Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-04-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Ligger du i högra filen och ska vänster behöver du inte alls ligga helt jävla fel. Krockar du med någon som ligger i vänstra och åker rakt fram därifrån, så är det den personen som kör helt jävla fel.

Du med alla körkort borde ju veta om detta. Men som vanligt skryter yrkeschaffisar för att dom kör fantasiljoner mil om året och har alla körkort. Men ändå inte fattat reglerna i en c-plats. Grattis!

Du är kanske inte medveten om att det är gott om rondeller där det är målat två filer in mot rondellen, och två filer ut från rondellen, men inget målat i rondellen men plats för två bilar i bredd och tänkt att man ska kunna köra två bilar i bredd.

Hur funkar det du skrev då?

Jag kan berätta. Om en bil kör vidare runt i yttervarv utan VB, och krockar med en som kör innervarv och ska ut höger, så kan den i yttern få skulden då bedömningen kan bli att han kör på ett sätt som skapar onödiga risker för andra.
2016-04-16, 17:06
Medlem
Citat:
Hela ditt resonemang lutar sig mot en regeländring som betyder att om man ska vidare runt så måste man blinka vänster.

För annars kan du inte skilja oblinkares tänkta körväg mot blinkare. I dagsläget betyder dom likadant och därför kommer inte VB hjälpa dig mer än att du vet att dessa ska vidare runt. VB kommer inte få dig att kunna smita ut eftersom den bilen ska vidare runt.

Samma sak om en oblinkare kommer. Du kan inte smita ut eftersom denne har för avsikt att åka vidare runt.
Sen att den personen åker ut framför näsan på dig och du stannade i onödan, så kan du inte kräva att den bilen skulle ha VB. Han skulle ju inte vidare runt.

Du är som en trotsig treåring.
Vägrar erkänna att VB inte kommer hjälpa dig ut i c-platsen. VB kommer bara ge dig info om att bilen ska vidare runt. Ingen annan hjälp kommer du få. Helt makalöst att ni tror annat.

Det som gör att du känner dig som ett mega-fån är när ett uteblivet eller sent HB inträffar.

Jag påstod väl heller inte att VB i detta läge skulle hjälpa mig in i rondellen, utan poängen var att en tydlig VB skulle kunna hjälpa mig att slippa bromsa ner eller stanna för bilar som strax efter HB och åker ut tidigare. Var det svårt att förstå...?

Vi kanske ska ta det igen med dig ”experten”.....

Varför uppmanar Trafikverket fortfarande körskolorna att lära ut att använda VB i rondeller?

Varför säger Transportstyrelsens utredare så här....?

Citat:
”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Har du mer kunskap, underlag och statistik, för att säga att de alla har fel i det de gör och säger?
2016-04-17, 00:36
Medlem
stupads avatar
Jag börjar med att korrigera ett fel i mitt tidigare inlägg. Jag menar naturligtvis inte den högra utan den vänstra när jag skrev "Vi säger att det är en rondell med två filer och jag ligger i den högra och skall svänga vänster så blinkar jag vänster åt mötande".

Citat:
Ligger du i högra filen och ska vänster behöver du inte alls ligga helt jävla fel.
Juridiskt så har du helt rätt. Absolut! Jag håller med och är också helt på det klara över den saken. Just därför brukar jag alltid ligga i just högerfilen och åka varv efter varv runt i hopp om att någon dåre som skall ut kör in i mig så att det rasslar till lite extra på bankkontot och att man får en ny dörr lite då och då. Varför välja att inte vara en idiot när det är fullt lagligt? Här blinkar jag inte när jag plöjer varv efter varv, men däremot är jag noga med att blinka höger ut när jag börjar att bli lite groggy i skallen.

Citat:
Krockar du med någon som ligger i vänstra och åker rakt fram därifrån, så är det den personen som kör helt jävla fel.
Absolut! Jag byter ju fil och skall således slänga ett öga över höger axel och försäkra mig om att det går bra, annars får jag väl ta ett varv till då. Blinka vänster kan jag ju göra för att vara schysst mot alla som står och letar efter en lucka och tänkar "undrar vart den där jävla idioten skall någonstans?"

Citat:
Du med alla körkort borde ju veta om detta.
Jodå, jag har bra koll på även mera än så, trots detta så är det min hjärna som har gjort mig till en kvalificerad yrkeschaufför och räddningstjänstarbetare i över 40 år. Normalbegåvade människor är sällan involverade i trafikolyckor, däremot osäkra förare eller förare som alltid hävdar sin rätt eller förare som inte förstår den oerhörda vikten av samspel. Jag tror att jag har ganska bra koll på vilket alternativ som du tillhör. Grattis!

