Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-22, 13:25
  #1
Medlem
Hej,

Vad finns det för drivkrafter för små enskilda företag med eventuellt någon enstaka anställd att ombilda till aktiebolag?

Ägaren av en enskild firma skattar direkt på vinsten som inkomst, medan vinsten i ett aktiebolag först skattas när ägaren tar ut kapital och sedan även skattas denna summa även som inkomst(dubbelbeskattning)?

Är det vanligt att många stora företag av denna anledning drivs som enskilda firmor?
Citera
2007-07-22, 14:24
  #2
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hej,

Vad finns det för drivkrafter för små enskilda företag med eventuellt någon enstaka anställd att ombilda till aktiebolag?

Ägaren av en enskild firma skattar direkt på vinsten som inkomst, medan vinsten i ett aktiebolag först skattas när ägaren tar ut kapital och sedan även skattas denna summa även som inkomst(dubbelbeskattning)?

Är det vanligt att många stora företag av denna anledning drivs som enskilda firmor?
En tröskel är att du måste "hosta" upp 100k i aktiekapital. Det går visserligen att omvandla andra företagsformer till AB med innestående kapital men det är enklare att köra igång ett AB direkt för att därefter föra över tidigare verksamhet.

Dubbelbeskattning gäller bara om du delar ut pengar. Du kan ta ut vanlig lön som beskattas lika mycket oavsett bolagsform. Du blir anställd i din egen firma.

Fördelen med utdelning är att beskattningen trots allt blir lägre än om du tar ut allt som lön. Finns dock begränsningsregler för hur stor utdelningen får vara.

Utdelning: Bolagsskatt och kapitalskatt.
Lön: Arbetsgivaravgifter (löneskatt) och inkomstskatt.
Citera
2007-07-22, 14:25
  #3
Medlem
Veyrons avatar
Ett aktiebolag är ju en egen juridisk person (rätta mig om jag har fel) och därmed slipper ägaren ta ansvar för ev. konkurser och stämningar och dylikt, i stället tar bara bolaget smällen.
Citera
2007-07-22, 14:27
  #4
Medlem
mr_zipoxs avatar
Jag kan tänka mig att man omvandlar sin firma till AB för att kunna expandera utan att vara personligt ansvarig om firman går i kk. Det kan säkert ses som mer seriöst med AB i stället för enskild filma också.
Citera
2007-07-22, 14:36
  #5
Medlem
DarkOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Ett aktiebolag är ju en egen juridisk person (rätta mig om jag har fel) och därmed slipper ägaren ta ansvar för ev. konkurser och stämningar och dylikt, i stället tar bara bolaget smällen.

Så sant som det är sagt!
Citera
2007-07-22, 17:35
  #6
Medlem
lejonmannens avatar
Vad du än gör, så driv inte firman som enkild om du inte har ren konsultverksamhet i den. Har du inte 100 i ak kanske du kan lösa det via ett apportkapital. Eller så startar du ett KB, men en enskild firma är en jävligt tunn tråd att vandra på.
Citera
2007-07-22, 17:47
  #7
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Ett aktiebolag är ju en egen juridisk person (rätta mig om jag har fel) och därmed slipper ägaren ta ansvar för ev. konkurser och stämningar och dylikt, i stället tar bara bolaget smällen.
En företagsledare i ett aktiebolag kan bli personligt betalningsansvarig för bolagets skulder.
Citera
2007-07-22, 18:31
  #8
Medlem
TTKs avatar
En fördel med aktiebolag är ju också att du kan hålla pengar i företaget och behöver inte skatta för allt direkt. Går det jättebra ett år och lite knakigt nästa så kan du om du har enskild firma komma up i högsta marginalskatten ett år och bara betala kommunalskatt nästa år medams om du har ett aktiebolag så kan du jämna ut resultatet över några år och ha en totalt sett lägre skattebörda som ägare.
Citera
2007-07-22, 18:37
  #9
Medlem
Att en företagsledare blir personligt ansvar är undantaget. Det aktualiseras i princip uteslutande om bolaget missköts, exv. drivs trots förbrukat aktiekapital.

Citat:
Ursprungligen postat av TTK
En fördel med aktiebolag är ju också att du kan hålla pengar i företaget och behöver inte skatta för allt direkt. Går det jättebra ett år och lite knakigt nästa så kan du om du har enskild firma komma up i högsta marginalskatten ett år och bara betala kommunalskatt nästa år medams om du har ett aktiebolag så kan du jämna ut resultatet över några år och ha en totalt sett lägre skattebörda som ägare.

Genom att utnyttja expansionsfond eller periodiseringsfond kan du dock komma åt just detta problem i stor utsträckning. (Däremot är det väl allom bekant att det ofta är fördelaktigare att nyttja aktiebolagsformen av andra skäl, t.ex. de förbättrade 3:12-reglerna.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback