Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-27, 11:18
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Är jag pigg som en mört somnar jag inte av dom, och varför skulle jag vilja sova när jag är pigg?
Är jag alltifrån småtrött till ordentligt trött somnar jag inom en timme.

Zolpidem/Stilnoct och Zopiklon är ingen sömntablett utan en insomningstablett.
Zopiklon har dock en något längre halveringstid än dom andra.
Det är en viss skillnad.

Anledningen till att jag frågade var att jag igår när jag skrev inlägget var ganska nedstämd och smått illameånde och ville sova bort det i brist på annat, även om klockan bara var runt halv åtta. Hade dessutom sovit dåligt natten innan som gjorde att jag var seg, men direkt trött var jag inte.

Tog i alla fall två Stilnoct och somnade 20 minuter efter att jag lagt mig i sängen. Idag när jag vaknade efter att ha sovit nästan 12 timmar mår jag bättre igen!
Citera
2013-03-27, 13:16
Medlem
Leskys avatar
Ni som ENDAST vill sova på Imovane och inte flumma, hur ofta tar ni Imovane med tanke på att undvika tolerans och beronde?

Jag tar 10 MG var 3:e eller 4:e dag. Får 30 x 5 MG i månaden av läkaren.
Citera
2013-03-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Ni som ENDAST vill sova på Imovane och inte flumma, hur ofta tar ni Imovane med tanke på att undvika tolerans och beronde?

Jag tar 1½ tbl dvs 10 mg per "natt" - har gjort det säkert snart i ett år. Ingen toleransökning. Det är inga problem med att få läkaren att skriva ut dessa, men det kan bero på att jag är äldre, dvs ingen ungdom längre Har inte försökt sova utan Imovane under detta år.
Citera
2013-03-27, 22:36
Medlem
Får också utskrivet 1.5 per natt.
Det där med toleransen går upp och ner för mig.
När jag har extremt mycket ångest och försöker sova bort en stund på dagen tar jag ju ett par tabletter vilket alltid är en dålig idé.
För det mesta somnar jag inte, men jag brukar bli lugnare iallafall.

Sista veckorna har jag dock hållit mig vaken alla dagar förutom en och det märks direkt på toleransen.
En Imovane när jag ska sova (Theralen 2-3 timmar innan) och en halv Imovane på efternatten då jag ofta vaknar.
Det har funkat fint, förutom en kväll när jag fick ta 2 för att somna in.

Har ätit Theralen + Imovane i flera års tid och är väldigt glad att jag kunnat dra ner på Imovanen så det inte hinner ta slut mellan gångerna jag får det utskrivet (30 st var tredje vecka).
Citera
2013-03-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenapena
Får också utskrivet 1.5 per natt.
Det där med toleransen går upp och ner för mig.
När jag har extremt mycket ångest och försöker sova bort en stund på dagen tar jag ju ett par tabletter vilket alltid är en dålig idé.
För det mesta somnar jag inte, men jag brukar bli lugnare iallafall.

Sista veckorna har jag dock hållit mig vaken alla dagar förutom en och det märks direkt på toleransen.
En Imovane när jag ska sova (Theralen 2-3 timmar innan) och en halv Imovane på efternatten då jag ofta vaknar.
Det har funkat fint, förutom en kväll när jag fick ta 2 för att somna in.

Har ätit Theralen + Imovane i flera års tid och är väldigt glad att jag kunnat dra ner på Imovanen så det inte hinner ta slut mellan gångerna jag får det utskrivet (30 st var tredje vecka).

Jag har läst en del här på forumet och jag förstår inte hur ni kan uppleva att Imovane är ångestdämpande? Jag brukar "bara" somna på det- det är ju en insomningstablett men att den skulle ha en ångestdämpande effekt förstår jag inte riktigt.
Citera
2013-03-28, 00:10
Medlem
Stone..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
Jag har läst en del här på forumet och jag förstår inte hur ni kan uppleva att Imovane är ångestdämpande? Jag brukar "bara" somna på det- det är ju en insomningstablett men att den skulle ha en ångestdämpande effekt förstår jag inte riktigt.
Skaffa ångest så får du se.
Citera
2013-03-28, 02:39
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:

