Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 22:02
  #1597
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Har nu införskaffat mig ett så kallat pizzastål. Inspirerad av irrbloss här i tråden och jag måste säga att det levererade redan efter första försöket! Väl investerade pengar.

Då är detta dessutom en färdigköpt deg från ICA i brist på bättre...

http://i.imgur.com/zeCJNSr.jpg
Fint mönster du fick till .
Citera
2017-06-24, 13:32
  #1598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fint mönster du fick till .

Tack!
Körde på ditt recept vid ett tidigare tillfälle med 69% vatten. Tycker degen blir väldig svår att baka ut och få till på ett snyggt sätt med så hög mängd utan olja dessutom, flyter liksom ut lite som den vill. Hur lyckas du där? Undrar även över mängden jäst. Vet du vad ett kryddmått torrjäst som du kör på motsvarar i % färskjäst i din deg?

Nästa test blir en sats varmjäsning, bulk plus bolljäsning( totalt 24h) med ca: 0.2% jäst,60% vatten,2%olja,2,8% salt samt en kalljäsning 2-3 dygn med samma specs förutom något mer jäst 0,5%.

Läste precis ut Pizza Napoletana: Jakten på en fulländad napoletansk pizza i hemmaugn, ombyggd grill och vedugn. Väldigt trevlig sommarläsning! Måste bli en trip till Falkenberg snart! ;-)
Citera
2017-06-27, 16:43
  #1599
Medlem
Dickenss avatar
Hej!

Precis införskaffat min första pizzasten och gjorde ett första test idag enligt ett recept som var postat i denna tråd strax ovan. Degen kalljäste i 24 h och jag upplevde att för att vara mitt första försök så lyckades jag väl helt ok. Degen var det bra spänst i, väldigt lätt att arbeta med och så.

Det jag inte lyckades med var att min pizzatopping, eller tomatsåsen, blev alldeles för rinnig trots att jag försökte vara sparsam med tomatsåsen. Det låg liksom som ett lager ovanpå degen och flöt. Vad kan problemet ha varit? Jag hade bara på krossade tomater, mozzarella och lite olivolja.

Sedan hade jag problem med att få av degen från spaden, inte hela världen men den fick inte den där runda formen som jag hade innan jag skjutsade in den i ugnen.
Citera
2017-06-27, 20:43
  #1600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Hej!

Precis införskaffat min första pizzasten och gjorde ett första test idag enligt ett recept som var postat i denna tråd strax ovan. Degen kalljäste i 24 h och jag upplevde att för att vara mitt första försök så lyckades jag väl helt ok. Degen var det bra spänst i, väldigt lätt att arbeta med och så.

Det jag inte lyckades med var att min pizzatopping, eller tomatsåsen, blev alldeles för rinnig trots att jag försökte vara sparsam med tomatsåsen. Det låg liksom som ett lager ovanpå degen och flöt. Vad kan problemet ha varit? Jag hade bara på krossade tomater, mozzarella och lite olivolja.

Sedan hade jag problem med att få av degen från spaden, inte hela världen men den fick inte den där runda formen som jag hade innan jag skjutsade in den i ugnen.


Vad för mozzarella använda du? Vissa sorter vätskar av sig rejält vid tillagning.

Mjölade du spaden något?
Citera
2017-06-28, 20:45
  #1601
Medlem
Någon här som sitter på ett killer-recept vad gäller surdegs-pizza? Har precis satt igång min första surdegsgrund(eko vetemjöl).

Undrar även om någon har lyckats bra med långjäsning i rumstemperatur? Verkar som alla här kör med kalljäsning? Funderar på att införskaffa regnmätare för att ha koll på degstatus under jäsningen. Känns nästan som ett måste när man varmjäser längre tid.

Kvällens pizza: http://i.imgur.com/hdAZi1th.jpg
Citera
2017-06-29, 20:46
  #1602
Medlem
Dickenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vad för mozzarella använda du? Vissa sorter vätskar av sig rejält vid tillagning.

Mjölade du spaden något?

Tack för svaret. Använde en vanlig mozzarella från Galbani om jag minns rätt, var ganska blöt men lät den rinna av en stund. Misstänker dock att jag använde alldeles för mycket ost dessutom. Men, det var första gången som sagt så vi tar nya tag till helgen Tack för svar
Citera
2017-07-11, 01:59
  #1603
Medlem
katastrofernas avatar
Har hållit på att baka mycket pizza de senaste 2 åren och känner nu att det är dags att uppgradera utrustningen lite, tänkte införskaffa pizzastål och en pizzaspade.
Hittade den här: http://pizzastal.se/product/gourmetstal vad tror ni om den?
Sen skulle jag uppskatta om någon hade bra tips på bra pizzaspade till vettigt pris.