För att förtydliga. Ligg du gärna i högerfilen (du ska till vänster) bredvid mig i vänsterfilen (som skall rakt fram) så lär både du och jag komma fram försent till våra destinationer (vid den olyckliga omständigheten att jag faktiskt inte upptäcker dig i tid) samt får stå och utväxla massa pappers och allehanda krångligt arbete. Att jag var den som gjorde fel, javisst, inga problem! Frågan kvarstår dock: tyckte du att hela scenariot var ett smart drag eller tycker du att det skulle vara trevligare om vi båda två nästa gång kom hem i tid istället?

Antigen kan man ju liksom göra "rätt" eller så kan man ju göra just "fel" därför att man inte kan tänka längre än vad som anses vara smidigast. Det är precis sådana förare med ditt resonemang som orsakar de absolut flesta trafikolyckor. Tro mig, jag har träffat många av Er!
2016-04-17, 08:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är kanske inte medveten om att det är gott om rondeller där det är målat två filer in mot rondellen, och två filer ut från rondellen, men inget målat i rondellen men plats för två bilar i bredd och tänkt att man ska kunna köra två bilar i bredd.

Jag kan berätta. Om en bil kör vidare runt i yttervarv utan VB, och krockar med en som kör innervarv och ska ut höger, så kan den i yttern få skulden då bedömningen kan bli att han kör på ett sätt som skapar onödiga risker för
andra.
hur resonerar du där... i och meed att det är lagligt att köra runt i ytterfilså kan det ju inte bli vårdslöst..?
2016-04-17, 08:38
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
Jag börjar med att korrigera ett fel i mitt tidigare inlägg. Jag menar naturligtvis inte den högra utan den vänstra när jag skrev "Vi säger att det är en rondell med två filer och jag ligger i den högra och skall svänga vänster så blinkar jag vänster åt mötande".

Juridiskt så har du helt rätt. Absolut! Jag håller med och är också helt på det klara över den saken. Just därför brukar jag alltid ligga i just högerfilen och åka varv efter varv runt i hopp om att någon dåre som skall ut kör in i mig så att det rasslar till lite extra på bankkontot och att man får en ny dörr lite då och då. Varför välja att inte vara en idiot när det är fullt lagligt? Här blinkar jag inte när jag plöjer varv efter varv, men däremot är jag noga med att blinka höger ut när jag börjar att bli lite groggy i skallen.

Absolut! Jag byter ju fil och skall således slänga ett öga över höger axel och försäkra mig om att det går bra, annars får jag väl ta ett varv till då. Blinka vänster kan jag ju göra för att vara schysst mot alla som står och letar efter en lucka och tänkar "undrar vart den där jävla idioten skall någonstans?"

Jodå, jag har bra koll på även mera än så, trots detta så är det min hjärna som har gjort mig till en kvalificerad yrkeschaufför och räddningstjänstarbetare i över 40 år. Normalbegåvade människor är sällan involverade i trafikolyckor, däremot osäkra förare eller förare som alltid hävdar sin rätt eller förare som inte förstår den oerhörda vikten av samspel. Jag tror att jag har ganska bra koll på vilket alternativ som du tillhör. Grattis!

För att förtydliga. Ligg du gärna i högerfilen (du ska till vänster) bredvid mig i vänsterfilen (som skall rakt fram) så lär både du och jag komma fram försent till våra destinationer (vid den olyckliga omständigheten att jag faktiskt inte upptäcker dig i tid) samt får stå och utväxla massa pappers och allehanda krångligt arbete. Att jag var den som gjorde fel, javisst, inga problem! Frågan kvarstår dock: tyckte du att hela scenariot var ett smart drag eller tycker du att det skulle vara trevligare om vi båda två nästa gång kom hem i tid istället?

Antigen kan man ju liksom göra "rätt" eller så kan man ju göra just "fel" därför att man inte kan tänka längre än vad som anses vara smidigast. Det är precis sådana förare med ditt resonemang som orsakar de absolut flesta trafikolyckor. Tro mig, jag har träffat många av Er!

Jag kör som dig.
Dvs ligger i höger fil om jag ska rakt fram eller höger. Ligger i vänster, blinkar vänster om jag ska vänster mm.

Dock verkar du hysa agg mot dom som kör enligt reglerna och sarkastiskt säger att du ska krocka med dom bara därför.

Är det inte bättre att du följer dom regler som finns och accepterar att det finns andra som oxå gör det.

Jag kör som "alla" andra dock verkar vissa av er tycka att man ska bryta mot reglerna för att krocka/jävlas med dom som kör som man får göra.
Senast redigerad av Roedores 2016-04-17 kl. 09:01.
2016-04-17, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
hur resonerar du där... i och meed att det är lagligt att köra runt i ytterfilså kan det ju inte bli vårdslöst..?

Jodå, det finns exempel på att folk blivit dömda som vållande helt eller delvis i sådana situationer, just för att man ansett att de kört på ett sätt som skapat onödig risk för andra trafikanter då de varit för otydliga med vad de skulle göra etc.

Det finns även exempel på omvända domar.

Ja det är faktiskt så att detta med rondellkörning faktiskt är en salig röra även hos myndigheterna, då det finns en drös olika varianter på rondeller, där man ger olika budskap på hur det ska köras, och inte nog med det så finns det ”rondeller” som inte är rondeller men som ser förvillande lika ut. Så det är inte så konstigt att folk, både trafikanter och myndighetspersoner, kan bli förvirrade.

Jag kan rekommendera dig att läsa igenom länken nedan noga (även om det är massor att läsa) och klicka dig runt på alla länkar och bilderna längre ner och läsa även där. Det kan ge en helt ny syn på detta med rondellkörning och hur vilset det är även på myndighetsnivå, vilket ännu mer lyfter fram behov och fördelar med att vara extra omtänksam och tydlig för sina medtrafikanter, t ex genom att använda VB vid rondellkörning.

http://www.trafiksakerhet.se/sa-kor-...-rondellen.htm
2016-04-17, 09:11
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Jag påstod väl heller inte att VB i detta läge skulle hjälpa mig in i rondellen, utan poängen var att en tydlig VB skulle kunna hjälpa mig att slippa bromsa ner eller stanna för bilar som strax efter HB och åker ut tidigare. Var det svårt att förstå...?

Vi kanske ska ta det igen med dig ”experten”.....

Varför uppmanar Trafikverket fortfarande körskolorna att lära ut att använda VB i rondeller?

Varför säger Transportstyrelsens utredare så här....?

Har du mer kunskap, underlag och statistik, för att säga att de alla har fel i det de gör och säger?

Du är bra trög.
Säger det för femtioelfte gången:

Man VB för att visa att man ska vidare runt. För det är allt för många som fortfarande tror att oblinkade bilar ska lämna.
Därav anledningen till varför man lär ut VB och vill att folk gör det. Därför även jag gör det.

Man lär inte ut VB för att man ska slippa bromsa in eller stanna. Det är ju när man ser en VB som man måste bromsa in eller stanna.

Var det så svårt att förstå...

Men vänta nu.
En tydlig VB skulle hjälpa dig att slippa bromsa in eller stanna för en bil som strax HB och kör ut???
2016-04-17, 09:13
Medlem
stupads avatar
Jag hyser agg mot alla som inte kan köra bil (t.ex mittfilskörare, vänsterfilskörare som inte har där att göra och ungefär hundra andra och olika typer) men som trots allt envisas med att vistas ute i trafiken. Jag hyser t.ex agg mot folk som envetet skall trängas och därigenom skapa långa köer för alla oss övriga. Jag hyser också agg mot folk som inte blinkar höger ut ur rondeller (för att vara schysst mot mig så att jag kan åka istället för att behöva stå kvar och fundera). När jag kör 50 ton och 24 meter så hyser jag agg mot folk som kastar sig in framför mig 20 meter innan en avfart istället för att glida in bakom. Nästa gång detta inträffar så väljer jag att inte bromsa med motiveringen att jag inte anser att liket skall vara identifierbart. Däremot hyser jag absolut inget som helst agg mot folk som blinkar vänster i en rondell (om jag själv står i mötande) eftersom denna människa då hjälper mig i min planering i att hitta en eventuell lucka. Folk som applicerar kugghjulsprincipen hyser jag inte heller något som helst agg emot, till skillnad mot dem som inte gör det. Vad är det som vi egentligen diskuterar?

Ett inplastat körkort i plånboken betyder tyvärr absolut ingenting i trafiken.
2016-04-17, 09:14
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Jag kan berätta. Om en bil kör vidare runt i yttervarv utan VB, och krockar med en som kör innervarv och ska ut höger, så kan den i yttern få skulden då bedömningen kan bli att han kör på ett sätt som skapar onödiga risker för andra.

Är det inget målat inne i själva c-platsen så är det en fil i den oavsett hur många bilar som får plats.

Kör man om då inne i c-platsen får man ha jävligt bra koll på bilen som man vill passera.
2016-04-17, 09:37
Medlem
Citat:
Du är bra trög.
Säger det för femtioelfte gången:

Man VB för att visa att man ska vidare runt. För det är allt för många som fortfarande tror att oblinkade bilar ska lämna.
Därav anledningen till varför man lär ut VB och vill att folk gör det. Därför även jag gör det.

Man lär inte ut VB för att man ska slippa bromsa in eller stanna. Det är ju när man ser en VB som man måste bromsa in eller stanna.

Var det så svårt att förstå...

Du kan kalla det vad fan du vill, eller påstå en massa som jag INTE påstått, menat, eller skrivit, det om något visar ju att det är du som är trög och korkad...

Det jag menat är att man lär ut VB för att det ger en ökad tydlighet vid rondellkörning, som kan bidra till minskade risker för missförstånd och därmed ökad säkerhet.

Jag har aldrig påstått att man lär ut VB för att man ska slippa bromsa eller stanna.

Citat:
Men vänta nu.
En tydlig VB skulle hjälpa dig att slippa bromsa in eller stanna för en bil som strax HB och kör ut???

Det jag skrev var att en tydlig VB skulle göra det lättare att tidigare se vilka bilar som ska vidare runt, så man kan anpassa sig till dem. Eller menar du att det är sämre att få tydliga tecken tidigare, än inga tecken alls?

Varför skall man isåfall slå på HB redan före infart i rondellen om man ska av på första höger....?

Varför skulle det då vara dåligt eller fel att slå på VB redan före infart i rondellen om man ska ut på tredje? Om du inte tycker det är dåligt så kan man ju undra varför du sitter här och tjafsar om detta som en tjurig unge...?
2016-04-17, 09:41
Medlem
Citat:
Är det inget målat inne i själva c-platsen så är det en fil i den oavsett hur många bilar som får plats.

Kör man om då inne i c-platsen får man ha jävligt bra koll på bilen som man vill passera.

Det är dock fullt tillåtet, och mening, att man ska kunna köra två i bredd, i dessa rondeller. Och det är då mycket lätt att missförstånd sker och man inte hinner uppfatta vad andra ska göra i yttervarv, om de inte VB om de ska vidare runt. Och i sådana incidenter kan den som undlåtit sig att VB få skuldbörda om en sammanstötning sker
2016-04-17, 10:11
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Du kan kalla det vad fan du vill, eller påstå en massa som jag INTE påstått, menat, eller skrivit, det om något visar ju att det är du som är trög och korkad...

Det jag menat är att man lär ut VB för att det ger en ökad tydlighet vid rondellkörning, som kan bidra till minskade risker för missförstånd och därmed ökad säkerhet.

Jag har aldrig påstått att man lär ut VB för att man ska slippa bromsa eller stanna.

Det jag skrev var att en tydlig VB skulle göra det lättare att tidigare se vilka bilar som ska vidare runt, så man kan anpassa sig till dem. Eller menar du att det är sämre att få tydliga tecken tidigare, än inga tecken alls?

Varför skall man isåfall slå på HB redan före infart i rondellen om man ska av på första höger....?

Varför skulle det då vara dåligt eller fel att slå på VB redan före infart i rondellen om man ska ut på tredje? Om du inte tycker det är dåligt så kan man ju undra varför du sitter här och tjafsar om detta som en tjurig unge...?

Nä, men du påstår att VB underlättar så att du slipper bromsa in eller stanna.

Jag förstår inte varför du tjatar om frågan varför det skulle vara dåligt eller fel att slå på VB redan före infart.
Jag har ALDRIG påstått det. Har ju försökt få dig att förstå att även jag gör det.

Jag har dock skrivit ett flertal gånger att en VB innan infart inte kommer hjälpa dig in i VB eller få dig att slippa bromsa in eller stanna.

Men du med flera hänvisar till att ni vill att man slår på VB så att man vet var man ska så att man just slipper bromsa in eller stanna. Vilket en VB inte kommer göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in