Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Ni som ENDAST vill sova på Imovane och inte flumma, hur ofta tar ni Imovane med tanke på att undvika tolerans och beronde?
Jag tar 10 MG var 3:e eller 4:e dag. Får 30 x 5 MG i månaden av läkaren.
Har haft imovane utskrivet i dryga 2 år, har utskrivet 30tabletter/månad.
Har ingen tolerans att tala om.
Det viktiga är att ha en-tre dagar då man vilar från tabletterna per vecka för att ej toleransen ska byggas på.
Ibland har det hänt att jag har tagit varje natt under någon veckas tid och vid få tillfällen har jag behövt 15mg för att somna. Regel jag har är att aldrig gå över 15mg och väldigt sällan över 10mg.
När man hamnar i perioder där man tar varje dag är det viktigt att ha något som bryter mönstret, exempelvis mirtazapin eller theralen.
Vanligtvis så äter jag 5-7,5mg 4 gånger per vecka i snitt, hållar man sig till det så utvecklar man ingen tolerans, eller obetydlig tolerans. Så varva med antihistaminer, det går även att varva med andra bensopreparat även om det har korstolerans så tar det längre tid att bygga tolerans enligt mig.
Varvar antihistaminer, imovane och stilnoct. Ibland händer det att jag tar xanor eller iktorivil istället.
Klarat mig två år på detta och kan fortfarande somna på 5mg oftast.
Provar jag att helt skippa alla tabletter så sover jag inte alls, eller väldigt lite. Lider av medel till svåra sömnproblem, och har gjort det sedan 10 års åldern, imovane har gjort att jag kan ha ett fungerande liv

Edit; ni som lider av sömnproblem och får imovane/liknande, förstör inte medicinen genom att flumma på höga doser, inte värt det.