När jag ändå håller på kan jag väl efterlysa ett ett bra recept på glutenfri pizzadeg, tänkte bjuda hem mina två tillverkare på pizza framöver men mamma är glutenintolerant.
Citera
2017-08-28, 19:39
  #1604
Medlem
Isnatts avatar
Har länge stört mig på att pålägg vätskar sig. Vanlig mozzarella exempelvis kan göra pizzan väldigt blöt. Jag har testat att skiva den och hänga den några timmar innan utan förbättring. Men i fredags hittade jag en mozzarella på city gross från Wernerssons. En 'rulle' på 500 gram.
Den var inte alls blöt som dom där bollarna i påse man brukar köpa. Dock var inte smaken så värst. Smakade inte illa men smakade inte så mycket. Brukar blanda mozzarella och prästost och den där mozzarellan var så att jag kunde riva den på rivjärn. Helt ok!
http://www.wernerssonost.se/produkte...d=mozzarella-1

Dessutom andra ingredienser som vätskar sig så brukar jag hänga jalapeños om jag ska ha på det och sen pressa dom i handen så dom blir ännu torrare.
Räkor köper jag ofta frysta med skal. Skalar och hänger dom så vätskan försvinner.
Min ugn går bara upp i 250c och brukar öppna luckan lite mellan varven för att släppa ut den fuktiga ånga som blir. Hade den blivit hetare hade det kanske varit mindre problem med vätskan från råvaror.
Citera
2017-09-03, 18:08
  #1605
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
Har hållit på att baka mycket pizza de senaste 2 åren och känner nu att det är dags att uppgradera utrustningen lite, tänkte införskaffa pizzastål och en pizzaspade.
Hittade den här: http://pizzastal.se/product/gourmetstal vad tror ni om den?
Sen skulle jag uppskatta om någon hade bra tips på bra pizzaspade till vettigt pris.

När jag ändå håller på kan jag väl efterlysa ett ett bra recept på glutenfri pizzadeg, tänkte bjuda hem mina två tillverkare på pizza framöver men mamma är glutenintolerant.

Hur går det med pizzastålet? Är nyfiken på konceptet i sig och huruvida det lämpar sig för både tunna och tjocka pizzor. Misstänker att tjockpizzan blir antingen bränd undertill eller att degen inte färdiggräddad...? Hmm.

Vilka erfarenheter har du gjort?
Citera
2017-09-03, 18:50
  #1606
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Hej!

Precis införskaffat min första pizzasten och gjorde ett första test idag enligt ett recept som var postat i denna tråd strax ovan. Degen kalljäste i 24 h och jag upplevde att för att vara mitt första försök så lyckades jag väl helt ok. Degen var det bra spänst i, väldigt lätt att arbeta med och så.

Det jag inte lyckades med var att min pizzatopping, eller tomatsåsen, blev alldeles för rinnig trots att jag försökte vara sparsam med tomatsåsen. Det låg liksom som ett lager ovanpå degen och flöt. Vad kan problemet ha varit? Jag hade bara på krossade tomater, mozzarella och lite olivolja.

Sedan hade jag problem med att få av degen från spaden, inte hela världen men den fick inte den där runda formen som jag hade innan jag skjutsade in den i ugnen.


Krossade tomater är i regel en mkt rinnig historia och utgör i sig inte en vidare bra tomatsåsbas för pizza.
För att slippa en soggy pizza föreslår jag därför att du kokar ner/ihop de krossade tomaterna i en kastrull (tillsammans med med oregano, salt och en nypa brunt socker). --> Mindre vätska + mkt mustigare smak på tomatbasen.

Vill du dock ha det asketiskt och expressartat kan du sila av de krossade tomaterna så att dessa blir mer av en röra eller ett mos som du därefter kan bre ut på degen.
__________________
Senast redigerad av kanelkaka 2017-09-03 kl. 18:52.
Citera
2017-09-03, 23:47
  #1607
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Hur går det med pizzastålet? Är nyfiken på konceptet i sig och huruvida det lämpar sig för både tunna och tjocka pizzor. Misstänker att tjockpizzan blir antingen bränd undertill eller att degen inte färdiggräddad...? Hmm.

Vilka erfarenheter har du gjort?
Det går kanonbra, fyllde 25 för ett par veckor sedan och fick ett stål av föräldrarna, det är från samma butik som jag länkade fast det som heter Norrland. I 1,5 vecka så gjordes det pizza för att experimentera med uppvärmningstid, placering i ugn, tjocklek på bottnen osv. Bottnen blev sjukt krispig men fick ingen färg så jag kör på lite lägre höjd i ugnen än vad de rekommenderar så jag kan ha pizzan inne lite längre utan att det blir bränt uppe på så nu blir det både krispigt och för en fin ljusbrun färg.
Angående tjocklek så har jag som tjockast gjort lite tunnare än en Iphone 7 och det fungerade bra. Nästa gång det blir en degsats så ska jag prova göra en pizza med lika tjock botten som en Billys för att se hur det blir.

Här är iaf en bild på den första pizzan som gjordes med stålet
http://i67.tinypic.com/2qx5ks0.jpg
__________________
Senast redigerad av katastroferna 2017-09-03 kl. 23:55.
Citera
2017-09-08, 12:10
  #1608
Medlem
Cameltotems avatar
Är pizzastål det bästa om man inte har tillgång till vedugn eller grill?

Har testat gjort i gjutgärn några gånger och det är rätt gott men hur mycket bättre är stål än en pizzasten? Pizzasten suger tycker jag, vit botten hur man än gör.


Uuni 3 är det något att ha eller? Riktigt jäkla sugen på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback