzor:
tomatsås, ost, purjolök, röd och grön paprika, kyckling och curry... det var en god pizza minns jag

Ahh härligt...
Citera
2007-07-25, 13:38
Medlem
Axons avatar
Den stora tråden om pizzor. [ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.]

Jag älskar att göra hemmagjord pizza. Lägger på kycklingfile, kalvfärs och annat gott

Däremot hatar jag att göra själva degen Den ska bakas, jäsas och knådas ut (blir aldrig riktigt bra).

Därför undrar jag om man inte ska fråga den lokala pizzabutiken om man inte kan köpa färdig deg utav dem? Jag menar Kungsörnens pizzadeg är absolut inte onyttig (när man ska på bulk ) så pizzabagarens deg bör väl inte heller vara det?

Vad tror folk? Det skulle ju bli jävligt smidigt oavsett att slippa just degbakandet
Citera
2007-07-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag älskar att göra hemmagjord pizza. Lägger på kycklingfile, kalvfärs och annat gott

Däremot hatar jag att göra själva degen Den ska bakas, jäsas och knådas ut (blir aldrig riktigt bra).

Därför undrar jag om man inte ska fråga den lokala pizzabutiken om man inte kan köpa färdig deg utav dem? Jag menar Kungsörnens pizzadeg är absolut inte onyttig (när man ska på bulk ) så pizzabagarens deg bör väl inte heller vara det?

Vad tror folk? Det skulle ju bli jävligt smidigt oavsett att slippa just degbakandet

Jag gjorde det, degarna kostade 5 spänn styck../J.
Citera
2007-07-25, 13:44
Bannlyst
Du som gör din mat själv, ta en titt på en bakmaskin, de kan göra deg enkelt också.. har precis köpt en själv och det är en underbar maskin, ska prova göra pizzadeg i den nu när jag blev inspirerad, återkommer med hur den blev.. sen kan man göra sylt och marmelad också.. hehe..
Citera
2007-07-25, 14:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Du som gör din mat själv, ta en titt på en bakmaskin, de kan göra deg enkelt också.. har precis köpt en själv och det är en underbar maskin, ska prova göra pizzadeg i den nu när jag blev inspirerad, återkommer med hur den blev.. sen kan man göra sylt och marmelad också.. hehe..
Finns säkert mycket en bakmaskin kan göra men inte en riktig pizzadeg. Det krävs lite mer än så

~Paul~
Citera
2007-07-25, 15:44
Medlem
Zaxxons avatar
Du kan ju göra en stor laddning och frysa in degen i mindre klumpar (en per pizza), det brukar pizzeriorna göra. Har själv testat och det är helt OK.
Citera
2007-07-26, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Finns säkert mycket en bakmaskin kan göra men inte en riktig pizzadeg. Det krävs lite mer än så

~Paul~
Ok, tack för varningen, hade inte hunnit prova än.. då håller jag mig till mixerna som man blandar med vatten i en bunke..
Citera
2007-07-26, 09:08
Medlem
Någon som har ett bra recept på pizzadeg?

Hur länge ska den gäsa. Hr hört att pizzadeg ska gäsa kallt i 24 timmar. Ingen aning om det stämer dock.

(Jag måste hålla med om att hemmagjord pizza är oerhört mkt godare än sådan från pizzeriorna. Kan inte gbå ut och äta pizza längre. Tycker nästan att det är äckligt.
Citera
2007-07-26, 09:21
Medlem
mackapärs avatar
Kan vi göra denna tråd till "hembakade pizzatråden" eller det borde redan finnas en sån, jag har inte sökt

Vilken temperatur kör ni på?

Själv kör jag så hög som möjligt helst 300 grader har även förvärmt plåten.
Funderar på att köpa en pizzasten, någon som har erfarenhet av sån?

Hur gör ni tomatsåsen?

Själv använder jag färska tomater, lök ,vitlök , oregano , peppar , lite soya, socker, +ev lite ketchup.

Vilken ost använder ni?
Citera
2007-07-26, 09:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Ok, tack för varningen, hade inte hunnit prova än.. då håller jag mig till mixerna som man blandar med vatten i en bunke..
Det är nog ett klokt beslut.

Problemet är nämligen att den vanliga ICA-kunden inte får tag i mjölet som ger den där specifika pizzadegen, såvida man inte är beredd att importera det direkt från Italien eller har kontakter på ön Ven i Danska sundet . Det handlar nämligen om Durumvete, en sorts vetemjöl med extremt hög proteinhalt.

Själva tillagningen av degen är heller inte så enkel. Man börjar med en poolish (smet) på jäst, vatten och mjöl. Temperaturen är en viktig faktor här. Vattnet skall inneha en temp på ca 27-28 grader och smeten skall jäsa i ca en timme.

Efter detta gör man något som kallas bortgörning (grunddeg). Denna innehåller mjöl, salt och vatten plus den tidigare poolishen. Denna deg skall nu jäsa i form av små bullar (om det handlar om fler pizzor) och jäsa i ca 2 timmar i 24-26 graders rumsvärme.

Därefter formar man pizzorna (finns många olika sätt). Tänk också på att pizzan blir bäst om man tillagar den i stenugn eller gräddar den på 250 grader på sten, alternativt het plåt!

~Paul~
Citera
2007-07-26, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
1. Vilken temperatur kör ni på?

2. pizzasten, någon som har erfarenhet av sån?

3. Hur gör ni tomatsåsen?

Själv använder jag färska tomater, lök ,vitlök , oregano , peppar , lite soya, socker, +ev lite ketchup.

4. Vilken ost använder ni?
1. 250 grader

2. Ja, det blir ett avsevärt bättre resultat.

3. Jag kokar min egen. Det finns otaliga recept! Jag använder inte färska tomater direkt på pizzan eftersom degen då riskerar att bli alldeles för blöt.

4. Mozzarella

~Paul~
Citera
2007-07-26, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielJohansson
Hur länge ska den gäsa. Hr hört att pizzadeg ska gäsa kallt i 24 timmar. Ingen aning om det stämer dock.
Det går alldeles utmärkt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in