Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-11, 20:23
Medlem
brotucks avatar
Bara en följdfråga på mina förra bilder

Här är samma trafiksituationer, men sett från en lite högre höjd. Vad säger du om det då?

http://www.imghack.se/176577
http://www.imghack.se/176578
2014-06-11, 20:36
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Eftersom min färdriktning är rakt fram så kommer jag inte ge tecken åt vänster, precis samma som jag gör i cirkulationsplatser när jag ska rakt fram. Ännu en anledning till att jag inte skulle ge tecken åt vänster är för att det finns ytterligare ett körfält till vänster

Kolla på denna bilden: http://oi57.tinypic.com/2lue4oo.jpg
Grön -> Brun: Eftersom den gröna avfarten är den första i cirkulationen så kan jag lika gärna blinka höger direkt, redan innan cirkulationsplatsen. Det är något du inte behöver egentligen, endast vid utfart, men jag gör det för extra tydlighet.

Grön -> Röd: Eftersom den röda avfarten ligger rakt fram så är verken vänster- eller högerblinkers relevant för att visa min färdriktning i förväg, jag väntar och visar endast vid utfart (dvs. högerblinkers).

Grön -> Blå: Eftersom den blåa avfarten ligger till vänster om min påfart så använder jag vänsterblinkers (i det innersta körfältet) för att tidigare visa min färdriktning. Vid utfart blinkar jag höger och byter till det yttre körfältet i cirkulationen.

Det är i princip samma tänk vad gäller korsningar eftersom jag redan innan visar vart jag tänker åka. Enligt reglerna för cirkulationsplatser ska du visa vart du tänker åka vid utfart, gör du det i en korsning så visar du vart du ska väldigt sent, när du redan är i korsningen. Återigen (eftersom du tidigare tjatat om att jag ser cirkulationsplatser som korsningar), cirkulationsplatsen är ingen korsning, det finns vissa klara skillnader.
Brun- sure ska man höger första kan man lika gärna blinka höger på en gång. Håller med

Röd- Blinkar ingenting innan jag passerat brun. Sen HB
Blå- Blinkar inget innan passerat röd. Sen HB

Jag blinkar aldrig flera steg framåt. Det är inte bra eftersom man tar en trafiksituation i taget.
2014-06-11, 20:50
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck

Här är samma trafiksituationer, men sett från en lite högre höjd. Vad säger du om det då?

Blinkar inte överhuvudtaget eftersom:
1. Jag avser köra rakt fram
2. Det finns ett inre körfält

Nu vet jag inte vilken påfart bilen kom från eller vilken avfart bilen kommer ta i cirkulationsplatsen men det kvittar faktiskt i detta fallet eftersom du ligger i det yttre körfältet. Aldrig vänsterblinkers från det yttre körfältet, det tolkar jag och alla bör tolka det som körfältsbyte - det underlättar inte. Finns det däremot inget körfält till vänster, då finns det ingen möjlighet till körfältsbyte, då är jag fullt för att visa färdriktning med vänsterblinkers.
Citat:
Jag blinkar aldrig flera steg framåt. Det är inte bra eftersom man tar en trafiksituation i taget.
Skulle inte kalla det flera steg, mer samma steg - bara att du du börjar visa vart du ska lite tidigare. När du svänger vänster så byter du ändå till högerblinkers, som är den avgörande blinkningen. Vänster är bara för att ge en överblick, en förlängd/tidigare "högerblink" om man vill kalla det så.

Ungefär samma sak när du blinkar höger innan cirkulationsplatsen, du visar vart du tänker åka i förväg. Vänsterblinkers blir som en förlängd högerblink helt enkelt (egentligen fel att säga så eftersom du blinkar vänster, men du förstår vad jag menar).
2014-06-11, 21:14
Medlem
Hur kan det vara dåligt att vara övertydlig med hur man tänker köra? Blir man förvirrad av att någon blinkar med vänster blinker när dem ska ta "vänster", eller vad är problemet?
2014-06-11, 21:17
Medlem
brotucks avatar
och vad är "rakt fram" i min A-bild? du vet ju inte ens var röda bilen åkte in. om du tänkt att det var påfarten längst ner så är tredje avfarten mer "rakt fram"
2014-06-11, 21:22
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
Hur kan det vara dåligt att vara övertydlig med hur man tänker köra? Blir man förvirrad av att någon blinkar med vänster blinker när dem ska ta "vänster", eller vad är problemet?
de flesta Vb:are tror det räcker med Vb. Åkte med en senast idag som gjorde så. Frågade varför och han var helt oförstående till att man skulle blinka höger vid avfart
2014-06-11, 21:24
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
och vad är "rakt fram" i min A-bild? du vet ju inte ens var röda bilen åkte in. om du tänkt att det var påfarten längst ner så är tredje avfarten mer "rakt fram"
Punkt 1 ("Jag avser köra rakt fram") är inte applicerbar i den situationen, enbart punkt 2 ("Det finns ett inre körfält") - vilken är anledningen till att låta vänsterblinkandet utebli. Detta var något jag var inne och nosade lite på i texten efter punkterna.
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Nu vet jag inte vilken påfart bilen kom från eller vilken avfart bilen kommer ta i cirkulationsplatsen men det kvittar faktiskt i detta fallet eftersom du ligger i det yttre körfältet. Aldrig vänsterblinkers från det yttre körfältet, det tolkar jag och alla bör tolka det som körfältsbyte - det underlättar inte.
2014-06-11, 21:26
Medlem
Citat:

