2007-07-25, 13:34
Medlem
Vet ej om jag är inne på rätt Forum. Hittade inget om Datorhjälp så jag valde Datoranvändning - MS Windows.

Jag har en hyffsat bra dator. Mitt OS är då Microsoft Windows.
Det händer att datorn bara fryser, allt laggar fast och det släpper aldrig.
Jag blir tvungen att stänga av datorn bakifrån och sätta på igen.
Detta är otroligt störande då man sitter med ett arbete eller spel.
Det händer inte vid något speciellt tillfälle (t.ex. om jag haft datorn på länge) eller något sådant. Närsomhelt när datorn får för sig så fryser den allt.

Någon som har en aning?
Citera
2007-07-25, 13:38
Medlem
jastors avatar
Nånting jag vart med om som du beskriver är när antivirusprogrammet började fippla med filer man höll på att ladda ner med uTorrent/Azureus. Kanske nått sånt? Prova att lägga till download mappen i excludelistan.

Iofs kanske detta inte har nånting att göra med just ditt problem.
Citera
2007-07-25, 13:43
Medlem
Nej, det tror jag inte

Det här har inget med något visst program att göra (tror jag).
Det här problemet har hållt på i år nu. Långt innan jag fixade uTorrent eller det antivirus jag nu kör med.
Citera
2007-07-25, 14:22
Medlem
927s avatar
kolla loggboken, system och program
Citera
2007-07-25, 14:27
Medlem
plicken117s avatar
händer det oftast när du gör något med datorn? alltså, spelar ett lite mer krävande spel eller kan det även hända när du endast surfar?
kan ju vara värmeproblem om det bara händer när du kör tyngre saker.
Citera
2007-07-26, 13:10
Medlem
Det händer oftast när jag spelar ett spel, men det kräver inte alls mycket. Spelet heter Tibia. Så vitt jag vet kräver Tibia inte mycket alls. Det händer ju också ibland när jag bara sätter på Vegas 4.0 (program där man gör filmklipp). Det kan ju också hända bara jag har MSN och Winamp på också.
Jag tror inte det har med att det blir för varmt, nej. För att detta kan hända bara 20-30 minuter efter att jag sattit på datorn.

Jag fick höra ett tips om att det kan vara Power Drivern (om den nu heter så?), d.v.s. den som ger ström till komponenterna, inte ger ut tillräckligt med ström.
Kan det vara så?

Någon som har någon tips? ska jag stänga av vissa onödiga processer på processorn (när man går in på Aktivitetshanteraren)?

Väntar på svar! Tack!
Citera
2007-07-26, 13:30
Medlem
927s avatar
installera programmet pc wizard 2007 och kolla runt lite lite i det, tex temp och volt.

du menar nätaggregatet, vet du hur många watt det ligger på?
Citera
2007-07-27, 23:55
Medlem
Jag tror det ligget på ca 250 Watt. Jag har inte mycket komponenter i datorn så det behövs nog inte mer, eller?
Min dator väger väldigt lite :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in