2007-07-23, 19:53
Medlem
sandra_ns avatar
Ok.. Tnkte kpa en luftkonditionering behver lite tips. Kollade p dessa tv varav den p Clas inte behver ha nn utslang. Hur funkar detta? Och hur funkar det med slang?
Vilken r bst?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336962&view=links

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=14691470

Tacksam fr hjlp!
Citera
2007-07-23, 20:06
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Ok.. Tnkte kpa en luftkonditionering behver lite tips. Kollade p dessa tv varav den p Clas inte behver ha nn utslang. Hur funkar detta? Och hur funkar det med slang?
Vilken r bst?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336962&view=links

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=14691470

Tacksam fr hjlp!

Slang r vl enklast. Kondensatet rinner ut genom den och du r av med fukten. Nackdelen r att du behver ett avlopp, hl i vggen eller s fr du ppna ett fnster och sticka ut slangen genom det. Det r dock inga floder det handlar om, s att ha ett uppsamlingskrl av samma typ som man har i kondenstorktumlare kan ocks vara en bra variant.

I den som Clas Ohlson sljer s frngas kondensatet och fljer med luften ut i rummet igen. Hur det r att ha ett sdant aggregat i praktiken har jag ingen aning om.

Jag r bekvm av mig och frordar slang, om man vet var man skall gra av den.
Citera
2007-07-23, 20:16
Medlem
sandra_ns avatar
Ok. Jag har ett ventilationsrr. Dock r det typ 7 meter lngt innan det gr ut, sen vet jag inte konditionen p det.

r det bara att stta p utblsslangen dr?
Citera
2007-07-23, 20:34
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ok. Jag har ett ventilationsrr. Dock r det typ 7 meter lngt innan det gr ut, sen vet jag inte konditionen p det.

r det bara att stta p utblsslangen dr?

Det som kommer ur slangen r bara vattendroppar, och som sagt inga floder. Jag vet inte om du har tnkt p att man p sommaren kan se en liten vattenflck formas under bilen nr man parkerar den. Det r kondensat frn luftkonditioneringen som som skapar den flcken. Har du tnkt p det s vet du ungefr vilka mngder det handlar om.

Ditt rr lr vl duga, om det r vattenttt samt om vattnet har en mjlighet att rinna ut genom det s att du inte fr det tillbaka in i rummet.

Jag har minnen frn en tidigare arbetsplats dr byggnadens centrala klimatanlggning inte var den bsta. Dr hnde det med jmna mellanrum att jag fick ha ett portabelt luftkonditioneringsaggregat fr att inte d av vrmeslag. Det var firman som skulle serva byggnadens centrala anlggning som stllde dit dem som temporra lsningar, s jag har sett ett antal fabrikat och modeller (alla med slang dock). Jag har inget srskilt ont eller gott att sga om ngot av dem d alla fungerade bra.
Citera
2007-07-23, 20:45
Medlem
sandra_ns avatar
Oki. Man tackar! Bilar har jag inte tnkt p, men nu nr du sger det s finns det en del smaffrer som drar ut ett rr.. mste ju vara AC. Dock r dr inget vatten.. eller s r det det, bara det att jag inte har tnkt p det.

Funderade p mitt rr. Det gr rakt upp med lite bj hr och var mste det vara, ca 7 meter. D r det kanske inte s bra att slppa ut det genom det? Eller det finns ingen risk att vattnet rinner ner?

Om jag skippar utsug helt, det fanns en vattenbehllare, hur ofta mste man tmma den om det r en varm sommardag?
Mste man ha utsug?
Citera
2007-07-24, 00:07
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Funderade p mitt rr. Det gr rakt upp med lite bj hr och var mste det vara, ca 7 meter. D r det kanske inte s bra att slppa ut det genom det? Eller det finns ingen risk att vattnet rinner ner?

Det lter lite besvrligt, ven om det br g att frlnga slangen. Det r inga grova slangar vi talar om - samma storlek som avloppsslangarna p disk- och tvttmaskiner ungefr. Har du ingen mjlighet att stoppa ut slangen genom ett fnster?

Citat:
Om jag skippar utsug helt, det fanns en vattenbehllare, hur ofta mste man tmma den om det r en varm sommardag?

Jag vet inte. Hgst en gng om dagen skulle jag gissa p. Det r inte mycket som kommer ur slangarna.

Citat:
Mste man ha utsug?

Nej inte om du har en med behllare. Det blir lite som att ha en torktumlare utan frnluftsslang. Clas Ohlsons variant som frngade kondensatet skulle vl ocks kunna vara ngot, ven om jag personligen tycker att det lter obekvmt att inte bli av med fukten. Fuktig luft r obehaglig.

Stiligt frresten med Beastie som avatar, aprop ingenting!
Citera
2007-07-25, 16:18
Medlem
sandra_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det lter lite besvrligt, ven om det br g att frlnga slangen. Det r inga grova slangar vi talar om - samma storlek som avloppsslangarna p disk- och tvttmaskiner ungefr. Har du ingen mjlighet att stoppa ut slangen genom ett fnster?
Har inget fnster i rummet mitt, sittter i kllaren. Svida jag inte vill dra det lnga vgar.. men d r det lttare att ta upp det via det dr rret. Det r nog inga problem att f det ttt, utan bara mer om kondensen blir till vatten innan det kommer ut.

Citat:
Jag vet inte. Hgst en gng om dagen skulle jag gissa p. Det r inte mycket som kommer ur slangarna.

Nej inte om du har en med behllare. Det blir lite som att ha en torktumlare utan frnluftsslang. Clas Ohlsons variant som frngade kondensatet skulle vl ocks kunna vara ngot, ven om jag personligen tycker att det lter obekvmt att inte bli av med fukten. Fuktig luft r obehaglig.

Oki.. s om man inte vill ha fuktig luft som det blir om man kr med behllare (om jag frstod det rtt) s r det slang som gller..
Tja. bara att prova.

Tackar fr svaren!

Citat:
Stiligt frresten med Beastie som avatar, aprop ingenting!
Den har jag haft sen jag blev medlem hr p forumet. I like..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in