Bilderna visar att du kanske inte förstått grundkonceptet med rondellkörning.
Dina bilder passar mycket bra in på en enfilig rondell. Och i det fallet håller jag med dig. Behövs ingen vänsterblink.

Nu vet jag inte statistik på vilken rondell som är vanligast, men jag upplever att det är tvåfiliga rondeller.
I en sådan rondell är ytterfilen närmast att betrakta som en på och avfartsfil. Du sitter aldrig i ytterfilen och passerar avfart efter avfart. Skulle man jämföra dina bilder med en sådan. Då kan bilens position bara betyda att bilen skall köra av på nästa avfart. Då skall han naturligtvis inte blinka vänster. Det skulle betyda att han skall göra filbyte till innerfilen.

Ligger du däremot i innerfilen så betyder vänsterblink att du skall fortsätta i innerfilen. Du avser inte byta fil rakt framför nosen på bilen som väntar på påfarten. Vilket betyder att den bilen inte behöver vänta på att du passerat för att köra in i rondellen.
Utan vänsterblink måste han vänta eftersom det inte går att tolka vad du skall göra.
Glömt blinkers, rakt fram, följa runt, svänga av. etc..

Utifrån att du missat den aspekten, då förstår jag din argumentation.
2014-06-11, 21:26
Medlem
poxers avatar
Citat:
de flesta Vb:are tror det räcker med Vb. Åkte med en senast idag som gjorde så. Frågade varför och han var helt oförstående till att man skulle blinka höger vid avfart
Precis. "Jag blinkade ju vänster när jag körde in i rondellen, varför ska jag blinka höger?" Så länge folk sköter högerblinken så är jag nöjd.
2014-06-11, 21:40
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Dina bilder passar mycket bra in på en enfilig rondell. Och i det fallet håller jag med dig. Behövs ingen vänsterblink.
Det är i mindre/medelstora cirkulationsplatser som det är viktigast att ge tecken åt vänster. Kör ofta i cirkulationsplatser eftersom jag bor i ett rondellparadis och det krävs inte mycket trafik för att skapa problem. Ofta bildas kö eftersom alla måste vänta och se vart de i cirkulationen ska köra, något som hade kunnat undvikas om alla var tydligare med sin färdriktning. Främst uppstår kö pga. utebliven högerblinkers, men tydligare färdriktning med vänsterblinkers hade underlättat och motverkat missförstånd, samt onödiga risker.

(Köerna blev faktiskt sånt problem att det sattes upp trafikskyltar som uppmanade till att signalera i cirkulationsplatsen i fråga)

Säger inte att vänsterblinkers inte behövs i större cirkulationsplatser men där gör de mindre skillnad enligt min mening.
2014-06-11, 21:41
Medlem
Citat:

Men då är det ju inte principen med att blinka vänster i cirkulationsplatser ni diskuterar. Ni pratar ju om folk som allmänt inte respekterar de regler som finns. Alltså att blinka när man LÄMNAR rondellen. Vilket är något jag stör mig extremt mycket på när jag är ute och kör... istället för att kunna åka in i rondellen utan att bromsa så måste man stanna bara för att se att den kommande bilen slinker ur rondellen utan blinkers... Mycket irriterande.
2014-06-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Precis. "Jag blinkade ju vänster när jag körde in i rondellen, varför ska jag blinka höger?" Så länge folk sköter högerblinken så är jag nöjd.

Då kan man undra vilken tok som blinkar vänster för att köra in i en rondell?
Vänsterblink inne i rondellen talas det om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in