2026-03-10, 00:30
Medlem
Är det ingen skillnad mellan Imovane/Stilnoct (zopiklon/zolpidem) eller?
Citera
2026-03-10, 17:02
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smellpuss
Är det ingen skillnad mellan Imovane/Stilnoct (zopiklon/zolpidem) eller?

I Sverige så är Zopiklon förstahandsvalet, Zolpidem anses vara mer potent mer milligram än Zopiklon. Zopiklon kan även orsaka en smakförändring dvs att man upplever en metallisk smak när man dricker/äter. Sen har Zolpidem en snabbare insättande effekt - därför rekommenderas starkt starkt att man lägger sig snabbt efter intag för att undvika förvirring, märkliga sömnbeteenden och hallucinationer. Effekten av Zopiklon varar längre.
Citera
2026-03-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Fan har börjat må absolut piss dåligt dagen efter jag tagit Imovane nu det senaste alltså, jag sover bra & mår kanon på dom tills jag somnar absolut. Men fy fan det känns som man går i en dimma hela nästa dag och är brutalt deprimerad typ.

Har haft dom i över 3 månader i sträck nu dagligen, det är först nu på senare dar jag märker att dom faktiskt drar ner mig psykiskt ganska mycket faktiskt som rinner ut över min vakna tid. Är det någon som känner igen sig?

Sen blir ju detta givetvis en ond cirkel där jag behöver dom för att verkligen somna, tar imovane - somnar - vaknar - mår dåligt resten av dagen - läggdags - kan inte somna - tar imovane - Sen går det runt. Och jag är i denna cirkeln just nu och det är inte roligt.

Näe. Låter som du fått Propavan. Dom är man verkligen seg av dagen efter. Har aldrig några problem efter zopiklon. Tar max en halv tablett, oftast en kvarts.
Citera
2026-03-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
I Sverige så är Zopiklon förstahandsvalet, Zolpidem anses vara mer potent mer milligram än Zopiklon. Zopiklon kan även orsaka en smakförändring dvs att man upplever en metallisk smak när man dricker/äter. Sen har Zolpidem en snabbare insättande effekt - därför rekommenderas starkt starkt att man lägger sig snabbt efter intag för att undvika förvirring, märkliga sömnbeteenden och hallucinationer. Effekten av Zopiklon varar längre.

Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Näe. Låter som du fått Propavan. Dom är man verkligen seg av dagen efter. Har aldrig några problem efter zopiklon. Tar max en halv tablett, oftast en kvarts.

Är det svårt att få Imovane utskrivet om man redan fått bl.a. Propavan utskrivet? Ska man fråga läkaren om man får testa Imovane eller vad ska man säga?
Citera
Igår, 01:05
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smellpuss
Är det svårt att få Imovane utskrivet om man redan fått bl.a. Propavan utskrivet? Ska man fråga läkaren om man får testa Imovane eller vad ska man säga?
Säg att propavanen inte funkar och att du vill ha nåt annat men nämn inte läkemedelsnamn som imovane, det är det absolut dummaste du kan göra.
Vet dem att du känner till såna mediciner så får du det väldigt svårt att få dem utskrivna då dem kan misstänka att du vill bli skön på medicinen och detta kan inte nog understrykas - spela dum och låtsas som att du är total lekman och säg bara att det dem ger dig inte funkar och fortsätt så tills du får det du behöver. Det är så jag gjort och nu får jag hämta ut ett 30 pack 7,5mg imovane i månaden plus lite annat kul

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in