Jag börjar med att korrigera ett fel i mitt tidigare inlägg. Jag menar naturligtvis inte den högra utan den vänstra när jag skrev "Vi säger att det är en rondell med två filer och jag ligger i den högra och skall svänga vänster så blinkar jag vänster åt mötande".
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Ligger du i högra filen och ska vänster behöver du inte alls ligga helt jävla fel.
Juridiskt så har du helt rätt. Absolut! Jag håller med och är också helt på det klara över den saken. Just därför brukar jag alltid ligga i just högerfilen och åka varv efter varv runt i hopp om att någon dåre som skall ut kör in i mig så att det rasslar till lite extra på bankkontot och att man får en ny dörr lite då och då. Varför välja att inte vara en idiot när det är fullt lagligt? Här blinkar jag inte när jag plöjer varv efter varv, men däremot är jag noga med att blinka höger ut när jag börjar att bli lite groggy i skallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Krockar du med någon som ligger i vänstra och åker rakt fram därifrån, så är det den personen som kör helt jävla fel.
Absolut! Jag byter ju fil och skall således slänga ett öga över höger axel och försäkra mig om att det går bra, annars får jag väl ta ett varv till då. Blinka vänster kan jag ju göra för att vara schysst mot alla som står och letar efter en lucka och tänkar "undrar vart den där jävla idioten skall någonstans?"
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Du med alla körkort borde ju veta om detta.
Jodå, jag har bra koll på även mera än så, trots detta så är det min hjärna som har gjort mig till en kvalificerad yrkeschaufför och räddningstjänstarbetare i över 40 år. Normalbegåvade människor är sällan involverade i trafikolyckor, däremot osäkra förare eller förare som alltid hävdar sin rätt eller förare som inte förstår den oerhörda vikten av samspel. Jag tror att jag har ganska bra koll på vilket alternativ som du tillhör. Grattis!
För att förtydliga. Ligg du gärna i högerfilen (du ska till vänster) bredvid mig i vänsterfilen (som skall rakt fram) så lär både du och jag komma fram försent till våra destinationer (vid den olyckliga omständigheten att jag faktiskt inte upptäcker dig i tid) samt får stå och utväxla massa pappers och allehanda krångligt arbete. Att jag var den som gjorde fel, javisst, inga problem! Frågan kvarstår dock: tyckte du att hela scenariot var ett smart drag eller tycker du att det skulle vara trevligare om vi båda två nästa gång kom hem i tid istället?
Antigen kan man ju liksom göra "rätt" eller så kan man ju göra just "fel" därför att man inte kan tänka längre än vad som anses vara smidigast. Det är precis sådana förare med ditt resonemang som orsakar de absolut flesta trafikolyckor. Tro mig, jag har träffat många av Er!