Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorne71
Tar mellan en och två iMovane 7.5mg inför kvällen. Dom gör sitt jobb, men den här sköna känslan har nästan helt och hållet försvunnit. Funderar på ett litet uppehåll för att se om vi kan få den tillbaka samt sänka toleransen lite.
''Den här sköna känslan'' försvinner tyvärr vid regelbundet bruk. Själva ruseffekten, som man får i början. Jag har ätit Imovane i princip varje kväll (7.5 mg, vanligtvis) sedan juni 2015 och redan efter några veckor av regelbundet bruk (medicinsk dos, insomningssyfte), så försvann den där sköna effekten. Det enda som kvarstår idag är väl en milt lugnande effekt, som hjälper mig att komma till ro och somna in. Min läkare vill inte höja dosen över 7.5 mg heller och jag är osäker på om det skulle göra någon större skillnad. Har testat att byta till Stilnoct (10 mg) för något år sedan, men där var effekten ännu sämre (jag har för mig att Zopiklon och Zolpidem är korstoleranta, så det kanske är förklaringen) - fick dessutom ökad ångest dagen efter. Men vill du ha tillbaka den ursprungliga effekten, så är nog en paus på åtminstone några veckor att rekommendera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorne71
Vad tror ni om att ta två iMovane på flyget för att få lite lugn? Dagsflyg. Slutat med alkoholen så det är inget alternativ för en lite lugnare flygresa.
Har gjort kombinationen en gång till Bkk. Då jag lyckades pula imig både iMovane och wirre. Kan tala om att jag blev väckt i Bangkok sist kvar på planet med orden, sir you have to wake up we are in Bangkok,

Om tabletterna ändå har börjat förlora sin effekt, så är det väl ingen idé att ta dem? No offence, men du verkar inte ha världens bästa självkontroll, så risken finns ju att du får för dig att komplettera tabletterna med alkohol och det kan ju sluta illa. På ett flyg, dessutom. Är det ångestdämpning som du är ute efter (flygnerver eller whatever), så rekommenderar jag Sobril eller Stesolid att ta vid behov. Är det att flumma, som du är ute efter, så rekommenderar jag ingenting, då tablettflummande inte är att rekommendera på flygplan om någonting skulle gå snett. Är det sömn, som du är ute efter, så finns det andra alternativ (som du kan prova ut
innan flygresan): Lergigan, Propavan, Nozinan. Etc.