2016-12-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Jag skulle säga att man blir skön i kroppen

Och jag skulle säga man känner ingenting. Men de är ju från person till person
Citera
2016-12-21, 23:22
Medlem
Tar mellan en och två iMovane 7.5mg inför kvällen. Dom gör sitt jobb, men den här sköna känslan har nästan helt och hållet försvunnit. Funderar på ett litet uppehåll för att se om vi kan få den tillbaka samt sänka toleransen lite.
Citera
2016-12-22, 22:22
Medlem
Vad tror ni om att ta två iMovane på flyget för att få lite lugn? Dagsflyg. Slutat med alkoholen så det är inget alternativ för en lite lugnare flygresa.

Har gjort kombinationen en gång till Bkk. Då jag lyckades pula imig både iMovane och wirre. Kan tala om att jag blev väckt i Bangkok sist kvar på planet med orden, sir you have to wake up we are in Bangkok,
Citera
2016-12-23, 07:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Tar mellan en och två iMovane 7.5mg inför kvällen. Dom gör sitt jobb, men den här sköna känslan har nästan helt och hållet försvunnit. Funderar på ett litet uppehåll för att se om vi kan få den tillbaka samt sänka toleransen lite.

''Den här sköna känslan'' försvinner tyvärr vid regelbundet bruk. Själva ruseffekten, som man får i början. Jag har ätit Imovane i princip varje kväll (7.5 mg, vanligtvis) sedan juni 2015 och redan efter några veckor av regelbundet bruk (medicinsk dos, insomningssyfte), så försvann den där sköna effekten. Det enda som kvarstår idag är väl en milt lugnande effekt, som hjälper mig att komma till ro och somna in. Min läkare vill inte höja dosen över 7.5 mg heller och jag är osäker på om det skulle göra någon större skillnad. Har testat att byta till Stilnoct (10 mg) för något år sedan, men där var effekten ännu sämre (jag har för mig att Zopiklon och Zolpidem är korstoleranta, så det kanske är förklaringen) - fick dessutom ökad ångest dagen efter. Men vill du ha tillbaka den ursprungliga effekten, så är nog en paus på åtminstone några veckor att rekommendera.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Vad tror ni om att ta två iMovane på flyget för att få lite lugn? Dagsflyg. Slutat med alkoholen så det är inget alternativ för en lite lugnare flygresa.

Har gjort kombinationen en gång till Bkk. Då jag lyckades pula imig både iMovane och wirre. Kan tala om att jag blev väckt i Bangkok sist kvar på planet med orden, sir you have to wake up we are in Bangkok,

Om tabletterna ändå har börjat förlora sin effekt, så är det väl ingen idé att ta dem? No offence, men du verkar inte ha världens bästa självkontroll, så risken finns ju att du får för dig att komplettera tabletterna med alkohol och det kan ju sluta illa. På ett flyg, dessutom. Är det ångestdämpning som du är ute efter (flygnerver eller whatever), så rekommenderar jag Sobril eller Stesolid att ta vid behov. Är det att flumma, som du är ute efter, så rekommenderar jag ingenting, då tablettflummande inte är att rekommendera på flygplan om någonting skulle gå snett. Är det sömn, som du är ute efter, så finns det andra alternativ (som du kan prova ut innan flygresan): Lergigan, Propavan, Nozinan. Etc.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2016-12-23 kl. 07:24.
Citera
2016-12-24, 04:26
Medlem
Jag tror jag kan ha börjat få ångest sent på eftermiddagen av Imovane. Eller är det något annat? Har inte haft sån här ångest tidigare i alla fall. Kan det vara någon, hm, slags eftermiddags-abstinens ??
Citera
2016-12-24, 04:34
Medlem
ÄR Imovane verkligen benzo förresten? Jag tycker den är extremt svår sluta med hursomhelst... Jag höll uppe en vecka, trillade dit igen...
Citera
2016-12-24, 04:43
Medlem
Kan man få lite ångest och depp av att försöka sluta med Imovane? Inte "bara" sömnproblem?!
Citera
2016-12-24, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
''Den här sköna känslan'' försvinner tyvärr vid regelbundet bruk. Själva ruseffekten, som man får i början. Jag har ätit Imovane i princip varje kväll (7.5 mg, vanligtvis) sedan juni 2015 och redan efter några veckor av regelbundet bruk (medicinsk dos, insomningssyfte), så försvann den där sköna effekten. Det enda som kvarstår idag är väl en milt lugnande effekt, som hjälper mig att komma till ro och somna in. Min läkare vill inte höja dosen över 7.5 mg heller och jag är osäker på om det skulle göra någon större skillnad. Har testat att byta till Stilnoct (10 mg) för något år sedan, men där var effekten ännu sämre (jag har för mig att Zopiklon och Zolpidem är korstoleranta, så det kanske är förklaringen) - fick dessutom ökad ångest dagen efter. Men vill du ha tillbaka den ursprungliga effekten, så är nog en paus på åtminstone några veckor att rekommendera.

Om tabletterna ändå har börjat förlora sin effekt, så är det väl ingen idé att ta dem? No offence, men du verkar inte ha världens bästa självkontroll, så risken finns ju att du får för dig att komplettera tabletterna med alkohol och det kan ju sluta illa. På ett flyg, dessutom. Är det ångestdämpning som du är ute efter (flygnerver eller whatever), så rekommenderar jag Sobril eller Stesolid att ta vid behov. Är det att flumma, som du är ute efter, så rekommenderar jag ingenting, då tablettflummande inte är att rekommendera på flygplan om någonting skulle gå snett. Är det sömn, som du är ute efter, så finns det andra alternativ (som du kan prova ut innan flygresan): Lergigan, Propavan, Nozinan. Etc.

Trodde läkare var mer pigga på att skriva ut Imovane än Sobril??

(Nozonan tycker jag är fruktansvärt, man blir ju helt "borta" dagen efter...)
Citera
2016-12-24, 04:46
Medlem
UpInSmoke3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
Kan man få lite ångest och depp av att försöka sluta med Imovane? Inte "bara" sömnproblem?!

Ja, det är inget konstigt om du känner så.
Citera
2016-12-24, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeLikeBenzo
Nån vecka eller 2!

Tack! Jag lyckades hålla uppe en vecka - jobbigt - men nu föll jag igen och använder igen. Men nu kan jag ändå inte sova... :/
Citera
2016-12-24, 05:59
Medlem
Jag har "bara" tagit Imovane i medicinskt syfte. Utskrivet av läkare mot sömnproblem.

Skulle vilja sluta - EN av anledningarna är att jag tycker jag får jätteobehaglig dags-abstinens, även om jag inte är hundra procent säker på att det är Imovane som ställer till det. Men det är fruktansvärt obehagligt.

Jättesvårt sluta tycker jag.

Någon/några som har tips?
Finns det sätt som gör det lättare?
Minskar man dosen gradvis eller kör Cold Turkey? Försökte det sistnämnda först, men efter en vecka "föll jag" och tog Imovane igen.
Citera
2016-12-24, 06:03
Medlem
Heter det att man är läkemedelsberoende fast man bara tagit den dos ens läkare ju skrivit ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in