Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-02, 15:10
  #277
Medlem
Det var så lite så.

Håller återigen med var du skriver dock borde kvicken vara poänglös i min mening dock. Då skulle det bli en kamp mellan sökarna. Den som fångar den avslutar matchen. Finns nått som heter mugglequidditch (verklig sport), tror det är så där. Man ska inte svära på saken.

Felson
Citera
2011-08-02, 16:40
  #278
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felson
Det var så lite så.

Håller återigen med var du skriver dock borde kvicken vara poänglös i min mening dock. Då skulle det bli en kamp mellan sökarna. Den som fångar den avslutar matchen. Finns nått som heter mugglequidditch (verklig sport), tror det är så där. Man ska inte svära på saken.

Felson

Haha, har sett något klipp på det på youtube.

Poänglös vore faktiskt bättre mot hur det är idag, dvs att det laget som leder bara kommer försöka fånga kvicken, men tidsbestämt och 50 eller 100p när man fångar kvicken - som sedan släpps ut igen - skulle revolutionera spelet!
Citera
2012-08-19, 21:56
  #279
Medlem
Mikeyjamess avatar
Tyckte det var bästa delen i serien Läste den förvisso på engelska men tyckte det var adrenalin och spänning hela tiden samtidigt som man inte ville att det skulle ta slut. Slakten på karaktärerna var oförutsägbart och väckte ju känslor för de man gillade. Sen gillar jag starkt att Snape var ett mastermind från första början.

Hade dock önskat några saker. Iom att Sirius kunde bli en hund var det nästan som upplagt att även Harry skulle anamma den gåvan. Då hade han kunnat bli en orm då han kunde det språket.

Cho som flickvän istället för Ginny.

Att Harry och Voldemort dog tillsammans i deras duell. Förvisso dog Harry men kom tillbaka men tycker det hade funkat ännu bättre om båda dött.

Enda dåliga var att Rowling hade utlovat ett personregister med vad som hände med karaktärerna efteråt men att det uteblev och istället blev ett lite slarvigt framtidshopp typ.
__________________
Senast redigerad av Mikeyjames 2012-08-19 kl. 21:58.
Citera
2014-04-20, 12:35
  #280
Medlem
robomans avatar
Igår såg jag den sista filmen (igen). Jag har läst alla böcker, men det var några år sedan sist. Sista boken läste jag när den kom ut, så det var väl 7 år sedan.

I alla fall tänkte jag den tanke som tusentals andra filmtittare tänkt. "Vänta nu, kan Snape vara Harrys pappa?"

Jag minns inte alls hur scenen med minnessållet beskrivs i boken. Antar att man aldrig ens misstänker där att Snape skulle vara Harrys pappa. Jag sökte runt lite på nätet men hittade inget vettigt. Massor av personer som ställer samma fråga, men (symptomatiskt för HP) så verkade det mest vara barn som svarade. Det var i alla fall barn-nivå på motiveringarna. "Alla vet att James är Harrys pappa!!", var det vanligaste argumentet.

Jag påstår inte heller att jag tror på något annat, men jag är intresserad av hur Rowling uttryckt diverse passager i boken. Jag skulle älska om hon har uttryckt sig på ett sådant sätt att det lämnar öppet för möjligheten att Snape skulle vara pappan.

Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Citera
2014-04-20, 13:19
  #281
Medlem
MasterBaits avatar
Det finns ju en massa konstiga djur, drakar, troll och andra varelser i böckerna. Vad hände med dom i sista striden? Varför använde ingen av sidorna dom? Den däran Hagrid, vad gjorde han egentligen för nytta, skötte han inte om djur, drakar och annat?
Citera
2014-04-20, 14:54
  #282
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Igår såg jag den sista filmen (igen). Jag har läst alla böcker, men det var några år sedan sist. Sista boken läste jag när den kom ut, så det var väl 7 år sedan.

I alla fall tänkte jag den tanke som tusentals andra filmtittare tänkt. "Vänta nu, kan Snape vara Harrys pappa?"

Jag minns inte alls hur scenen med minnessållet beskrivs i boken. Antar att man aldrig ens misstänker där att Snape skulle vara Harrys pappa. Jag sökte runt lite på nätet men hittade inget vettigt. Massor av personer som ställer samma fråga, men (symptomatiskt för HP) så verkade det mest vara barn som svarade. Det var i alla fall barn-nivå på motiveringarna. "Alla vet att James är Harrys pappa!!", var det vanligaste argumentet.

Jag påstår inte heller att jag tror på något annat, men jag är intresserad av hur Rowling uttryckt diverse passager i boken. Jag skulle älska om hon har uttryckt sig på ett sådant sätt att det lämnar öppet för möjligheten att Snape skulle vara pappan.

Hoppas ni förstår hur jag tänker.

Om jag inte minns helt fel så stänger Rowling möjligheten för att Snape skulle kunna vara Harrys far. Tror knappast att varken Lilly eller James hade någon kontakt med Snape efter att dom lämnade skolan. Om det inte var i någon strid då dom tillhörde olika sidor. (Dödsätarna Vs Fenixorden)

Förövrigt har Harry alltid fått höra hur lik sin far han är, men att ögonen kommer ifrån hans mor.
Tror inte att han skulle vara speciellt lik James om Snape hade varit hans far. Men det finns flera anledningar till att Snape inte är Harrys far. Harry visste te.x inte om vilket djur som hans far kunde förvandla sig till men han hans patronus var ändå en kronhjort.

Och så har vi denna:
Citat:
"The one with the power to vanquish the Dark Lord approaches ... born to those who have thrice defied him, born as the seventh month dies ... and the Dark Lord will mark him as his equal, but he will have power the Dark Lord knows not ... and either must die at the hand of the other for neither can live while the other survives ... the one with the power to vanquish the Dark Lord will be born as the seventh month dies ..."
—Prophecy made to Albus Dumbledore by Sybill Trelawney

Harrys mor och far hade trotsat Lord Voldermort tre gånger. Eftersom att Snape var Voldermorts lojale dödsätare tills han fick veta vad profitsian sa så lär han knappast ha trotsat Voldermort.


Och det enklaste beviset sist kanske. Snape skulle inte under Harrys 6 år på Hogwarts ha behandlat honom som skit om han visste att det fanns en möjlighet att Harry var hans unge.
Citera
2014-04-20, 15:21
  #283
Medlem
robomans avatar
Ja det slog mig idag efter lite påminnelser att James hade en kronhjort som patronus. Det är förstås inga "bevis", men det tillintetgör argumentet att Snapes hind skulle indikera att han var pappan...

Att Harry och James är lika tycker jag inte duger, jag känner minst två personer som är minst lika lika Harry Potter som James är. Det räcker med mörkt, mörkt hår i rätt frisyr och runda glasögon, och det mörkaste håret vet vi ju vem som har.

EDIT: När jag tänker efter är det visst ett bevis. Om massor av människor, oberoende av varandra, säger att de är lika, ja då är de förmodligen lika.

Att han behandlar honom som skit tycker jag inte heller är ett giltigt argument. Det är ju en alldeles ypperlig täckmantel för att han egentligen är Harrys beskyddare, så att det skulle täcka upp för hans faderskap vore ju än mer effektivt.

Däremot köper jag absolut det där med att de inte träffades. Om det är så att Snape varit på Hogwarts medan Lily hängt med Fenixorden-personerna på annat håll, eller att Snape rentav ägnat sig åt onda grejer på den tiden, ja då är det inte så lätt att ligga med fienden.

Okej, jag är övertygad. Men nästa gång jag läser böckerna ska jag göra det med ingången att Snape egentligen är Harrys pappa. Kanske ska jag göra ett konspiratoriskt youtube-klipp där jag försöker reda ut saken.
Citera
2014-04-20, 15:57
  #284
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Ja det slog mig idag efter lite påminnelser att James hade en kronhjort som patronus. Det är förstås inga "bevis", men det tillintetgör argumentet att Snapes hind skulle indikera att han var pappan...

Att Harry och James är lika tycker jag inte duger, jag känner minst två personer som är minst lika lika Harry Potter som James är. Det räcker med mörkt, mörkt hår i rätt frisyr och runda glasögon, och det mörkaste håret vet vi ju vem som har.

EDIT: När jag tänker efter är det visst ett bevis. Om massor av människor, oberoende av varandra, säger att de är lika, ja då är de förmodligen lika.

Att han behandlar honom som skit tycker jag inte heller är ett giltigt argument. Det är ju en alldeles ypperlig täckmantel för att han egentligen är Harrys beskyddare, så att det skulle täcka upp för hans faderskap vore ju än mer effektivt.

Däremot köper jag absolut det där med att de inte träffades. Om det är så att Snape varit på Hogwarts medan Lily hängt med Fenixorden-personerna på annat håll, eller att Snape rentav ägnat sig åt onda grejer på den tiden, ja då är det inte så lätt att ligga med fienden.

Okej, jag är övertygad. Men nästa gång jag läser böckerna ska jag göra det med ingången att Snape egentligen är Harrys pappa. Kanske ska jag göra ett konspiratoriskt youtube-klipp där jag försöker reda ut saken.

Lycka till. Nu tog jag bara saker rätt ur huvudet men jag är säker på att du hittar flera saker som styrker att Snape inte är Harrys far om dom läser igenom böckerna ifrån början.
Citera
2014-04-20, 16:17
  #285
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Lycka till. Nu tog jag bara saker rätt ur huvudet men jag är säker på att du hittar flera saker som styrker att Snape inte är Harrys far om dom läser igenom böckerna ifrån början.
Det tror jag också. Men konspirationsteoretiker brukar inte alltid vara så logiska, så jag kan försöka krysta ur mig lite förklaringar för det ena och det andra.
Citera
2015-05-15, 22:22
  #286
Medlem
Vet inte ifall någon redan sagt detta men det framgår faktist vad Harry, Ron och Hermione jobbar med efter böckerna. Harry tar över som chef på aurorkontoret efter kingsley shacklebolt, kingsley blir senare också trolldomsminister.

Ron är anställd hos Harry på aurorkontoret

Hermione jobbar för att hjälpa husalfer och deras rättigheter

Minerva mcgonnagal blir föga överraskande rektor på Hogwarts.

Percy jobbar som instruktör och assistant åt trolldomsministeriet.

George fortsätter att jobba i sin butik trots att fred dör.

kommer inte fler på just nu men detta var några iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback