Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2024-01-22, 13:28
  #9949
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Då för du stå kvar halva dagen om du kör du i storstad. 99/100 av bilarna i cirkulationsplatsen kommer inte blinka höger innan dom slänger sig ur precis före din infart. Du börjar snart inse att du väntat i onödan, och det har hunnit bildas kö med tutande bilar bakom dig.

Efter att ha väntat där i onödan för 99 bilar så vill du komma vidare, så när den 100:e inte heller blinkar höger så chansar du på att den kommer följa de andras exempel. Trist, men det stämde inte utan den fortsatte rakt in i din vänstersida. Om den blinkat vänster så hade det undvikits.

Kontentan: Alla medtrafikanter gör inte som man ska. Att en bil inte blinkar höger betyder inte att den verkligen kommer fortsätta runt i cirkulationsplatsen. Det betyder bara att alla andra måste vänta som om den ska vidare runt. Blinkas det vänster så vet alla att den avser fortsätta runt. Och sen blinkar man höger innan man kör ut.

Men du kanske bor i obygden där man knappt möter andra bilar, och där finns inte den problematiken på samma sätt.
Jag har blivit övertygad, och håller med er som vänsterblinkar.

Jag kommer dock alltid vara lite bättre än er, då jag kan erkänna mina brister och ända åsikt. Något jag faktiskt tror du och alla andra i tråden har otroligt svårt att göra.
Citera
2024-01-22, 13:32
  #9950
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Problemet är fortfarande att bristen på vänsterblinkning inte betyder motsatsen till en vänsterblinkning!
Du har rätt i sak att det inte betyder motsatsen till en vänsterblinkning, hur man nu ska definiera det. Men det är inte ett problem.

Citat:
Alltså ger en vänsterblinkning ingen som helst information!
Det gör det visst. En bil som blinkar vänster har väsentligt högre sannolikhet att fortsätta förbi andra avfarten än en som inte blinkar. Dock är det situationsberoende. Men att säga att det inte ger någon som helst information är fel i sak.

Citat:
Tvärtom finns även ett större problem med vänsterblinkningar och det är vid flerfiliga cirkulationsplatser eftersom en vänsterblinkning då även lika gärna kan signalera ett filbyte. En bil blinkar vänster i ytterfilen i en cirkulationsplats, vad signalerar den? Ett filbyte eller bara utfart?
Ja, jag har svårt att försvara att ligga i ytterfil och blinka vänster. Det är dock inte ett problem med vänsterblinkningar i sig.
Citera
2024-01-23, 14:37
  #9951
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
VV rekommenderar att man visar sin avsikt redan när man kör in i CP. Troligtvis finns det en anledning till detta, eller hur? Man har helt enkelt konstaterat att det flyter bättre om man visar vart man ska. Ska det vara så förbannat svårt att försöka hjälpa sina medtrafikanter en aning, trots att det inte är ett lagkrav?
Trafikverket rekommenderar att följa trafikreglerna och köra som alla ska köra. Vi lever i Sverige och inte Afrika. Det finns ingen frihet att välja hur du ska agera i trafiken, det är inte så det är tänkt. Gör som myndigheterna säger åt dig att köra och för att det gynnar trafiken i stort. Du tänker bara på dig själv och tycker att alla får köra som de vill. Du har ingen övergripande koll utan bara killgissar så det passar din agenda. Precis så som ni alla vänsterblinkar tänker.
Citera
2024-01-23, 14:47
  #9952
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Trafikverket rekommenderar att följa trafikreglerna och köra som alla ska köra. Vi lever i Sverige och inte Afrika. Det finns ingen frihet att välja hur du ska agera i trafiken, det är inte så det är tänkt. Gör som myndigheterna säger åt dig att köra och för att det gynnar trafiken i stort. Du tänker bara på dig själv och tycker att alla får köra som de vill. Du har ingen övergripande koll utan bara killgissar så det passar din agenda. Precis så som ni alla vänsterblinkar tänker.
Till skillnad från dig har jag frågat myndigheterna direkt, och jag ser inte varför jag ska lita mer på dig än myndigheterna.
Citera
2024-01-23, 15:57
  #9953
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Jag har blivit övertygad, och håller med er som vänsterblinkar.

Jag kommer dock alltid vara lite bättre än er, då jag kan erkänna mina brister och ända åsikt. Något jag faktiskt tror du och alla andra i tråden har otroligt svårt att göra.
ROndellkörning har ingenting med åsikter att göra.

Det finns en genomtänkt plan för hur det blir bäst, men det förutsätter att folk klarar av att läsa myndigheternas utbildningsmaterial och sedan följa det också, men där brister det för VB:arna, eftersom de inte styrs av förnuft och logik, utan av magkänsla och anekdoter.

Sen kan jag hålla med om att det vore kul att reta upp väntande inkörare (om man visste att de är VB:are själva) genom att blinka vänster innan man svänger av höger på avfarten före där de väntar. Ge dem den karman de förtjänar, men eftersom man inte vet att just den bilen har en VB:are bakom ratten så låter jag bli.
__________________
Senast redigerad av qaaq 2024-01-23 kl. 16:01.
Citera
2024-02-11, 17:22
  #9954
Medlem
ensamhushalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Varför bryr du dig om vart Agda ska? Är hon en viktig del av ditt liv och är det din uppgift att ha koll på henne? När hon ska höger ska hon blinka, det är det enda infon du behöver. Du behöver ingen information om att hon INTE ska lämna sin fil. Inte hennes sak att upplysa okunniga trafikanter.

Vi kanske säger samma sak? 😂
Citera
2024-02-16, 18:01
  #9955
Medlem
Oj, det dök tydligen upp råd från Transportstyrelsen om hur man kör i cirkulationsplats och vet ni vad, experten säger att man blinkar vid körfältsbyte och när man lämnar cirkulationsplatsen...

https://trafiken.nu/goteborg/arkiv/2...t-i-rondellen/
Citera
2024-02-19, 21:03
  #9956
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Oj, det dök tydligen upp råd från Transportstyrelsen om hur man kör i cirkulationsplats och vet ni vad, experten säger att man blinkar vid körfältsbyte och när man lämnar cirkulationsplatsen...

https://trafiken.nu/goteborg/arkiv/2...t-i-rondellen/
Ja, det där är inga nyheter. Jag har länkat dessa fler ggr tidigare. Så där har texterna i myndigheternas utbildningsmaterial låtit i alla år.

Mycket logiskt och bra, men lik förbaskat begriper inte VBarna detta. Spelar liksom ingen roll, det går inte in i deras skallar, eftersom det krockar med det deras reptilhjärna säger åt dem, eller "känslan".
Citera
2024-02-19, 21:23
  #9957
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Oj, det dök tydligen upp råd från Transportstyrelsen om hur man kör i cirkulationsplats och vet ni vad, experten säger att man blinkar vid körfältsbyte och när man lämnar cirkulationsplatsen...

https://trafiken.nu/goteborg/arkiv/2...t-i-rondellen/
Inget nytt där. Det där är vad du måste göra. Sen kan du blinka vänster också. Det är frivilligt. En del andra bilister kommer bli glada om du gör det. Ett gäng autister kommer bli arga. Gör hur du vill på den punkten.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ja, det där är inga nyheter. Jag har länkat dessa fler ggr tidigare. Så där har texterna i myndigheternas utbildningsmaterial låtit i alla år.

Mycket logiskt och bra, men lik förbaskat begriper inte VBarna detta. Spelar liksom ingen roll, det går inte in i deras skallar, eftersom det krockar med det deras reptilhjärna säger åt dem, eller "känslan".
Hmmmm, vem var det tidigare som hånade mig för att jag prenumererade på den här tråden?
Citera
2024-03-23, 08:36
  #9958
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fortsätt i samlingstråden.
(FB) Hur köra i Cirkulationsplats? samlingstråd

Tråd låst.
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback