• 1
  • 2
2007-07-22, 18:03
Medlem
Har efter en sväng till Sthlm inhandlat lite habanero, och tänkte höra vad man kan göra med den som nybörjare? Kan bara säga att piri piri är på gränsen av vad jag kan uthärda i nuläget, och efter vad jag förstått är habanero bra mycket starkare...
Citera
2007-07-22, 20:37
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Har efter en sväng till Sthlm inhandlat lite habanero, och tänkte höra vad man kan göra med den som nybörjare? Kan bara säga att piri piri är på gränsen av vad jag kan uthärda i nuläget, och efter vad jag förstått är habanero bra mycket starkare...

Svälj den hel! Eller så kan du använda små mängder i vilken maträtt som helst för att få lite mer sting.
Citera
2007-07-22, 20:56
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Så mycket starkare är den inte. Piri piri = ca 150k scoville medans habanero liggerpå 200k-300k. Men dessa värden varierar fruktansvärt mycket. piri = 90k och habaneron ca 150k är nog mer riktigt bland de man hittar i sverige iaf.
Citera
2007-07-23, 06:46
Medlem
Jag rekommenderar detta: http://www.flashback.org/showthread.php?t=466214
Citera
2007-07-23, 09:52
Bannlyst
Jag rekommenderar att du tar kärnorna från frukten och käkar dem som snacks. Eftersom kärnorna är det svaga i frukten går de att uthärda. Det är riktigt gott. Testa, vetja.
Citera
2007-07-23, 10:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mina Bilder
Jag rekommenderar att du tar kärnorna från frukten och käkar dem som snacks. Eftersom kärnorna är det svaga i frukten går de att uthärda. Det är riktigt gott. Testa, vetja.

~Paul~
Citera
2007-07-23, 10:05
Medlem
Det där chokladreceptet låter ju faktiskt inte fel
Citera
2007-07-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mina Bilder

Någonting jag faktiskt gjort, inte allt för roligt vill jag lova.
Vad du än gör, se till att hålla händerna borta från ansiktet när du är klar. Det är inte roligt att få saften i ögonen. Ärligt talat är det inte roligt att få den direkt på huden nånstans alls där du har någorlunda tunn hud. Undvik.

Använder ofta färsk habanero i soppor, perfekt en snorig vinterdag. Ta en liten bit och kör den i morteln bara, fyll på med lite vatten och släng i. Se till att få bort kärnorna, och lämna inga bitar kvar. Lycka till
Citera
2007-07-23, 13:44
Medlem
erkanperkans avatar
Ha det i grytor, curry, soppor och sånt. Borde funka med det mesta du vill ha lite extra sting i. Smaka dig fram.
Citera
2007-07-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JsonAson
Använder ofta färsk habanero i soppor, perfekt en snorig vinterdag. Ta en liten bit och kör den i morteln bara, fyll på med lite vatten och släng i. Se till att få bort kärnorna, och lämna inga bitar kvar. Lycka till
Jag tycker att man så långt som det är möjligt skall använda habaneron hel. Låt den sjuda med soppan ett tag, tills den är så stark som du vill att den skall vara. Om man hackar, strimlar eller mosar den så missar man mycket av den citruston som habaneron har, den kommer till sin rätt först om habaneron får koka med länge, orörd. Då ger den ifrån sig massor av smak, men inte så mycket styrka på en gång.
Citera
2007-07-23, 15:17
Medlem
wigwaggles avatar
Ta ut kärnorna det är de som är starkaste. Tror inte på skämtaren som föreslå att du äta de (visserligen elak roligt men ändå).
Gör en härlig Rogan Josh (Indisk rätt), du kan med fördel byta ut lamb mot oxkött. Är du snål och ta gryt byta, så måste du koka svag i en och en halv timma, ta du oxfilé så räcker det med 20 minuter, kött bitarna ska vara max en cm bred.
Citera
2007-07-23, 15:31
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Fortfarande mycket missuppfattningar om kärnorna ser jag. Kärnorna är inte starka alls de har en viss styrka liksom resten utav frukten men inte på någotvis värre. Många verkar tro att all styrka eller den största styrkan sitter i fröna vilket är FEL!

Den brännande känslan kommer ifrån kemikalien capsaicin vilket fins i hela frukten inklusive dess frön men är starkast koncentrerad i skiljeväggarna mellan fruktköttet och fröna.
Skrapar man ut fröna skrapar man samtidigt bort dessa skiljeväggar och en stor del utav styrkan. Därför misstolkar många detta och tror att det är fruktens frön som är starka och sprider sedan denna okunskap vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in