Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-23, 04:27
  #1
Medlem
Realizts avatar
Många är vi väl som lite förskräckt tyckt att stat/kommun gjort för lite för att bekämpa den ökade våldsbrottsligheten. Men nu äntligen så har en mycket övertygande kampanj påbörjats. Uppsala visar vägen för resten av nationen. Här citat ur den artikel på dn.se som ligger högst upp på deras websida:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=673310

Jag skippar genom allt tomt prat direkt till att lista de konkreta åtgärderna:

Citat:
Vi införde en krognattbuss för att folk inte skulle behöva hänga ute sent på stan, berättar Magnus Lindgren, som förutom att vara polis har en bakgrund som brottsofferforskare.

Ett annat exempel är samarbetet med en hamburgerkedja där brottsofferinformation placeras ut på brickornas pappersunderlägg.

Citat:
Nu vill Uppsalapolisen att programmet ska spridas. Polismyndigheterna i Västmanland och Gävleborg är intresserade.

Citat:
- Man behöver inte vara kärnfysiker för det här.
Eller jo, kanske aningen liiite kärnfysiker behöver man nog vara ändå. I alla fall liksom inte helt blåst i hövet som snubbarna bakom det här jippot...

Enligt en graf i artikeln, med BRÅ som källa, så ska våldsbrott mellan personer som inte känner varandra ha ökat 25% på två år. Men nu när det fins broschyrer på McDonalds och en extra nattbuss, så kommer allting att bli bra igen!
Citera
2007-07-23, 04:49
  #2
Medlem
fuskas avatar
Jag anar ironi. Men sen är det ju bra att dom försöker, fast dom missar med en halv mil så försöker dom ju i allafall.
Citera
2007-07-23, 12:38
  #3
Medlem
Jag vet inte vad som är fel med polisen nu för tiden. Dom verkar ha tappat vettet för länge sen. Deras uppgift kan tyckas vara att skydda svenskamedborgare från brott. Men vad gör dom ?
Man går ju snarare runt problemet med våld än hittar lösningen. I Sverige ska man kunna gå hem på natten utan att behöva bli mördad. Det skall inte behövas nån jävla nattbuss.

Polisen bör rycka upp sig och det med en väldig fart!
Citera
2007-07-23, 13:39
  #4
Avstängd
Carl-Olofs avatar
Jag bor i Uppsala och kan bekräfta att polisen här inte är den skarpaste... Det är mycket krogvåld i stan, särskilt i köerna och allmänt utanför uteställena. Den här "nyheten" är ju bara skrattretande.

Typiskt att DN skriver "en hamburgerkedja" istället för att skriva ut namnet. Mitt i city finns det två hamburgerrestauranger precis mittemot varandra - McDonalds och Burger King. Vilken av dem som artikeln syftar på vet jag inte men som trådskaparen gissar jag på McD.
Citera
2007-07-23, 14:12
  #5
Medlem
rotbergs avatar
Det är länspolismästaren som håller i rodret, inte den enskilde polismannen. Tillbaka med civilanställda, så polismän får mer tid att vara just poliser. Ni som klagar, skall nog inte yttra er om att vara tom i huvudet.
Citera
2007-07-23, 14:29
  #6
Avstängd
Carl-Olofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotberg
Det är länspolismästaren som håller i rodret, inte den enskilde polismannen. Tillbaka med civilanställda, så polismän får mer tid att vara just poliser. Ni som klagar, skall nog inte yttra er om att vara tom i huvudet.
Och du bor förstås i Uppsalaområdet och vet exakt hur det ser ut och vad som händer här? Jag tycker faktiskt att största delen av kritiken mot polisen är befogad. Den här kampanjen som de försöker dra igång nu är löjlig.
Citera
2007-07-23, 14:33
  #7
Medlem
knightones avatar
Kan ju passa på att säga att Stockholmspolisen just lanserade mobila poliskontor, på fredag-lördagar står en på stureplan och en på medborgarplatsen. Om dom serverar sprit vet jag inte.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=7...eversion=1.jsp
Citera
2007-07-23, 14:37
  #8
Medlem
Smockes avatar
Fyfan att vara polis i Sverige. Får inte göra någoting och använder man våld så blir det ett jävla liv om hur synd det är om förövaren.
Sverige borde ta efter USA med tazerguns. Att använda dem är nästan helt ofarligt om man inte har ett mycket svagt hjärta.
Citera
2007-07-23, 15:46
  #9
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bästföredatumet på Sveriges kriminalpolitik gick ut för 30 år sen.

Det är ungefär som Våga Vittna-kampanjen som malmöpolisen ska genomföra i skolorna i höst. Vad ska de säga? Att det inte är farligt att vittna? Det är det ju bevisligen! Istället borde de satsa på en Våga Inte Hota-kampanj, men det kräver förstås att det finns kännbara straff för att tas på allvar...

Som tysken säger: Die dumme Schweden.
Citera
2007-07-23, 15:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Många är vi väl som lite förskräckt tyckt att stat/kommun gjort för lite för att bekämpa den ökade våldsbrottsligheten. Men nu äntligen så har en mycket övertygande kampanj påbörjats. Uppsala visar vägen för resten av nationen. Här citat ur den artikel på dn.se som ligger högst upp på deras websida:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=673310

Jag skippar genom allt tomt prat direkt till att lista de konkreta åtgärderna:

Eller jo, kanske aningen liiite kärnfysiker behöver man nog vara ändå. I alla fall liksom inte helt blåst i hövet som snubbarna bakom det här jippot...