Har haft imovane utskrivet i dryga 2 år, har utskrivet 30tabletter/månad.
Har ingen tolerans att tala om.
Det viktiga är att ha en-tre dagar då man vilar från tabletterna per vecka för att ej toleransen ska byggas på.
Ibland har det hänt att jag har tagit varje natt under någon veckas tid och vid få tillfällen har jag behövt 15mg för att somna. Regel jag har är att aldrig gå över 15mg och väldigt sällan över 10mg.
När man hamnar i perioder där man tar varje dag är det viktigt att ha något som bryter mönstret, exempelvis mirtazapin eller theralen.
Vanligtvis så äter jag 5-7,5mg 4 gånger per vecka i snitt, hållar man sig till det så utvecklar man ingen tolerans, eller obetydlig tolerans. Så varva med antihistaminer, det går även att varva med andra bensopreparat även om det har korstolerans så tar det längre tid att bygga tolerans enligt mig.
Varvar antihistaminer, imovane och stilnoct. Ibland händer det att jag tar xanor eller iktorivil istället.
Klarat mig två år på detta och kan fortfarande somna på 5mg oftast.
Provar jag att helt skippa alla tabletter så sover jag inte alls, eller väldigt lite. Lider av medel till svåra sömnproblem, och har gjort det sedan 10 års åldern, imovane har gjort att jag kan ha ett fungerande liv
Edit; ni som lider av sömnproblem och får imovane/liknande, förstör inte medicinen genom att flumma på höga doser, inte värt det.
Citera
2013-03-28, 05:36
Medlem
lovezeros avatar
Stillnoct

stille måste vara djävulens påfund. Jag har god självdisciplin annars när det gäller att inte låta något "ta över" och fylla åt en grå vardag, där det börjar spåra ur. Jag har aldrig tillåtit mig själv att ha längtan efter något utan att snabbt hindra det med förnuftet. Tyvärr är jag lite förbluffad, över stillen.

innan har stille aldrgi fungerat på mig så jag förstod inte grejen med det.
För 2 veckor sedan tog jag 40mg. Jag är inte vann preparat som slår på så snabbt så det blev en chock. Jag visste egentligen inte vilket rus jag hade att vänta mig. Min värld var i 4 delar. Efter 15-30min skulle jag gå hemmåt på en promenad och det var lustigt. Jag försökte "gå in" mitt synfält så jag gick sick sack, för att delarna skulle sjunka ihop från 4 till 1. Jag kom ned till 2 ½ del.
Slocknade efter detta.

i måndags körde jag igen efter 2 veckor av förväntan och längtan. Jag och min bästa vän skulle göra middag och när hon kommer ut och ska be mig hacka grönsaker är jag väck. Vi äter, tydligen? jag minns att vi åt. Efter att vi ätit frågar jag henne "har vi ätit??".. varpå hon svarar "ja vi har ätit!"... jag frågar igen "okej vi åt, men var det gott då? det vi åt?".
Jag hade suttit med kniven i handen som var en död fisk och hon hade stirrat på mig och tänkte "NEJ du ska inte hacka något". Jag spydde och var inne på i badrummet en lååång stund. På morgonen såg bordet ut som att två 3-åringar utan haklapp och föräldrar, ätit där (se slaffsat). Alla kranar i badrummet stod på och jag hade sovit som en prinsessa.

jag är ganska "kär" i stillisar. Det otäcka är att jag gilla lite kontrollförlusten, att i vaket tillstånd faktiskt bli väck och inte vara i verkligheten, för att sedan sova som en gudinna.

jag undrar hur fort det går att utveckla ett beroende av det här. Jag tänkte köra en dag till. Jag vill hålla det på en bra nivå precis som med allt annat.

kanske är det så att man tappar kontrollen, över det även om man skulle flöddra 2grr månaden?!
Senast redigerad av lovezero 2013-03-28 kl. 05:41.
Citera
2013-03-28, 07:36
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
Imovane är som sagt en insomningstablett och går man och lägger sig somnar man, stannar man uppe blir man rusfylld och får ångestdämpande effekt.
Citera
2013-03-28, 13:24
Medlem
T-L-Ks avatar
Tog 15mg imovane och 2 rör theralen kl 00.00 igår, och ytterligare 12.5mg imovane och två rör theralen.
Känner mig fortfarande lite flöddrig och min redbull smakar metalliskt skit.

Imovane ruset som förut var så roligt och härligt är försvunnet för mig nu, måste ta ett uppehåll på en vecka nu sen bara använda 7.5-10mg då och då för att kunna somna.
Citera
2013-03-28, 18:13
Medlem
LemPicas avatar
Citat:

Jag lyckades hålla toleransen borta i cirka 7 års tid trots att jag tog 10 mg per natt.
Det fuckades tyvärr upp när jag blev allvarligt sjuk och fick en herrans massa mediciner som tyvärr är korstoleranta med Zolpidem/Stilnoct o. dyl.
Så nu har jag en sjuk tolerans som gör att jag måste ta doser som vanligtvis knockar en häst, men inte mej :S

Dock rekommenderar läkarna alltid oregelbunden användning, det vill säga aldrig varje natt.
Citera
2013-03-28, 19:13
Medlem
En liten fråga: Jag har för tillfället tillgång till både stillisar och Imovane.
Går de att blanda, alltså om jag inte kan somna på en Imovane kan jag testa med en stillis på det.
Funkar det eller är det ett no-no?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in