Enligt en graf i artikeln, med BRÅ som källa, så ska våldsbrott mellan personer som inte känner varandra ha ökat 25% på två år. Men nu när det fins broschyrer på McDonalds och en extra nattbuss, så kommer allting att bli bra igen!

Dom får väl anamma framsidans taktik istället

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=359113
Citera
2007-07-23, 16:07
  #11
Medlem
Varneys avatar
Anledningen till att de infört en nattbuss efter krogens stängning handlar inte om att folk ska ”Slippa bli mördade på vägen hem” utan att folk faktiskt ska kunna åka hem istället för att stanna kvar och orsaka bråk precis som texten säger:
Citat:
”Det mesta gatuvåldet sker efter krogarnas stängning. Sista bussen gick en halvtimme innan de stängde. Vi införde en krognattbuss för att folk inte skulle behöva hänga ute sent på stan”.
Det är faktiskt ganska så simpel logik och jag förstår faktiskt inte hur vissa människor kan ha problem med att förstå detta. Folk tvingas hänga runt i stan fulla utan att ha något att göra, därmed uppstår bråk. Eventuell lösning; fixa en buss så dom kan åka hem och sova istället.
Anledningen till att de gett ut brottsofferinformation på en hamburgerkedja handlar ju dessutom inte om att ”bekämpa brott” utan om att det som tidigare skrevs i artikeln råder en brist på information till brottsoffer, exempelvis kring vad man kan få hjälp med hos en brottsofferjourer etc.
Sedan så inbillar jag ju mig självklart inte att man minskar våldsbrotten med den här metoden men faktum kvarstår att det inte existerar någon metod för att minska våldsbrott, t.ex. i och med att återfallsrisken ökar i takt med hårdare straff etc. Så även om polisen fick tag på alla brottslingar och dömde dom så skulle inte våldsbrotten minska märkvärt för det.
Sen så har det varit mycket värre när det gäller våldsbrott med okänd gärningsman. Idag sker de flesta mord mellan två personer som känner varandra medan på 1500-talet skedde de vanligaste morden mellan två berusade män på allmänplats varvid motivet i en tredjedel av fallen handlade om verbala kränkningar eller ”att slå av någon hatten eller inte vilja dricka du-skål” (Maria Kasperssons avhandling)
Citera
2007-07-23, 16:59
  #12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varney
Anledningen till att de infört en nattbuss efter krogens stängning handlar inte om att folk ska ”Slippa bli mördade på vägen hem” utan att folk faktiskt ska kunna åka hem istället för att stanna kvar och orsaka bråk precis som texten säger:
Det är faktiskt ganska så simpel logik och jag förstår faktiskt inte hur vissa människor kan ha problem med att förstå detta. Folk tvingas hänga runt i stan fulla utan att ha något att göra, därmed uppstår bråk. Eventuell lösning; fixa en buss så dom kan åka hem och sova istället.
Anledningen till att de gett ut brottsofferinformation på en hamburgerkedja handlar ju dessutom inte om att ”bekämpa brott” utan om att det som tidigare skrevs i artikeln råder en brist på information till brottsoffer, exempelvis kring vad man kan få hjälp med hos en brottsofferjourer etc.
Sedan så inbillar jag ju mig självklart inte att man minskar våldsbrotten med den här metoden men faktum kvarstår att det inte existerar någon metod för att minska våldsbrott, t.ex. i och med att återfallsrisken ökar i takt med hårdare straff etc. Så även om polisen fick tag på alla brottslingar och dömde dom så skulle inte våldsbrotten minska märkvärt för det.
Sen så har det varit mycket värre när det gäller våldsbrott med okänd gärningsman. Idag sker de flesta mord mellan två personer som känner varandra medan på 1500-talet skedde de vanligaste morden mellan två berusade män på allmänplats varvid motivet i en tredjedel av fallen handlade om verbala kränkningar eller ”att slå av någon hatten eller inte vilja dricka du-skål” (Maria Kasperssons avhandling)
Så du menar, att om "polisen fick tag på alla brottslingar och dömde dom" så skulle inte brottsligheten minska?

Skulle vanligt folk börja begå brott då menar du, bara för att hålla statistiken uppe?

Längre straff kanske inte minskar återfallsbrottsligheten, men det håller iaf brottslingarna borta från folk, så att de inte kan begå brott. En Three-Strikes lag är helt perfekt, återfallsbrottsligheten ökar nämligen desto fler gånger du blir dömd. Nån som har blivit dömd 5-6 ggr kommer med största sannolikhet att begå brott igen när han blir utsläppt och kommer fortsätta med det tills något stoppar honom.
I de fallen handlar det inte om att rehabilitera, det har redan misslyckats. Det handlar om att minska skadorna på samhället. vilket man gör genom att ta bort personen.


Och när det gäller dödligt våld på 1500-talet, hänger det ihop med att vad som var dödligt då är något som man kan överleva idag, med hjälp av ambulanssjukvårdare.....
På den tiden dog folk av knivstick i häcken, pga blodförgiftning och infektion.
Idag så diskuterar man om samma knivstick kan behandlas med plastikkirurgi för att inte ge några ärr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback